سبک زندگی قرآنی در کشور جدی گرفته نشده است

رئیس اداره آموزش سازمان دارالقرآن الکریم کشور در مورد سبک زندگی اسلامی و قرآنی در جامعه گفت: با اینکه سال‌ها از این مطالبه می‌گذرد اما احساس می‌شود که پرداختن به آن در کشور جدی گرفته نشده است .

کد مطلب: ۶۰۳۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان چهارمحال و بختیاری ، مهدی نادی در کار گاه یک روزه سبک زندگی قرآنی و اسلامی که در روز پنجشنبه 5 اسفند در شهرکرد با همت اداره امور قرآنی برگزار شد گفت: در طول 38 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، شاهد فعالیت تعداد زیادی قاری و حافظ قرآن، جلسات آموزش قرآن، موسسات قرآن و دستگاه های قرآنی هستیم که همه از جمله دستاوردهایی است که در طی این مدت به دست آمده است.
وی افزود: با توجه به شرایط روز و اینکه نیاز مردم در دوره های مختلف متفاوت است، فعالیت های قرآنی هم باید متناسب با شرایط روز و نیاز روز مردم تنظیم شود، یکی از مواردی که در این زمینه می تواند بسیار تأثیرگذار باشد، سمت و سو دادن این فعالیت ها به شکل دهی زندگی مردم مطابق با اصول و چارچوب هایی که در قرآن و روایات، مورد استفاده قرار گرفته است. .
رئیس اداره آموزش سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه در این حوزه مقداری کم کاری شده است، افزود: دستگاه های قرآنی به خاطر تعلقات و روش های سنتی که داشته اند بیشتر به شیوه های گذشته عمل می کنند، البته ما همچنان به آن برنامه ها نیاز داریم و این به معنای آن نیست که باید چنین برنامه هایی تعطیل شود، در واقع در حال حاضر شرایط زندگی مردم، ما را وادار می کند که برنامه ها و فعالیت هایمان مقداری کاربردی تر شود، یعنی نوع آموزه ها به سمتی برود که زندگی روزمرده مردم تحت تأثیر آموزه های قرآنی قرار بگیرد.
نادی در ادامه در مورد طرح هایی که در سازمان دارالقرآن در زمینه آشنایی مردم با سبک زندگی اسلامی انجام شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه این موضوع سابقه چندانی ندارد، در سازمان نیز از حدود دو سال قبل فعالیت را آغاز کرده ایم و موارد استفاده از قرآن در روابط خانوادگی، روابط اجتماعی، روابط زناشویی و ... را احصاء کرده و بر روی آنها کار می کنیم. نگاه ما این است که در کنار دوره های آموزشی که داریم، یک نظام جامع آموزش قرآن با این رویکرد که بیشتر عملیاتی باشد را تدوین کنیم. این کار سنگینی است و از بسیاری از مجموعه ها که در این زمینه فعالیت کرده اند، مانند مجموعه اسرا، استفاده و بهره ببریم .
رئیس اداره آموزش سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اگر بتوانیم مبانی خوبی که در اختیار داریم را تبدیل به دوره های آموزشی کنیم که ورود و خروج آن تعریف شده باشد، می تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد. دوره باید به گونه ای باشد که زمانی که یک فرد مسلمان وارد آن می شود، حداقل هایی در آن دوره برای چنین فردی فراهم شده باشد
وی با اشاره به اینکه هیچ راهکاری بهتر و تأثیرگذارتر از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) نیست، افزود: اگر بتوانیم بر روی این بخش سرمایه گذاری کنیم و نیز آنها را تبدیل به دوره هایی که مردم بتوانند به صورت فشرده از آنها استفاده کنند، کنیم، اثرگذاری بهتری خواهند داشت. باید این مبانی را به صورت بسته های آموزشی فشرده از طرق گوناگون در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار دهیم.
نادی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد فعالیت دستگاه های مختلف در زمینه سبک زندگی اسلامی و افتادن در دام موازی کاری، گفت: این موضوع به حدی مهم است و متاسفانه پشتوانه آن به حدی کم رنگ است که اگر همه حوزه های فرهنگی در آن ورود داشته باشند، هیچ وقت شاهد موازی کاری نخواهیم بود. البته اگر با یک هماهنگی خوب ورود داشه باشیم، خروجی ها بیشتر خود را نشان خواهد داد.
وی افزود: هنوز هم که هنوز است بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری که چند سال از آن می گذرد، احساس می شود که این موضوع در کشور زیاد جدی گرفته نشده است و بیشتر در حد حرف، گمانه زنی و شعار باقی مانده است .
رئیس اداره آموزش سازمان دارلقرآن الکریم با اشاره به اینکه ارتباط با قرآن به هر نحوی مطلوب است، بیان کرد: ما باید امکانات را برای ارتباط حداکثری مردم با قرآن فراهم کنیم، این وظیفه دستگاه های قرآنی است که شرایط را فراهم کنند تا هر کسی اراده کرد از یک برنامه قرآنی استفاده کند، به راحتی و سهل الوصول باشد. باید تنوع در برنامه های قرآنی وجود داشته باشد تا هر کس با هر ذائقه ای از آموزه های قرآنی استفاده کند.



ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار