دستگاه های اجرایی در جهت مقابله با ریزگردها وظیفه مهمی بر عهده دارند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: دستگاه های اجرایی در جهت مقابله با ریزگردها وظیفه مهمی بر عهده دارند.

کد مطلب: ۶۰۴۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا کرمانشاه، به نقل از واحد خبر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری؛ مجتبی نیک کردار در اولین جلسه کارگروه مقابله با ریزگردها که با حضور اعضا در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، ریزگرد و غبار مانند سایر بحران ها دارای 4 مرحله پیش بینی، پیشگیری، مقابله و برنامه ریزی می باشد و به همه ابعاد این بحران باید توجه ویژه داشته باشیم.

وی با تاکید بر مشخص شدن منشاء ریزگردها از عوامل داخلی و یا خارجی اظهار داشت: سازمان محیط زیست و سازمان هواشناسی و چندین سازمان دگر موظف به شناسایی عوامل ریزگردها از داخل و خارج شده اند هر چند که طبق بررسی های صورت گرفته علت شکل گیری ریزگرد در استان کرمانشاه عوامل خارجی و از کشوراهای عراق و سوریه است اما این عوامل باید به درستی مشخص شوند.

وی اظهار داشت: با مشخص شدن شکل گیری ریزگرد بر اساس مطالعات دقیق می توانیم متناسب با آن برنامه ریزی داشته باشیم و دستگاه ها براساس وظایف خود برنامه ها و راهبرداهای اساسی را دنبال کنند.

معاون امور عمرانی استانداری ادامه داد: خوشبختانه سازمان ملل در خصوص موضوع ریزگرد در کشور ایران ورود پیدا کرده و از گشورهای منشاء ریزگرد خواسته شده که در این خصوص چاره اندیشی کنند.

وی گفت: همچنین براساس مصوبه هئیت دولت بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها مسئول اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری و مقابله با ریزگرد شناخته شده اند.

نیک کردار گفت: یکی از منشاء اصلی بروز ریزگرد بحث خشکسالی و خشک شدن تالاب ها و رودهای بین النهرین در کشور عراق است و کشور ترکیه با احداث سدهایی منشاء خشک شدن این تالاب ها در کشور عراق است و همین موضوع باعث ورود ریزگرد به کشور ایران می شود.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه هئیت دولت استانداری موظف به تشکیل کارگروه مقابله با ریزگردها شده اند گفت: باید با یک برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده در راستای کاهش اثرات ریزگردها گام برداریم و دستگاه های ذیربط در این زمینه مسئولیت و وظیفه مهمی بر عهده دارند.

وی با اشاره به وقوع گردو غبار شدید طی چند روز گذشته در استان خوزستان گفت: این موضوع برای همه استان های درگیر ریزگرد یک هشدار است لذا دستگاه ها موظف به اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با این پدیده هستند.

معاون امور عمرانی حفاظت از سلامت و تندرستی مردم در مقابله با ریزگردها را از مهمترین کارها و اقدامات برشمرد و گفت: دستگاه های ذیربط موظف هستند با اجرای برنامه های راهبردی به انجام وظیفه در راستای کاهش اثرات پدیده ریزگردها بپردازند و هر دستگاهی مطابق با تصویب نامه هئیت وزیران باید در 4 مرحله پیش بینی، پیشگیری، مقابله و برنامه ریزی اقدامات خود را دنبال کند.

وی در پایان تاکید کرد: همه موظف هستیم که با استفاده از تمامی امکانات موجود و نهایت تلاش و جدیت در جهت کاهش هر چه بیشتر اثرات ریزگردها بر سلامتی مردم حرکت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار