دلایل میرلوحی برای فقدان شور انتخاباتی در آستانه انتخابات؛

لازمه ایجاد شور انتخاباتی، فراهم کردن فضای رقابت در کشور است

معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات با مهم دانستن عملکرد وزارت کشور و شورای نگهبان در ایجاد شور انتخاباتی، تاکید کرد: بی طرفی، میل به فضای رقابتی و رای مردم را حق الناس دانستن، در استقبال و امید مردم به صندوق های رای موثر است.

کد مطلب: ۶۰۵۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد

محمود میر لوحی، معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پانا، ضمن تشریح دلایل متعدد عدم وجود فضای انتخاباتی در کشور، بیان کرد: روحانی اولین و مهم ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری 96 است و به دلیل تصدی پست رئیس جمهوری محذوریت دارد که بخواهد نظر بدهد، اعلام آمادگی کند و فضا را انتخاباتی کند. شانس اول انتخابات نمی تواند انتخاباتی رفتار کند هم خودش تمایل ندارد و هم رقبا فضا را رصد می کنند و موضع خواهند داشت.

معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات با تحلیل رفتار سیاسی جریان اصول گرا در آستانه انتخابات و فقدان اتحاد و اتفاق این جریان، اعلام کرد: جریان اصول گرایی دچار مشکلات داخلی، عدم راهبرد و فقدان ظرفیت فردی است. اصول گرایان در وضعیت پیش و یا پسا انتخاباتی هستند. آنها در آخرین اقدام، 21 نفر را در لیستی برای انتخابات ریاست جمهوری قرار دادند. این تعداد برای شورای شهر می آمدند شاید بد نبود اما برای ریاست جمهوری باید به یک نفر برسند.

میر لوحی با یادآوری نبود نیروی سیاسی سوم که در فضای انتخاباتی تاثیر گذار باشد، فضای انتخاباتی را متاثر از دو جریان سیاسی روحانی و هوادارنش و اصول گرایان دانست و با اشاره به رابطه رسانه ملی با دولت روحانی گفت: رسانه ملی احساس می کند اگر فضای تبلیغات انتخابات را دامن بزند باعث می شود که مشارکت بالا برود و رای روحانی زیاد شود.

وی با اشاره به رابطه رسانه ملی با دولت روحانی، ضمن انتقاد از عملکرد جانبدارانه صدا و سیما و وجود انحصار در فضای رسانه شنیداری و تصویری، متذکر شد: مدیران رسانه ملی انگیزه ای ندارند چندان فضای تبلیغات انتخابات را دامن بزنند چرا که باعث می شود مشارکت بالا برود و رای روحانی زیاد بشود. از سوی دیگر اغلب نیروها و تحلیل گرانی که در فضای رسانه ملی حضور دارند متعلق به یک جریان سیاسی هستند و با توجه به این مسئله ممکن است برداشت مقابله با آقای روحانی و جانبداری از اصول گرایی القا شود. به نظر می رسد رسانه ملی دچار یک پارادوکس است و باید مسئله را سریعتر حل کند و بپذیرد که فضای انتخابات، فضای رقابتی و سالم باشد. اگر رسانه ملی می خواهد فضا و شور انتخاباتی در کشور ایجاد شود فقط نباید اصول گرایان مذاکره و مناظره کنند. باید اشخاص و سیلقه های مختلف هم به صحنه بیایند.

استاندار پیشین آذربایجان غربی در خصوص ارتباط میان شورای هماهنگی اصلاح طلبان و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با تاکید بر این مطلب که این دو نهاد اصلاح طلب در هماهنگی و انسجام مراحل خوبی را طی می کنند؛ بیان کرد: احزاب اصلاح طلب نظراتی داشتند که مورد توجه قرار گرفت. جریان اصلاح طلبی مراحل تکمیل فعالیت ها، تبیین راهبردها و برنامه، مشخص کردن شاخص ها و اصلاح و تکمیل ساختار استانی را به خوبی پیش می برد. در موضوع رئیس جمهور هماهنگی ها بالا و خوب استنباط می شود. در مورد شوراها اصلاح طلبان کوشش می کنند با تدبیر، ضمن بالا بردن مشارکت، جایگاه شوراها ارتقا پیدا کند و صندوق رای احترام داشته باشد.

معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات با انتقاد از کاهش تعداد اعضای شورا های شهر، خاطر نشان کرد: به عنوان جریان اصلاح طلبی طرفدار افزایش تعداد اعضای شورای شهر هستیم. ما دلایل کارشناسی خودمان را داشته و اعتقاد داریم هر چه شوراها در شهری مثل تهران گسترده تر شوند امکان حضور افراد و سلیقه ها و نیروهای کارشناسی بیشتر فراهم می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به مشکلات کلان شهر تهران، گفت: اعضای شورای شهر در شهری مثل تهران 21 و یا حتی 31 نفر هم باشند کم است. شهری مثل تهران اگر برای هر موضوع یک نفر را اختصاص دهد، کم می آورد. مسائل کلان شهر10 میلیونی مثل تهران چیزی نیست که با 5 یا 6 نفر جمع شود. ما در تهران 354 محله داریم و اگر اعضای شورا بخواهند یکبار هم به این محله ها سر بزنند و با بخش های مختلف تماس بگیرند، 50 یا 100 نفر باید باشند.

میر لوحی با اشاره به بودجه 18 هزار میلیارد ریالی شهرداری تهران و تجربه شورایاری ها، خاطرنشان کرد: جریان اصول گرایی اقدام به کاهش تعداد اعضای شورای شهر کرد که البته منجر به پشیمانی خودشان شد. باید تلاش کنیم اعضا زیاد شوند. شوراها در حکم یک پارلمان محلی است و درست است که گفته می شود اعضای شورا باید از اتاق های فکر مختلف و نیروهای کارشناسی استفاده کنند؛ ولی تا زمانی که به یک سازو کار منسجم و نهادینه برسیم که بتوان در کنار شورای شهر، نیروهای خلاق، مبتکر و دانشمند را سازماندهی کرد، زمان می برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار