درخواست کمیته مطالعاتی پارلمان هند برای بررسی احیای پروژه خط لوله صلح

یک کمیته مطالعاتی پارلمان هند خواستار بررسی احیای خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند پس از لغو تحریم های ایران توسط دولت هند شد.

کد مطلب: ۶۰۸۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اینترنتی نیوز 18، پس از تحریم های دولت آمریکا علیه ایران به بهانه برنامه هسته ای این کشور، دولت هند در سال 20088 از پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند کنار کشید و ترجیح داد خط لوله انتقال گاز تاپی را دنبال کند که قرار است گاز را از ترکمنستان و از طریق افغانستان و پاکستان به هند برساند.

کمیته مطالعاتی نفت و گاز پارلمان هند در گزارشی که اخیرا تقدیم پارلمان کرده گفته است: «در حالی که شرایط بین المللی پس از لغو تحریم های ایران مساعد تر شده است، دولت باید ایده احیای این پروژه به را بررسی نماید.»

وزارت نفت هند در نظراتی که برای این کمیته ارسال کرده است، نوشت که این خط لوله که گاز را از میدان پارس جنوبی ایران به پاکستان و هند می رساند، ظرفیت حمل روزانه 60 میلیون متر مکعب گاز را دارد که قرار بوده این میزان گاز بین پاکستان و هند تقسیم شود.

این وزارتخانه افزود: «کل طول این خط لوله تا مرز هند حدود 2135 کیلومتر است است که 1100 کیلومتر آن در داخل ایران و مابقی در داخل خاک پاکستان قرار می گیرد.» بر اساس برآوردهای انجام شده، برای تکمیل این پروژه 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است.

کمیته در گزارش خود تصریح کرد که از سال 2008 به این سو، این پروژه به چند دلیل «با پیشرفت کمی» همراه بوده است.

هند به دنبال خطوط لوله چند ملیتی برای تامین نیاز روز افزون خود به انرژی است. این کشور حدود نیمی از نیاز خود به گاز طبیعی را از طریق واردات تامین می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار