استاندار خراسان شمالی:

طرح های دولت تدبیروامیددرخراسان شمالی از۲هزار میلیارد تومان فراتررفت

استاندار خراسان شمالی گفت: طرح های دولت تدبیر و امید در خراسان شمالی از 2 هزار میلیارد تومان فراتر رفت

کد مطلب: ۶۰۷۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا خراسان شمالی، آخرین نشست خبری استاندار خراسان شمالی در سال ۹۵ را می توان مصداق کامل گزارش به مردم دانست؛ جایی که محمدرضا صالحی ضمن تشریح دستاوردهای دولت یازدهم در استان، هم اقدامات حوزه اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد و هم با اشاره دوباره به پیگیری های اعتباری و صدور مجوزهای سرمایه گذاری و دیدارهای انجام شده با سرمایه گذاران داخلی و خارجی، خبرهایی نویدبخش از گام های برداشته شده در مسیر رشد و توسعه این خطه ارائه داد؛ استانی که وی از آن به عنوان ایران کوچک یاد کرد و لازمه توسعه آن را معرفی ظرفیت های بالقوه و حمایت از بخش خصوصی دانست.

محمدرضا صالحی در نشست خبری با اصحاب رسانه، هم افزایی و همدلی برای پیشبرد برنامه ها را ضروری خواند و با اشاره به نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات اردیبهشت ماه که به دلیل هم زمانی انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای اسلامی شهر و روستا واجد 2 موج مجزاست، گفت: رسانه ها به عنوان رابط مهم مردم با مسئولان باید تلاش کنند که این دو موج در نهایت به یک موج آرامش بخش در کشور تبدیل شود .
وی خواستار آن شد تا رسانه ها در نقش ابزاری نظارتی، به مردم در مورد سلامت، امنیت و قانونمندی انتخابات اطمینان خاطر دهند و تصریح کرد: باید با کمک یکدیگر، امید ونشاط را در مردم تقویت کنیم تا مشارکت حداکثری آنان پای صندوق های رأی و برگزاری انتخاباتی باشکوه را شاهد باشیم .
** آماری از طرح های بهره برداری شده و آماده افتتاح در استان
استاندار خراسان شمالی با بیان این که در سال جاری توانستیم اعتبارات و مجوزهای خوبی برای بخش های گوناگون جذب کنیم، به صدور مجوز جذب سرمایه خارجی به میزان 3 میلیارد و 367 میلیون دلار در استان و کسب رتبه نخست کشوری خراسان شمالی در این شاخص اشاره و ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن این طرح ها مردم استان از مزایای آن بهره مند شوند .
صالحی بهره برداری از شمار زیادی طرح های عمرانی و خدماتی طی سال جاری را یادآور شد و با اشاره به سفر مقام های ارشد اجرایی کشور ازجمله معاون اول رئیس جمهوری و رؤسای سازمان های برنامه و بودجه و میراث فرهنگی کشور برای بهره برداری از این قبیل طرح ها خاطرنشان کرد: در مجموع، از سال 92 و ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون 4 هزار و 642 طرح زیربنایی، تولیدی و خدماتی در استان با هزینه کرد بیش از هزار و 911 میلیارد تومان افتتاح شده است .
وی افزود: البته باید به این رقم، طرح های بهره برداری شده در سفر روز گذشته وزیر بهداشت و نیز طرح های بزرگ آماده بهره برداری با حضور رئیس جمهوری را نیز اضافه کرد. به گفته وی، برای ساخت و تجهیز طرح های بهره برداری شده با حضور وزیربهداشت 265 میلیارد ریال هزینه شده است .
بیمارستان های جدید بجنورد و شیروان، طرح توسعه فرودگاه مرکز استان، ورزشگاه 15 هزار نفری بجنورد و بخشی از محور ارتباطی بجنورد به گلستان هم طرح های مهمی بود که استاندار از آن ها یاد کرد. صالحی گفت: برای بیمارستان 320 تختخوابی بجنورد که تا سال 92 فقط 19 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، طی 3 سال اخیر 105 میلیارد تومان هزینه شد و امیدواریم همراه دیگر طرح های گفته شده، طی یک ماه آینده با حضور دکتر روحانی افتتاح شود. وی اضافه کرد: برای بیمارستان 220 تختخوابی شیروان نیز تاکنون 80 میلیارد تومان هزینه شده است. آغاز روند توسعه بیمارستان 32 به 64 تختخوابی هم خبر خوش دیگری بود که استاندار برای اهالی شهرستان های جاجرم و گرمه داشت .
** محور بجنورد-گلستان جاده امن می شود/ فرودگاه بجنورد به فرودگاه درجه یک تبدیل شد
مقام عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به تکمیل بیش از 50 کیلومتر مسیر چهاربانده محور بجنورد به گلستان تصریح کرد: این جاده تا سال آینده کاملا چهاربانده خواهد شد تا به جاده ای امن برای مسافران تبدیل شود و این در حالیست که طی 8 سال دولت قبل فقط 18 کیلومتر از این مسیر اجرا شد .
صالحی طرح توسعه فرودگاه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: با توسعه باند، تأمین تجهیزات روشنایی و کمک ناوبری و ساخت ترمینال فرودگاه با هزینه ای معادل 70 میلیارد تومان، به جزأت می توان گفت که مشکل نشست و برخاست هواپیماها در این فرودگاه ارتباطی با ضعف امکاناتو تجهیزات آن ندارد و اکنون این فرودگاه با چنین امکاناتی در زمره فرودگاه های درجه یک کشور قرار می گیرد. وی ادامه داد: اگر به لحاظ موقعیت جغرافیایی فرودگاه بجنورد، مشکلی در برقراری برخی پروازها وجود داشته باشد، باید با بهره گیری از نظرات کارشناسان فن در سطوح ملی برای آن چاره اندیشی شود .
استاندار خراسان شمالی از آماده افتتاح بودن ورزشگاه 15 هزار نفری 19مهر بجنورد هم خبر داد و در ادامه سخنان خود با برشمردن مهم ترین شاخص های برخورداری شهرها و روستاهای استان از امکانات زیربنایی گفت: در شاخص گازرسانی که سال 92 در این استان 62 درصد بود، اکنون به بالای 80 درصد رسیده ایم که بیشتر از میانگین کشوری است و در شاخص آب روستایی هم از 71 به 76 درصد رسیده ایم و شمار روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شود، از حدود 150 روستا به 48 روستا کاهش یافته است .
وی با اشاره به ارتقای شاخص های استان در حوزه راه روستایی، ساخت مدارس جدید و تلاش برای حذف مدارس خشتی و گلی تا سال آینده، اجرای طرح هادی در 55 درصد روستاها و بیمه 105هزار واحد روستایی در استان گفت: در دولت یازدهم 211 میلیارد تومان به شهرداری ها و 112 میلیارد تومان به دهیاری های استان اعتبار تخصیص داده شد که بی سابقه بوده است .
وی با تأکید بر این که امسال هیچ اعتباراتی از استان برگشت نخورد و جذب صد در صدی داشتیم، به تسهیلات حوزه اشتغال روستایی ازجمله رتبه نخست استان در تفاهم نامه بانک سینا اشاره کرد و با یادآوری پرداخت اعتبار یکصد میلیارد تومانی سال جاری در استان در حوزه اشتغال گفت: 11 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزا هم به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یافت .
وی با استناد به آمار سامانه رصد گفت: امسال حدود 5 هزار اشتغال جدید در استان در این سامانه ثبت شده و این در حالیست که هنوز برخی دستگاه ها آمار خود را ثبت نکرده اند. وی افزود: با این آمار می توان گفت که نسبت ورودی به خروجی متعادل بوده و عدد مطلق بیکاری در استان افزایشی نداشته است .
** اقدامات استان در حوزه اقتصاد مقاومتی و اعطای تسهیلات اشتغال
با توجه به نامگذاری سال 95 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت، استاندار خراسان شمالی هم آماری از عملکرد ستاد استانی متناظر آن در این نشست ارائه کرد و گفت: امسال با تشکیل 23 جلسه ستاد استانی اقتصاد مقاومتی و تدوین برنامه عملیاتی، 88 طرح کلیدی در کارگروه ها و 43 طرح نیز در خود ستاد مصوب شد .
صالحی هم چنین از شناسایی 38 طرح عمرانی ناتمام در استان برای واگذاری به بخش خصوصی خبر داد و گفت: یک فقره از این طرح ها واگذار شده و فرایند واگذاری 21 طرح هم در حال طی شدن است .
وی با اشاره به تسهیلات 56 و نیم میلیارد تومانی درنظرگرفته شده برای 107 واحد تولیدی در قالب حمایت های سامانه بهین یاب، از کاهش شمار واحدهای دچار رکود و افزایش تعداد واحدهای فعال موجود در حوزه های صنعت، معدن و کشاورزی خبر داد .
تشکیل صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان و صندوق های شهرستان های تابعه و افزایش سرمایه آن ها نکته دیگری بود که استاندار بدان اشاره کرد .
** به تمام اهداف خود در سفر به آلمان و فرانسه دست یافتیم
مقام عالی دولت در خراسان شمالی که نرخ بیکاری کنونی کشور را 12.4 و میزان بیکاری در این استان را 11.2 درصد اعلام کرد، بیشترین آمار اشتغال استان را به بخش کشاورزی مربوط دانست و آن را بیش از 40 درصد خواند .
صالحی با ذکر آمار سرشماری نفوس و مسکن سال جاری، جمعیت این استان در آخرین سرشماری را 863 هزار و 204 نفر اعلام کرد که 1.08 درصد جمعیت کشور را شامل می شود. وی با بیان این که این رقم در سرشماری سال 90 معادل 1.15 درصد بوده است، تصریح کرد: خراسان شمالی استانی مهاجرفرست محسوب می شود و به همین دلیل، نرخ رشد جمعیت آن نسبت به میانگین کشوری پایین تر است اما باید با برنامه ریزی و تقویت سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال پایدار، ابتدا جمعیت در استان را تثبیت و سپس این خطه را به استانی مهاجرپذیر تبدیل کنیم .
رئیس ستاد سرمایه گذاری خراسان شمالی با بیان این مقدمه، به تشریح گزارش سفر اخیر هیئت اقتصادی استان به دو کشور آلمان و فرانسه پرداخت .
صالحی با یادآوری دیدار و نشست های فراوانی که با سرمایه گذاران ایرانی مقیم اروپا، مدیران و نمایندگان شرکت های مختلف از کشورهای آلمان، فرانسه، هلند و اسپانیا و بازدید از برخی کارخانه ها، نیروگاه های خورشیدی و بادی، موسسات آموزشی، فرهنگی و درمانی و صنایع مختلف، ابراز امیدواری کرد: با ارتقای سطح همکاری ها و حضور سرمایه گذاران یادشده در استان، زمینه رشد و توسعه این خطه فراهم شود .
وی با اشاره به قول مساعد پروفسور سمیعی برای سفر به خراسان شمالی و اعزام تیم های درمانی و مدیران حوزه سرمایه و اقتصاد از آلمان و اسپانیا برای آشنایی بیشتر با قابلیت های این استان، ورود این افراد را زمینه ساز معرفی این استان در سطوح ملی و بین المللی دانست .
راه اندازی نیروگاه های خورشیدی و بادی در نقاط مختلف استان، مقدمه چینی برای ورود سرمایه گذاران خط تولید لامپ های هوشمند و صفحات انرژی خورشیدی برای نخستین بار در کشور و مذاکره برای اعطای فرصت تحصیلی به دانشجویان استان و توسعه صنایع سنگین و جانبی آن ها از دیگر دستاوردهای سفر اروپایی هیدت اقتصادی خراسان شمالی به شمار می رفت که استاندار به آن ها اشاره کرد .
وی با بیان این که در این سفر به تمام اهداف تعیین شده خود دست یافتیم که شامل معرفی توانمندی های بالقوه و ارتقای سطح بهره گیری از امکانات طبیعی و نیروی انسانی مستعد این استان بود، همدلی و هم افزایی بیشتر برای رشد و توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار را خواستار شد .
وی هم چنین خبر داد: معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اوایل سال آینده برای بازدید و افتتاح چند طرح زیست محیطی به خراسان شمالی سفر می کند .
** انتصابات اخیر انتخاباتی نیست/ اصل سفر زیرسوال نرود
استاندار در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اقتصادی استان، ضمن اشاره به بازدیدهای مکرر خود از واحدهای تولیدی و دفاع قاطعانه از آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه های مسئول در این حوزه، وجود برخی مشکلات ازجمله در بخش کشاورزی را ناشی از کم توجهی به الگوی کشت و بیمه محصولات کشاورزی دانست .
صالحی با بیان این که برای کمک به کشاورزان در برخی موارد با مشکلات قانونی روبرو هستیم که نیازمند چاره اندشی نمایندگان مجلس است، در عین حال از پیگیری برای کمک به این قشر خبر داد .
وی با بیان این که نرخ بیکاری سال جاری در استان نسبت به سال گذشته یک دهم درصد افزایش داشته است، دلیل فراوانی نیروی جویای کار در جامعه را ناشی از رشد جمعیت جوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و کمبود سرمایه گذاری در حوزه اشتغال و تولید طی سال های گذشته خواند و چاره این مسئله را نیز حمایت از ورود بخش خصوصی و تقویت حوزه تولید و سرمایه گذاری اعلام کرد .
استاندار در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص سفر آلمان و فرانسه، با بیان این که امضای هیچ موافقت نامه و تفاهم نامه ای در برنامه کاری هیئت اعزامی قرار نداشت، بار دیگر اعلام کرد: به تمام اهداف این سفر نایل شدیم که شامل شناساندن و معرفی این استان و متقاعدکردن سرمایه گذاران برای ورود به عرصه بود .
به گفته صالحی، باید زمینه اجرایی شدن مجوزهای صادرشده در حوزه سرمایه گذاری فراهم شود که این امر از یک سو به نگاه باز مدیران بخش دولتی و از سوی دیگر به نگاه توسعه یافته همگان برای تقویت و حمایت بخش خصوصی و ثروت آفرینی و اشتغالزایی نیاز دارد .
مقام عالی دولت در پاسخ به پرسش دیگری، نگاه انتخاباتی در تغییرات مدیران و انتصابات اخیر فرمانداران را قاطعانه رد کرد و با بیان این که فرایند انتصاب یک مدیر و فرماندار فرایندی طولانی است و گاهی 4 یا 5 ماه طول می کشد و مربوط به امروز و دیروز نیست، تصریح کرد: رویکرد ما در انتصابات اخیر، جوانگرایی و استفاده از تجارب مفید مدیریتی بوده است .
وی هم چنین با یادآوری این که خراسان شمالی در بودجه 96 از رشد 25.5 درصدی اعتبارات هزینه ای و 14.8 درصدی اعتبار تملک دارایی و عمرانی برخوردار می شود، این استان را دارای رتبه نخست رشد اعتبارات هزینه ای و رتبه دوم رشد اعتبارات تملکی خواند و به عنوان سخن پایانی خطاب به همگان گفت: ما از همه نقدها استقبال می کنیم اما در مباحثی مثل سفر اخیر که در راستای توسعه استان و معرفی قابلیت های آن و زمینه سازی برای ارتباط با کشورهای بزرگ و صاحب فناوری و سرمایه انجام می شود، خواستار این هستیم که اصل سفر زیر سوال نرود و از آن حمایت شود، ولی نقدها در مورد جزئیات و حل اشکالات آن برای برنامه های آتی قابل بررسی است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار