پنجمین جشنواره تاتر ثمر برگزیدانش را شناخت

پنجمین جشنواره تاتر ثمر تا شامگاه شنبه 28 اسفندماه 1395 با حضور هنرمندان پیشکسوت سینما و تاتر در تماشاخانه باران به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۶۰۸۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ این جشنواره که با پشتیبانی های معنوی بنیاد فردوسی آغاز به کار کرده بود با شور و حال وصف نشدنی میان هنردوستان و هنرجویان و خانواده های آنان برگزار شده بود. آیین پایانی این جشنواره نیز شاهد شکوه هر چه تمام تر مشتاقان هنر نمایش بود که در حضور یاسر موحدفرد (دبیرکل بیناد فردوسی)، محمدرضا ژیان (مدیر آکادمی تئاتر ثمر)، هیات داوران جشنواره ثمر و هنرمندان عرصه تاتر و سینما، تندیس و لوح تقدیر جشنواره به برگزیدگانش پیشکش شد.
این آیین با نوای مرشد محمدجواد خرمي، یگانه مرشد زئرخانه فعال در زمینه تاتر آغاز شد، سپس مجري برنامه وستا جعفرنيا، ضمن خوشامدگويي از دبيركل بنياد فردوسي دعوت نمود كه درباره رونمايي از سرديس­های استوره­هاي ايران و مفاخر نمایش و سینما سخنرانی نماید.
در ادامه یاسر موحدفرد گزارشی از ویژه برنامه های بنیاد فردوسی در 1007 امین سالگرد ثبت جهانی هزاره سرایش شاهنامه فردوسی در یونسکو ارایه داد و افزود: باید از تلاش های محمدرضا ژیان و دست اندرکاران جشنواره ثمر سپاسگزاری ویژه ای داشته باشیم؛ چون این جشنواره را در زمینه هنر نمایش به گونه ای راه اندازی کرده اند که در پایان سال آن هم همزمان با رویداد هزاره شاهنامه فردوسی برگزار نمایند که در طول سالهای طولانی برگزاری جشنواره ها بی نظیر بوده است.
یاسر موحدفرد از رونمایی سردیسهای استوره های شاهنامه فردوسی و چهره های برتر و ماندگار سینما و نمایش ایران ساخته گروه یادمان در این آیین پایانی خبر داد و در پایان مجموعه این سردیسها را به محمدرضا ژیان به خاطر تلاشهای ارزنده اش در زمینه زنده نگاه داشتن نمایش ملی پیشکش کرد.
پس از آن، دبير پنجمين جشنواره تئاتر ثمر، تينا حاج محمدرضا بيانيه جشنواره را خواند و سپس محمدرضا ژيان با بیان هدفهای جشنواره و چشم انداز آن، ضمن سپاسگزاری از پشتیبانی های بنیاد فردوسی از حضور پر شور هنرمندان و تماشاگران که بیش از ظرفیت تالار نمایش تیاتر باران در همه نمایشها حضور پیدا کرده اند، گفت: سرمایه اصلی جشنواره تاتر ثمر، هنرجویان مشتاق آن است که تا روزهای پایانی سال هم همان اشتیاق را با اجراهای بسیار شایسته خود به نمایش گذاشته اند.
وی با نقد برخوردهای ناپسند در هنر نمایش به ویژه در بخش خصوصیاشاره داشت: این برخوردها جوانان هنرجو را نسبت به هنر نمایش ملی دلزده می کند. به همین روی تصمیم گرفتیم تا با اعلام بیانیه ای نسبت به چنین برخوردهایی اعتراض نماییم تا شاید چنین رفتارهایی اصلاح شود.
بر اساس نظر هيات داوران برگزیدگان پنجمین جشنواره تاتر ثمر به شرح زیر اعلام شدند:
دیپلم افتخار و تندیس برترین نویسندگی: میلاد تقی پور و مرتضی ظفر (نمایش 1230ثمری)
دیپلم افتخار و تندیس برترین گریم: باران گلدوست و مهری شکری (نمایش ١٢٣٠ ثمري)
دیپلم افتخار و تندیس برترین آهنگساز: مرتضی و مجید یگانه راد (نمایش ققنوس)
دیپلم افتخار و تندیس برترین طراح صحنه: مهدی واعظ علایی (نمایش کیت کت)
دیپلم افتخار و تندیس برترین طراحی لباس: میلاد تقی پور و شقایق شعبانی (نمایش 1230ثمری) و سوگند عباسی (نمایش ققنوس)
دیپلم افتخار بخش دوم برترین بازیگر زن: مهرنوش بهادری (نمایش کیت کت) و سهیلا حسینی (نمایش 1230ثمری)
دیپلم افتخار بخش دوم برترین بازیگر مرد: صادق صادقا (نمایش ققنوس)
دیپلم افتخار و تندیس بخش اول برای برترین بازیگر زن: زینب مقیمی (نمایش کیت کت) و زهرا حسینی منش (نمایش عیش و نیستی)
دیپلم افتخار و تندیس بخش اول برای برترین بازیگر مرد: میلاد تقی پور (نمایش 1230ثمری)
دیپلم افتخار و تندیس برای برترین کارگردانی: شقایق شعبانی و میلاد تقی پور (نمایش 1230 ثمری)
دیپلم افتخار و تندیس نمايش هاي برتر و در صورت توافق كارگردانان با مجموعه ثمر همراه با اجرای عموم با تهیه کنندگی ثمر: شقایق شعبانی و میلاد تقی پور (نمایش 1230ثمری)، سوگند عباسی (نمایش ققنوس) و پونه بابایی پور (نمایش عیش و نیستی)
دیپلم و تندیس بهترین طراحی پوستر: ویدا یار احمدی (نمایش هتل عروس)
دیپلم افتخار و تندیس برای بهترین خلاقیت: امیر جواهری (نمایش كيت كت)
دیپلم افتخار و تندیس برای بهترین بازیگر مرد غیر ثمری: علی جمالی (نمایش عيش و نيستي)
دیپلم افتخار و تندیس برای بهترین بازیگر زن غیر ثمری: تامیلا میلانی (عیش و نیستی)
دیپلم افتخار و تندیس برای بهترین بازیگر خردسال: هلنا یگانه راد (نمایش ققنوس)
دیپلم افتخار و تندیس برای بهترین عکاس جشنواره پیشین ثمر: امین وزیری
دیپلم افتخار بخش های جنبی جشنواره:
دیپلم افتخار برای بهترین نمایشنامه خوانی کلاسی: زینب مقیمی و صادق صادقا
دیپلم افتخاربهترين اخلاق كلاسي: دکتر راحیل ایلکا
دیپلم افتخار برای بهترین اتود کلاسی: نگین غفاری، حسین رضازاده، سید جابر حسینی و مهرنوش بهادري
دیپلم افتخار براي بهترين تلاش و پشتکار: علی جوزق کار و هژیر بیگ محمدی
دیپلم افتخار و تنديس به خاطر حضور بازيگر پیشکسوت سينما و تاتر و همراهی با جشنواره ثمری: رضا ایرانمنش (نمایش هتل عروس)
به پاس قدرداني از عوامل اجرايي پنجمين جشنواره ثمر:
دیپلم افتخار برای دبیر جشنواره: تینا حاج محمدرضا
دیپلم افتخار حامی معنوی جشنواره: یاسر موحدفرد
همچنین در این مراسم از سردیس­ های استوره های ایران: رستم دستان،کاوه آهنگر، فرهاد کوهکن، آرش کمانگیر و حکیم فردوسی و چهره های ماندگار و مطرح سینما و نمایش ایران: زنده یاد عباس کیارستمی، زنده یاد داوود رشیدی، استاد عزت اله انتظامی، استاد جمشید مشایخی، استاد علی نصیریان، استاد محمدعلی کشاورز و هنرمندان رضا کیانیان و اصغر فرهادی با همکاری گروه فرهنگی هنری یادمان رونمایی شد و در پایانا از سوي یاسر موحدفرد (دبيركل بنياد فردوسي) به محمدرضا ژيان پیشکش شد.
پس از آن محمدرضا ژيان (بنيانگذار جشنواره تاتر ثمر) بيانيه اي جنجالي با عنوان «شيريني هنر نمايشی، تلخ كامي بي تدبيري» كه انتقاد تندي از بي احترامي هاي مسئولان تياتر باران در طول جشنواره بود را ايراد کرد و در طول خواندن اين بيانيه تالار نمایش تیاتر باران با تشويق بسيار با استقبال تماشاچيان و فعالان جشنواره ثمر مواجه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار