درس

اخبار خود را با پیشینه خبر غنی کنید!

واحد آموزش پانا: خوانندگان و بینندگان اخبار را تماشاگران یک سریال تلویزیونی پرجاذبه تصور نکنید. بلکه هر بار باید گمان کنید آنها برای نخستین بار است این خبر دنباله دار را می خوانند و نیاز به اطلاعات همه جانبه دارند. می پرسید چرا؟ و چگونه باید عمل کنید؟ شما را راهنمایی می کنیم؛ بخوانید:

کد مطلب: ۶۰۷۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد

خواننده را یک بیننده سریالی تصور نکنید!

بعضی از خبرنگاران تصور می کنند؛ خوانندگان، مثل تماشای یک سریال جذاب و پربیننده همه اخبار مربوط به یک واقعه را که خبرنگار منتشر کرده دنبال می کنند و پایِ ثابتِ خواندن اخبار منتشره از سوی آنان هستند. لذا در اخبار مهم نیازی به ذکر سابقه خبر نمی بینند و فقط به انتشار همان رویداد آنی بدون هیچ اشاره ای به سابقه خبر اکتفا می کنند با این توجیه که "خُب همه می دانند چه خبر بوده "

این نوع نوشتن خبر سوالات مخاطب را بی پاسخ می گذارد و پر از ابهام است و از جذابیت و علاقمندی خواننده می کاهد. شما به عنوان یک خبرنگار همیشه باید تصور کنید که خواننده برای نخستین بار است که در جریان این واقعه قرار گرفته و از قبل هیچ چیز نمی داند مثلا در طی روزهای اخیر علت بروز آتش سوزی در پلاسکو اعلام شده شما لازم است در این خبر به آن رویداد اشاره ای ولو مختصر داشته باشید.

بعضی از خبرهای سریالی یا خبرهایی که جریانی را در جامعه ایجاد کرده اند و بعد به فراموشی سپرده شده اند (مثل حقوق های نجومی یا املاک نجومی) نیاز به ذکر مقداری پیشینه و توضیح یا یادآوری خبرهای پیش تر انتشار یافته، دارند.

***این پیشینه ها برای روشن کردن یا قوی کردن خبر نوشته می شود.

چگونه پیشینه بنویسیم؟

بهترین شکل کاربرد پیشینه، گنجاندن آن در متن خبر به شکل نامحسوس و هموار است که به گونه ای اشاره ای در لا به لای خبر کار شود. مثل کاربرد عبارتی چون:"بستن این کارگاه با توجه به اخطار هفته گذشته وزارت بهداشت صورت گرفت و ...

یا مثلا فرض کنید می خواهیم از افزایش سقف تولید نفت خبر بدهیم؛ می توانیم در متن چنین خبری پیشینه را به این شکل بیاوریم "با توجه به نوسان قیمت نفت که در ده روز گذشته که در سه نوبت روی داد... ) و یا خبری از تعدیل نیرو را با این پیشینه می آوریم :"تعدیل نیروهای کار در ماه اخیر تنها در انحصار شرکت هیوندای نماند تویویا، اوپل و نیسان نیز در همین فاصله 5/7، 2/8 و 9 درصد از نیروی کار خود را جواب کردند .

پوشش اخبار تکمیلی

آنچه که گفتیم در مورد اخبار تکمیلی نیز صدق می کند خبر تکمیلی، خبری است که بخشی از پیام و یا مضمون آن در خبرهای پیش، انتشار یافته و موضوع آن هنوز در ذهن مخاطب زنده است وقتی ساخت خبر، ساخت تکمیلی است، خبرنگار باید از یادآوری نکته اصلی و محوری خبر که پیشتر منتشر شده و اکنون در آن تحول ایجاد شده غافل ننماید تا خبر به طور کامل برای مخاطب درک شود(مثل اخبار مربوط به سقوط یک هواپیما یا حادثه پلاسکو)

این کار، گاه با تذکری عبوری، گاه از طریق تکرار و یا وارد کردن جزء هایی از موضوع اصلی و گاه با آوردن برخی پیشینه ها صورت می گیرد.

دوره کردن یا یاداوری موضوع محوری وقتی بیشتر اهمیت می یابد که موضوع خبر تکمیلی مربوط به رد یک اتهام یا اخطار باشد که خبر آن پیشتر انتشار یافته. خبرهای تکمیلی درباره اخطار و اتهام حتی باید شامل پاسخ یا رد آن هم باشد.

مثلا در خبرسقوط هواپیما احتمال حملات تروریستی در آن از سوی مقامات ذیربط مطرح شده اکنون پس از مدتی با کشف جعبه سیاه نقص فنی علت سقوط اعلام می شود در اینجا حتما یک یادآوری به اخبار گذشته و احتمالات رد شده باید بشود.

------------------------------------------------

منبع : روزنامه نگاری حرفه ای /دیوید رندال/ترجمه علی اکبرقاضی زاده با توضیحات واحد آموزش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار