همایش کشوری شهریار خوانی دانش آموزی در خواجه/

پاشایی:ادبیات شعر بر عمق وجود بشریت اثرگذار است

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: ادبیات شعری نه تنها بر روح بشریت، بلکه تا گوشت و استخوان انسان ها تاثیر گذاشته است.

کد مطلب: ۶۰۶۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، باحضور مدیرکل آموزش وپرورش استان، رئیس بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی، همایش کشوری شهریار خوانی دانش آموزی برای اولین بار در سالن کیسون منطقه خواجه برگزارشد .

مدیر کل آموزش وپرورش استان در این همایش با اشاره به تاثیر شعر وموسیقی در ابعاد مختلف زندگی انسان گفت: شعر و موسیقی با فطرت انسان آمیخته شده و بطور ناخودآگاه انسان به این دو عنصر هنری علاقمند و وابسته است.

جعفر پاشایی به رابطه وآمیختگی موسیقی با آیات قرآن کریم اشاره کرد و افزود: آیات قرآن بصورت موزون است و سفارش پیامبر اکرم(ص) این بوده که قرآن کریم با صوت ولحن زیبا قرائت گردد.

وی تصریح کرد: اگر ما نیم نگاهی به اشعار وسروده های شاعران نامی ایران مانند پروین اعتصامی، مولانا، نظامی گنجوی و... بیاندازیم، بوضوح می بینیم که ادبیات شعری همه آنها نه تنها بر روح بشریت، بلکه تا گوشت و استخوان انسان ها تاثیر گذاشته اند.

پاشایی تاکید کرد: استاد شهریار یکی از نامدارترین شاعران ایران زمین و خطه قهرمان پرور آذربایجان در دوره معاصر بوده و در تاریخ ادب و فرهنگ ایران چنان اثری عمیق گذاشته است که برای همیشه ماندگار خواهد بود.

مدیردستگاه تعلیم وتربیت استان اذعان داشت: در زندگی و شعر شهریار شیرین سخن، احساسات پاک میهن دوستی و اعتقادی بسیار به چشم می خورد و آثار استاد شهریار بایستی الگویی برای شاعران و مردم پس از خود باشد.

پاشایی بر تاثیراخلاقی شخصیت استاد شهریار در این برهه از زمان اشاره کرد و اظهار داشت: اگرسخنان و اشعار استاد شهریار درجامعه امروزی تسری پیدا بکند بسیاری از مشکلات اخلاقی در جامعه کنونی بشر درمان خواهد شد.

رئیس بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان در ادامه این همایش بابیان اینکه برای شناخت بهتر استاد شهریار باید به متن قضیه بپردازیم، افزود: در جهان امروز سطح علم بسیار گسترش یافته ولی متاسفانه از عمق آن کم شده است.

علی محمدی در این راستا ادامه داد: با مراجعه به متن مساله می بینیم که شهریار چقدر به فرهنگ و فولکولور ایران و آذربایجان اهمیت داده است و چقدر مارا به میهن دوستی و ایران دوستی دعوت می نماید.

وی ادامه داد: آثار استاد شهریار به ما درس انسانیت و اخلاق را آموخته و اینکه چگونه یک زندگی خوب داشته باشیم را به ما یاد آور می شود.

رئیس آموزش و پرورش خواجه نیز گفت: درکنارمکانیسم های اجرائی، ساحت انسان هنرمند بعنوان جلوه گاه زیبائی خلقت معرفی شده و در این راستا آموزش وپرورش خواجه در راستای سند تحول بنیادین این همایش را به عنوان« شهریار خوانی» در سطح استان بلکه در سطح کشور برای اولین بار تدارک دیده است.

ایمان نژاد با اشاره به اینکه شهریار بیش از آنکه یک شاعر قوم گرا باشد یک شاعر هویت گراست، ادامه داد : به گواه همه هنردوستان، شهریار بیش از آنکه یک شاعر حماسی باشد یک شاعر اخلاق مداراست و به منویات دین اسلام، دستورات اولیای خدا واهل بیت(ع) توجه دارد.

سید هادی شهریار فرزند استاد شهریار نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مردان بزرگ بی نیازی و استغنا را پیشه خود می کنند، گفت: مردان الهی به جامعه خویش چیزهای زیادی هدیه کرده، بدون اینکه چیزی از آن طلب کنند و استاد شهریار هم این گونه افراد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار