حقانی در گفتگو با پانا:

بیل را برداریم و با مردم کار کنیم/جناح بندی را کنار بگذاریم

سال 95 برای شورای شهر سالی با حاشیه‌های فراوان بود؛ مطرح‌شدن بحث واگذاری املاک نجومی توسط شهرداری تهران و پلاسکو، داغ‌ترین بحث‌هایی بودند که حواشی بسیاری به دنبال داشتند.

کد مطلب: ۶۰۷۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، بحث‌های دیگری هم در شورای شهر مطرح شد؛ اما این دو(هر کدام به شکلی) بیش از همه با افکار عمومی گره خوردند؛ سوای پوشش رسانه‌ای، مسائلی بودند توانستند بعد از مدت‌ها شهردار تهران را به شورا کشانده و او را در مواجه با انتقادات تند و تیز اعضای مخالف سیاست‌های شهرداری قراردهد؛ در بحث واگذاری املاک نجومی شهرداری تهران به مدیران عالی‌رتبه شهرداری و چند نفر از اعضای وابسته شورا به شهردار، آخرین پاسخ محمدباقر قالیباف این بود که «نه مجلس و نه شورا و نه هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در مورد واگذاری املاک نظر بدهد؛ نظر نهایی را قوه قضائیه می‌دهد»؛ آن‌طور که ازشواهد برمی‌آید، قوه قضائیه سمت و سویی مخالف با شهردار ندارد.
در بحث پلاسکو هم همه بحث و جدل‌ها به این‌جا رسید که اعضای دوستدار شهردار به گردن او مدال طلا بیاویزند؛ مدالی که برای خوب جمع کردن آوار به او داده شد! در این مورد هم با وجود تلفات جانی و مالی بسیار زیاد، قرار شد قوه قضائیه تصمیم بگیرد و هیچ‌کس دیگری حق پیداکردن مقصر را نداشته باشد؛ قراری که شهردار در شورای شهر به آن اشاره کرد.
با این اوصاف و با وجود محدودیت‌هایی که همواره برای اعضای منتقد سیاست‌های شهردار وجود داشته، ذهن به این سمت می‌رود که شورا در سالی که می‌گذرد، چه دستاوردهایی داشته؟ محمد حقانی، عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران، رئیس کمته محیط زیست، در گفت‌وگویی پایان سالی با پانااز دستاوردهای مهم شورا که برای او مهم بوده و در این زمینه هم تلاش کرده، صحبت می‌کند؛ گریزی هم به حادثه‌دیده‌های پلاسکو می‌زند و از بی‌تدبیری مسئولان صحبت می‌کند که شهروندان را به دام خود کشاند؛ او در نهایت امیدوار است و می گوید که روزنه‌هایی برای تعییر شورای موجود وجود دارد؛ به شرط این‌که افراد متخصص و دلسوز به شورا بیایند.

شورایاری‌های دیگر خریدنی نیستند
محمد حقانی درباره مهم‌ترین دستاوردهایی که شورای 95 ا نظر او داشت، می ید «کار مهم خوبی که در سال گذشته رخ داد، مطلبی بود که در شورایاری‌ها مطرح شد؛ ما توانستیم مطرح کنیم که شورایاری‌ها ابزار دست هیچ نهاد و سازمانی نیستند؛ شورایاری‌ها یار شورا هستند و نقشی که باید در نواحی خودشان داشته باشند نقشی است که شورای شهر تهران در مقام شهرداری تهران دارند؛ شورایاری‌ها باید نظاره‌گر فعالیت‌های اجرایی شهرداری‌های نواحی و در مرحله بعد، شهرداری‌های منطقه باشند؛ حس مطالبه‌گری در شورایاری‌ها را زنده کردیم و به آن‌ها گفتیم که جایگاه شما جایگاه مردمی است؛ به این دلیل که از سوی مردم رای آوردید، نقش شما پررنگ است و در آینده و به تدریج، شماها باید شهردار ناحیه را انتخاب و برای شهردار منطقه معرفی کنید. با این ترتیب، حس مطالبه‌گری سبب شده شورایاری‌ها احساس کنند، جایگاهشان خریدنی نیست؛ و این برای من از مسائلی بوده که همواره تاکید کردم و امیدوارم دوستانی که بعدا در شورا می‌آیند بتوانند این جایگاه قانونی را به رسمیت بشناسند و به مجلس ببرند و این انتخابات هم مثل شورای شهر قانونی شود و بحث مشارکت‌پذیری مردم و مردم‌سالاری دینی از سطح محلات شروع شود.»
دوباره می‌آیم
او درباره احتمال حضور دوباره خود در شورا توضیح می‌دهد«من در انتخابات آینده شورا می‌آیم؛ قصد توضیح بیشتر ندارم اما اعلام آمادگی می‌کنم و این‌که در لیست اصلاح‌طلبان باشم یا نباشم، مشخص نیست اما نام‌نویسی کرده‌ام.»
پلاسکو را فراموش نمی‌کنیم
حقانی درباره حادثه پلاسکو و این‌که آیا احتمال فراموش شدن آن وجود دارد، می‌گوید: «مطمئن باشید، اگر امکان رسیدگی داشته باشیم حادثه پلاسکو را پیگیری می‌کنیم؛ نه این‌که آن‌ را رها کنیم. من در صحبت‌های دیگرم هم گفته‌ام که پلاسکو نوک کوه یخ بود؛ این را تاکید دارم و این گزارش را در صحن شورا گفته‌ام که بالاخره دستگاه قضای با توجه به استنادات، قوانین، ضوابط، مقررات و جایگاه مدیریت شهری و سایر نهاده بالاخره باید تعیین کند مقصر پلاسکو چه کسی بوده؟»
او درباره حقوق شهروندان عادی که در حادثه پلاسکو جان دادند، می گوید: «در مورد نامگذاری مکانی در شهر به نام شهدای پلاسکو، این نکته را مطرح کردم که چرا مکانی هم به نام شهروندان عادی که به عنوان شهروندان این شهر جان خود را از دست دادند، نامگذاری نمی‌شود؛ آن‌ها اسیر بی‌تدبیری و بی‌عقلی ما شدند.»
چشم‌انداز آینده
اما چشم‌انداز آینده این عضو شورا برای شهر چیست؟ او می‌گوید«با همه انتقاداتی که از شهر و شورای شهر و مدیریت شهری و... دارم، احساس می‌کنم اگر یک گروه «دلسوز» و «کارشناس» و «آشنا به مسائل شهری» بتوانند در شورای پنجم حضور داشته باشند، می‌توان امیدوار بود؛ به هر حال شهر را عده‌ای باید اداره کنند؛ شهر را که نمی‌شود رها کرد. اما هنور ته‌مانده‌های از ظرفیت‌های تهران وجود دارد که به ما نوید می‌دهد ناامید نوشیم و هنور می‌شود کاری انجام داد.»
بیل را برداریم و با مردم کار کنیم
به اعتقاد حقانی«ما نیاز به اعتدال و آرامش داریم؛ ما باید جناح و جناح‌بندی را کنار بگذاریم و مردم را اسیر شعارهایمان نکنیم؛ باید بیل را برداریم و همراه با مردم کار کنیم.»

آساره کیانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار