پیشنهاد کتابخانه ای/۱۶

عکاسی بی هوا

واحد آموزش پانا: تعطیلات نوروز نزدیک است و یکی از سرگرمی ها، بویژه برای خبرنگار- دانش آموزان گرفتن عکس است . برای عکاس- خبرنگاران این نه فقط یک تفریح؛ که یک کار پر جاذبه است؛ از این رو پیشنهاد این بار ما یک کتاب عکاسی است .

کد مطلب: ۶۰۴۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد

عکاسی بی هوا چیست؟

"عکاسی کاندید" یا " عکاسی صریح" که در این کتاب " عکاسی بی هوا" خوانده شده شکلی از عکاسی خیابانی است که در آن عکاس به موضوعات انسانی خود نزدیک می شود و قبل از آن که افراد واکنشی خودآگاه ، نسبت به دوربین نشان دهند، از آنها عکس می گیرد.

"عکاسی بی هوا" زیر شاخه ای از عکاسی خیابانی است که حدود دهه 1930 وجود داشته است.این نوع عکاسی در واقع بازنمایی "بی پرده و رک" مقابل "پرتره" در قالب کلاسیک است که در آن به هماهنگی با سوژه نیازی نیست.

عکاسی خیابانی

کتاب حاضر؛ بوسیله فردی نیمه حرفه ای به نام "توماس لوتارد" نوشته است که بوسیله پویا پرهامی و روزبه ملکی ترجمه شده است. نویسنده کتاب به آنها که به عکاسی خیابانی علاقمندند ولی نمی دانند از کجا باید شروع کنند خواندن کتابش را قبل از هر کار توصیه می کند زیرا او حاصل تجربیات و دانش خود را در سالهایی که این عکاسی کار می کرده در این کتاب آورده است و سعی کرده به سوالات پیش آمده برای مبتدیان در کتابش پاسخ دهد.

در این کتاب، "لوتارد"؛ نخست خوانندگان را با مفهوم عکاسی خیابانی آشنا می کند و اینکه عکسها چه زمانی عنوان خیابانی می گیرد و در ادامه به تجهیزات لازم برای عکاسی خیابانی اشاره دارد از جمله دوربین کوچک با سرعت بالا (شاتر و فوکوس) و لنزهای لازم در این نوع عکاسی .

نویسنده در ادامه به اهمیت خوب دیدن و نگاه متفاوت داشتن عکاس اشاره دارد و راهکارهایی و مثالهایی را در این مورد می آورد و در ضمن به اهمیت برنامه ریزی در این نوع عکاسی می پردازد.

او در فصول بعدی کتابش از نور و ترکیب بندی و تنظیمات دوربین و زاویه دید در عکاسی خیابانی و اهمیت تصمیم گیری و جسارت در ثبت لحظه ای از زندگی افراد می گوید در قسمتهای پایانی کتاب از عکاسی بی هوا سخن گفته و توصیه های کاربردی در این زمینه دارد.

عکاسی بی هوا و اخلاق

اما؛ احتمالا سوال اساسی همه خوانندگان و علاقمندان به این شاخه از عکاسی این است که جایگاه رضایت سوژه و مباحث اخلاقی در ثبت لحظه ای از زندگی افراد کجاست؟ در این کتاب صفحاتی نیز به این مطلب مهم اختصاص دارد و نویسنده سعی کرده پاسخگوی این سوالات نیز باشد.

کتاب "عکاسی بی هوا" که رویکردی نامتعارف به عکاسی خیابانی است را "کتاب پرگار" در سال 1395 وارد بازار نشر کرده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار