رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی:

برای اینکه اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد سرمایه‌گذار ریسک پذیر لازم است

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی گفت: دانشمندان و صاحبان شرکت‌های دانش‌بینان حتما باید در نهاد خود بپذیرند که متخصص همه چیز نیستند و برای اینکه اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر لازم داریم.

کد مطلب: ۶۰۱۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از آذربایجان شرقی، داود بهبودی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال های اخیر با توجه به الزاماتی که در سند چشم انداز توسعه مورد تاکید هستند دولت می خواهد از طریق اعطای تسهیلات، معافیت های مالیاتی و گمرکی از شرکت های دانش بنیان حمایت کند که البته این حمایت نیز طی روال اداری و فرایندهای طولانی را می طلبد.
وی افزود: از طرف دیگر در سمت تقاضای دریافت این تسهیلات و حمایت ها هم مشکل وجود دارد؛ یعنی هنوز هم تعداد شرکت های دانش بنیان ما بسیار محدود است و هم توانمندی خیلی محدودی دارند.
بهبودی ابراز داشت: اگر ما بخواهیم در استان اقتصاد دانش بنیان را عملیاتی کنیم در ابتدا باید به فراهم سازی بسترهای شکل گیری و فعالیت شرکت های دانش بنیان بپردازیم که این وظیفه عمدتا به عهده نهادهایی مثل دانشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری و منطقه ویژه علم و فناوری است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: شرکت ها و محققان هم باید خود را در معرض فعالیت های دانش بنیان قرار دهند که بتوانند در این وضعیت اقتصادی کشور ارزش افزوده ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه برای اینکه اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد سرمایه گذار ریسک پذیر لازم داریم، افزود: محقق و دانشمند ما معمولا علم و دانایی را دارد ولی اغلب سرمایه اش را ندارد؛ سرمایه هم فقط با تسهیلات دولت فراهم نمی شود و سرمایه‌گذاری می خواهد که با سرمایه گذاری بر روی دانش محقق به تولید یک محصول مبتنی بر دانش بپردازد.
بهبودی یادآور شد: دانشمندان، مخترعان و صاحبان شرکت‌های دانش بینان حتما باید در نهاد خود بپذیرند که متخصص همه چیز نیستند؛ شرکت اداره کردن، صادرات، واردات و بازاریابی هرکدام تخصص مربوط به خود را می طلبد.
این اقتصاددان توضیح داد: گرفتن تسهیلات الزاماتی دارد و لزوما کسی که اختراعی را ثبت کرده و پتنتی در اختیار دارد نمی تواند همه کارها را خودش انجام دهد؛ بخشی از ماجرا هم مربوط به ورود سرمایه گذار ریسک پذیر است که ادبیات تولید و بازار را به خوبی می شناسد و با ورودش بخشی از مسائل را حل می کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان ساخت: در فضای دانش بنیانی به هیچ وجه توصیه نمی کنم افرادی که اهل دانش هستند و می خواهند یک شرکت دانش بنیان شکل دهند قسمتی از کار را به شکل سنتی انجام دهند که اصلا درست نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار