دبیرستان شهید بهشتی، مدرسه ماندگار ایران

دبیرستان شهید بهشتی ، یکی از مدرسه ماندگار ایران است که در استان گیلان در شهر رشت قرار دارد.

کد مطلب: ۶۰۷۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، این دبیرستان سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. یکی از 48 مدرسه ماندگار ایران در شهر رشت قرار دارد.
دبیرستان شهید بهشتی با قدمت حدود یک قرن در خیابان آزادگان رشت واقع شده است و تاکنون بیشتر از 10 هزار فارغ التحصیل دارد.
هم اکنون 540 دانش آموز در این مدرسه تحصیل می کنند چهره های ماندگاری همچون پروفسور مجید سمیعی نابغه جراحی مغز و اعصاب جهان ، پروفسور محمود بهزاد پدر علم زیست شناسی نوین، پروفسورفضل الله رضا دانشمند برجسته مهندسی برق، دکترمحمد معین مولف لغت نامه فارسی و همچنین دکتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه و هوشنگ ابتهاج شاعر گیلانی در این مدرسه تحصیل کرده اند.
شهادت 10 نفر از دانش آموزان این دبیرستان در دوران دفاع مقدس بوده است این شهدا علیرضا نوروزی، مهرداد حمزه رفعتی ، محمود فالیزکار، سید محمد اسحاقی ، مهدی همراه ، فیض الله لایق برحق ، کامران ساغری ، اردشیر رحمانی ، داوود حق وردیان و قاسم حق پرست هستند.
نام این دبیرستان از زمان پهلوی تاکنون بارها تغییر کرده است و از مظفریه در زمان قاجار ، شاهپور در زمان پهلوی، آزادگان بعد از انقلاب اسلامی و پس از ترور ناجوانمردانه شهید بهشتی در زمان مدیریت محمد باقر نوبخت در این مدرسه ، شهید بهشتی نامگذاری شد.
دبیرستان شهید بهشتی رشت که در سال 1298 ساخته شد به دلیل معماری اصیل ایرانی و بومی محلی و همچنین تعداد فارغ التحصیلانش ، مدرسه ماندگار نام گرفته است.
تاکنون بیش از 200 میلیون تومان برای بازسازی این مدرسه با نظارت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هزینه شده است که این بازسازی ها همچنان ادامه دارد.
دبیرستان پسرانه شهید بهشتی رشت شهریور ماه 1391 به عنوان دبیرستان ماندگار معرفی شد. قرار است جشن 100 سالگی این مدرسه ماندگار مهر سال 1398 برگزار شود.
این دبیرستان با توجه به قدمت و اهمیت تاریخی اش در سال 1356 با شماره 1517 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
دبیرستان شهید بهشتی با هزار و 890 متر مربع زیربنا در زمینی به مساحت 18 هزار متر مربع ساخته شد تلاش شده است در بازسازی این مدرسه معماری بومی و اصیل آن حفظ شود.
مهندسی آلمانی ساختمان اصلی دبیرستان شهید بهشتی رشت را به شکل حرف " تی " انگلیسی ساخته است .
این مدرسه ماندگار 14 کلاس درس ، آزمایشگاه ، کتابخانه و سالن ورزشی مجهز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار