خوشبختانه بانک‌های کشورمان رسالت و وظایف خود را به خوبی انجام دادند

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه امروز شاهد شروع رونق و شکست رکود همچنین حرکت به سوی رشد اقتصادی در سطح کشور هستیم. در صادرات غیرنفتی در سال گذشته رکوردی برای کشورمان ثبت شد به طوری که صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت امسال نیز تا پایان سالجاری این شرایط حفظ خواهد شد

کد مطلب: ۶۰۱۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران،حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم پنجاه و ششمین مجمع سالیانه بانک مرکزی (دوشنبه، 9 اسفندماه) در بانک مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: بی‌تردید بانک‌های کشور رگ‌هایی هستند که از لحاظ پولی و مالی خون را از منابع مالی یعنی قلب به سراسر کشور و بخش‌های اقتصادی منتقل می‌کنند.

روحانی ادامه داد: اگر این رگ‌ها دچار مشکل شوند، بی‌تردید بدن هم دچار مشکل خواهد شد. خوشبختانه بانک‌های کشورمان رسالت و وظایف خود را به خوبی انجام دادند اما اگر نتوانند به اندازه کافی در مسائل پولی و مالی فعال باشند بی‌تردید تحرک بخش اقتصادی کاهش می‌یابد.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه بانک‌ها تصریح کرد: برخی مشکلات بانک‌ها بیرونی و برخی مشکلات دیگر درونی است. گاهی هم روابط خارجی و بودجه کشور دچار اختلال می‌شود همچنین ممکن است شرایط تحریم به کشور تحمیل شود بدیهی است در چنین شرایطی مشکلات از خارج به سراغ بانک‌ها می‌آید.

وی یادآور شد: ممکن است بانک‌ها به واسطه موانع درونی دچار مشکل شوند در این شرایط آنها تسهیلات را بیش از توان خود پرداخت کرده و خود را بیش از اندازه به منابع بانک مرکزی متکی می‌کنند که در نهایت حساب‌ها و سودهای آنها شفاف و روشن نخواهد بود.

رئیس قوه مجریه متذکر شد: اگر بانک‌ها مشکلات درونی و بیرونی را توأمان داشته باشند روند اداره امور بسیار دشوار و سخت خواهد شد. اولین گامی که در دولت یازدهم اتخاذ شد ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی بود.

روحانی با بیان اینکه بی‌ثباتی در بازارهای مالی و پولی مشکلات بسیاری برای کشورمان فراهم می‌کند اضافه کرد: در مهرماه سال 91 وضعیت ارز کشور شرایط مطلوبی نداشت به طوری که ظرف 24 ساعت 625 تومان قیمت ارز افزایش پیدا کرد از سوی دیگر پس از گذشت 3 روز 825 تومان نرخ ارز دچار افزایش می‌شود این موضوع نشان دهنده آن است که قیمت بازار ارز دچار چنان بی‌ثباتی‌ایی بوده که در طول 24 ساعت قیمت ارز 20 درصد افزایش پیدا می‌کند که به دنبال آن واردکننده، صادرکننده و وام دهنده دچار سرگیجه می‌شوند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در اوایل سال 92 تورم 12 ماه حدود 40 درصد بود، خاطر نشان کرد: نرخ تورم در بخش خوراکی 51، تورم نقطه به نقطه حدود 45 درصد بود براین اساس اگر نرخ این تورم با رشد اقتصادی منفی و نگرانی‌های سیاسی همراه شود پیش‌بینی از ترسیم آینده کشور چگونه خواهد بود؟

وی گفت: پیش از فعالیت دولت یازدهم معاملات کشور از طریق تعاملات بانکی انجام می‌شد اما به یکباره کلیه مربوط به این امور از طریق صرافی‌ها صورت گرفت دلیل این موضوع آن است که سیستم‌های کشور مسدود شد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: یکی از بزرگترین موفقیت و دستاوردهای دولت بازگشت ثبات و آرامش به بازارها بود اما برخی دیگر معتقدند تعامل با جهان، مسئله سلامت و توجه به محیط زیست از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است.

روحانی ادامه داد: خوشبختانه امروز تورم در کشورمان تک رقمی بوده در عین حال رشد اقتصادی هم در کشورمان به چشم می‌خورد همانطور که رئیس بانک مرکزی اعلام کرد تا پایان سال تورم تک رقمی خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: در شش ماه نخست سال جاری رشد اقتصادی 7.4 درصد بود که تا پایان سال این میزان افزایش پیدا خواهد کرد. متأسفانه وضعیت ارز در کشور دچار تلاطمی بی‌جهت شد که علت این موضوع از سوی آقای سیف رئیس بانک مرکزی فرارسیدن مراسم اربعین و سال نوی میلادی گزارش شده است.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع در طول فعالیت دولت یازدهم آرامش مطلوبی در زمینه ارز فراهم شد به طوری که تورم ارز نسبت به سال گذشته 5.2 درصد گزارش شده است.

رئیس قوه مجریه گفت: براساس گزارش بانک مرکزی محاسبه تورم بر مبنای دلار دقیق نیست چرا که واردات کشورمان بر مبنای دلار انجام نمی‌شود بلکه بر مبنای واحدهای پولی دیگر از جمله یورو محاسبه می‌شود بنابراین معیار ما در بازار باید یورو قرار گیرد.

روحانی ادامه داد: اگر واحد یورو مبنای محاسبه تورم قرار گیرد باید اعلام کنیم از سال 92 تاکنون قیمت یورو نسبت به ریال 0.8 درصد کاهش پیدا کرده اما اگر دلار مبنای محاسبه قرار گیرد این واحد پولی به تنهایی 24 درصد در این مدت افزایش یافته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: خوشبختانه امروز شاهد شروع رونق و شکست رکود همچنین حرکت به سوی رشد اقتصادی در سطح کشور هستیم. در صادرات غیرنفتی در سال گذشته رکوردی برای کشورمان ثبت شد به طوری که صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت امسال نیز تا پایان سالجاری این شرایط حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات غیرنفتی دستاوردی مهم تلقی می‌شود، افزود: پایداری تورم تک رقمی و رشد اقتصادی بیش از 6 درصد بسیار حائز اهمیت است این موضوع بلاتشبیه همچون ایمان می‌ماند بدین معنا که حفظ ایمان به اندازه ماهیت ایمان مهم شناخته می‌شود.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه حفظ شاخص‌های اقتصادی امری دشوار و مهم است، یادآور شد: تورم کشور بیش از میزان پیش‌بینی شده کاهش داده شد که یکی از عوامل مهم در انجام این امر انضباط پولی و مالی بانک مرکزی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار