درس

متون رسانه ای خود را با واژگان بهتر بنویسید

واحد آموزش پانا: "به گزینی کلمات"یکی از درسهای مهم آئین نگارش و از وظایف اساسی خبرنگاران است. انتخاب کلمات رساتر، روانتر، فارسی، شیوا و سلیس که بتوان معانی مدنظر نویسنده را به خواننده منتقل کند نوشته شما را خواندنی تر و جذابتر می کند.

کد مطلب: ۶۰۶۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد

انتخاب کلمات بهتر مهم است!

یکی از درسهای مهم خبرنگاری، آئین نگارش و ویراستاری است. ابزار اولیه انتقال هر پیامی، کلمات و عبارات هستند و خبرنگاران در هر رسانه ای که مشغول باشند ، چه دیداری یا شنیداری یا مکتوب و دیجیتال در هر حال باید از واژگان برای انتقال معانی مدنظر خود استفاده کند هر چه روزنامه نگار به استفاده از این ابزار مهم مسلط تر باشد در انتقال مفاهیم مدنظرش به خواننده موفق تر خواهد بود.

بنابراین خبرنگاران باید دارای دایره لغت وسیع باشند که براحتی و سریع از واژگان مناسب در جملات خود استفاده کنند.این انتخاب واژکان باید متناسب با نوع مخاطب، رسانه، شرایط زمانی و موقعیت نگارش باشد.

بی تردید این امر وقتی ممکن است که روزنامه نگاران کلمات و جایگاه و کاربردِ هر یک از آنها را در جای خود به خوبی بشناسند. از خود بپرسید؛ کدام کلمه می تواند سریع تر و رساتر مفاهیم مدنظر من را منتقل کنند. شفافیت، رسایی، سادگی و روانی ، فارسی بودن به جای استفاده از کلمات بیگانه، می تواند یک متن خوب و خواندنی را به خواننده تحویل دهد پس در انتخاب کلمات دقت کنید و همیشه چند جایگزین برای یک واژه در ذهن داشته باشید.

از سوی دیگر فراموش نکنید! زبانِ رسانه ها برای بسیاری از گروه های اجتماعی مرجع است و زبان به کار گرفته شده در رسانه ها بتدریج در میان مردم شایع شده و به کار گرفته می شود پس روزنامه نگاران در حفظ و ترویج زبان فارسی وظیفه ای مهم دارند.

پیشنهاد چند واژه برتر

به چند جایگزین (به گزینی) برای کلماتی که بوسیله روزنامه نگاران زیاد استفاده می شود ، توجه کنید:

غلط درست

----------------------------

جلسه نشست

اول نخست

چه طور چطور

کلیه همه

حوزه ها زمینه ها

سوال کرد پرسید

حادثه رخداد

تصادف برخورد

مساعدت همکاری

استراتژیک راهبردی

استراتژی راهبرد

سیاست گزاری سیاست گذاری

نامگزاری نامگذاری

استعفا داد استعفا کرد

در خصوص درباره

فن آوری فناوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار