مدیرکل فرهنگی،هنری آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا:

کیفیت اردوی راهیان نور دانش آموزی در دولت تدبیر و امید بالاتر رفته است

مدیرکل فرهنگی،هنری آموزش و پرورش گفت:به اذعان دوستانمان در سپاه پاسداران و سازمان بسیج، این سالها اوج هماهنگی و کیفیت در اعزام اردوهای راهیان نور دانش آموزی بوده و کیفیت این برنامه معنوی و انسان ساز نیز بالاتر رفته است.

کد مطلب: ۶۰۳۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد

مهدی علی اکبر زاده در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا در مورد 20 اسفند روز ملی راهیان نور و برگزاری اردوی راهیان نور دانش آموزی اظهار داشت: اردوهای راهیان نور دانش آموزی فرآیندی تربیتی است که دانش آموز به صورت عملی در محیط قرار می گیرد و آنچه که قرار بود معلم و مربی برایش تعریف کنند را با چشم خود از نزدیک می بیند.

زلالی دانش آموزان بعد از اعزام به اردوی راهیان نور

وی تصریح کرد: فضای مناطق عملیاتی دفاع مقدس به دلیل رشادت ها و جانفشانی های رزمندگان اسلام معنویت خاصی دارد و زمانی که دانش آموز در این فضا قرار می گیرد حتی اگر سخنی به آنها گفته نشود آن فضا دانش آموز را از نظر درونی صاف می کند و روحیه اش را جلا می دهد .

مدیرکل فرهنگی،هنری،اردوها و فضاهای پرورشی گفت: این زلالی روحیه دانش آموزان را می توان از دست نوشته هایشان پس از بازگشت از اردو درک کرد .

وی خاطرنشان کرد: دست نوشته ها و دل نوشته های دانش آموزان نشان می دهد که وقتی به اردوهای راهیان نور اعزام می شوند ابتدا با یک دیدگاه خاص اردویی وارد می شوند اما وقتی در این فضا قرار می گیرند و به شهر و دیار خود باز می گردند تحول روحی عمیقی در وجود آنها پدیدار شده است.

تحول در روحیه دانش آموزان؛ هدف معاونت پرورشی

علی اکبرزاده گفت: به طور طبیعی ما در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به دنبال آن هستیم که این اردوها باعث تحول در روحیه دانش آموزان شود. اردوهای راهیان نور به خوبی این تحول، صافی و زلالی روحیه را در آنها رقم می زند.

وی خاطر نشان کرد: دانش آموزان ما با حضور در این اردوها با ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دفاع مقدس و شهدا ، وصایا، سبک زندگی و رشادت های بزرگان این مرز و بوم آشنا می شوند.

مدیرکل فرهنگی، هنری ،اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش گفت: با معرفی شهدای شاخص و قرائت زیارت شهدا، دانش آموزان عزیز ما معنویت های خاصی کسب می کنند و یادمان های و خاک مقدس جبهه ها را از نزدیک لمس می کنند .

وی ادامه داد: در اردوهای راهیان نور همه تجربیات تربیتی در فضای یک مدرسه بزرگ رقم می خورد.

تاثیرات اردوی تربیتی راهیان نور

علی اکبر زاده یادآورشد: با توجه به تاثیرات تربیت اردوهای راهیان نور، تمام جدیت خود را برای اعزام دانش آموزان به اردوی راهیان نور گسیل کرده ایم.

وی تصریح کرد: طی هماهنگی با دوستان و عزیزان همکار خود در سازمان بسیج و سپاه پاسداران قصد داریم زمینه بهینه سازی وضعیت اردوگاه های استان های میزبان، حمل و نقل و ایاب و ذهاب دانش آموزان ارتقا داده و کیفیت اعزام ها از این هم بالاتر برود.

مدیرکل فرهنگی، هنری ،اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنین آداب قبل و حین اعزام به اردوهای راهیان نور را به دانش آموزان آموزش می دهیم. تربیت راویان و آموزش روحانیون را هم انجام می دهیم.

تاریخچه اعزام های راهیان نور

وی خاطرنشان کرد: اردوی راهیان نور دانش آموزی از سال 1387 آغاز شد که در آن سال 20 هزار دانش آموز به این اردوها اعزام شده اند .

علی اکبرزاده گفت: از سال 1387 تا کنون حدود 4 میلیون و 100 هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور اعزام شده اند که البته این اعزام ها با فراز و نشیب هایی همراه بوده است .

اعزام 420 هزار نفر تاکنون

وی ادامه داد : در سال تحصیلی 96-95 که از نیمه اول مهرماه اعزام ها را آغاز کردیم و در دی ماه به دلیل امتحانات تعطیل شد و دوباره از ابتدای بهمن ماه دوباره اعزام ها آغاز شد و همچنان ادامه دارد . آمار اعزام ها به بیش از 420 هزار دانش آموز رسیده و تا پایان سال تحصیلی هم ادامه خواهد داشت.

برنامه های ویژه برای عید نوروز

مدیرکل فرهنگی، هنری ،اردوها و فضاهای پرورشی خاطرنشان کرد: امسال برای عید نوروز هم برنامه ریزی کرده ایم. سال های گذشته در ایام نوروز تعطیل می شد اما دیدیم که استقبال به صورتی است که مدارس اعلام می کردند در تعطیلات نوروز هم اعزام داشته باشیم اردوگاه های خود را ملزم کردیم که پذیرش داشته باشند و روال هماهنگی که در طول سال تحصیلی وجود دارد در طول ایام نوروز هم وجود داشته باشد و استان ها می توانند با هماهنگی استان های میزبان دانش آموزان خود را در ایام نوروز هم اعزام کنند .

کیفیت بالای اردوی راهیان نور در دولت تدبیر و امید

وی افزود: خوشبختانه در دولت تدبیر وامید کیفیت و البته اعزام اردوهای راهیان نور دانش آموزی روند صعودی داشته است و در سال تحصیلی اول دولت 320 هزار نفر اعزام داشتیم. در سال تحصیلی دوم دولت به بیش از 700 هزار دانش آموز رساندیم و سال تحصیلی آخر نیز مبنا را بر یک میلیون نفر اعزام گذاشته ایم و طی سال های که دولت یازدهم مستقر شده است.

علی اکبرزاده گفت: اهمیت خاصی به موضوع اردوهای راهیان نور قائل شده ایم و به اذعان دوستان ما در سپاه و بسیج این سالها اوج هماهنگی و کیفیت در اعزام اردوهای راهیان نور دانش آموزی بوده و این هماهنگی چمشگیر است .

کمترین حوادث را داشته ایم

علی اکبرزاده خاطرنشان کرد : به لطف خداوند ما کمترین حادثه را طی سالهای اخیر و در تاریخ اردوهای راهیان نور شاهد بودیم که همه اینها به دلیل نظارت و رصد اردوها به جهت که سامانه تلفنی هم برای این موضوع تدارک دیده شده است 096313سامانه ای است که دائماً در تعامل با موضوع است .

وی ادامه داد : توجه به وسائل حمل و نقل، استفاده از خطوط ریلی و حضور همیاران پلیس در اتوبوس ها ، مدیران و یا معاونین مدارس به عنوان مسئولان کاروان ها ایمنی اردوهای راهیان نور را بالاتر برده است اگر حادثه هم رخ داده به دلیل حمل و نقل نبوده بلکه حادثه جاده ای بوده و مورد آخری که در اتوبوس دانش آموزان گیلان در همدان داشتیم به دلیل لغزندگی و عدم وجود علائم راهنمایی و رانندگی در آن قسمت از جاده بوده است.

دلیل نامگذاری روز ملی راهیان نور
ششم بهمن ماه سال 93 بود که رییس وقت ستاد کل نیروهای مسلح گفت: 20 اسفند ماه به مناسبت نخستین حضور مقام معظم رهبری در راهیان نور به روز ملی راهیان نور نامگذاری شده است.
سردار سرلشکر بسیجی «سیدحسن فیروز آبادی» در حاشیه بازدید از مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم با اشاره به معنویت سفرهای راهیان نور عنوان کرد و گفت: راهیان نور رفتن به سمت نور است. رفتن به سمت خدا، جهاد و کربلاهای ایران است. به راستی که کربلاهای ایران بوی کربلای حسینی می دهد و نشاط این مکان مقدس را برای همه ما زنده می کند.
وی ادامه داد: کسانی که در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور پیدا می کنند و سجده بر خاک این مناطق می زنند، می توانند آن نور را احساس و قلبشان را از آن فضا بهره مند سازند.این حس و شور و حال توصیف شدنی نیست و باید راهیان نور را حس کرد.
سرلشکر فیروز آبادی با بیان اینکه راهیان نور یکی از مهمترین اقدمات فرهنگی کشور در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است، افزود: جوان ها ادامه دهنده راه بزرگان خود هستند و بایستی جان، روح و احساساتشان را در جبهه های ایران معطر کنند. ولایتی که در جبهه ها حس کردید، ولایتی است که رزمندگان ما آن را با خونشان امضا کردند و به سمت مولایشان امام حسین (ع) رفتند و همین امر، درس مهمی برای جوانان امروز است تا از آن بهره بگیرند.
رییس آن زمان ستاد کل نیروهای مسلح ایران خاطر نشان کرد: جوان باید بداند راه سعادتش از درون این واژه های دفاع مقدس عبور می کند و همین واژه ها معنی فرهنگ انقلاب اسلامی می دهد.
وی توضیح داد: امام خامنه ای عزیز فرموده اند که عشق به خمینی (ره) عشق به همه خوبیهاست و این خوبی ها را می توان در مناطق عملیاتی دفاع مقدس پیدا کرد.
سرلشکر فیروزآبادی اضافه کرد: راهیان نور یک دانشگاه کامل و جامع و فرصتی برای آموزش معارف عملی با نشأت گرفتن از رشادت ها و مجاهدت های شهدا و جانبازان والا مقام است.
20 اسفند روزی که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به کربلای ایران سفر کرده است به نام روز ملی راهیان نور نامگذاری شده و همه ساله از 20 اسفند تا 20 فرودین اردوهای نوروزی برای بازید و تجدید بیعت با مقام شهیدان برپا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار