واعظی:

روابط تجاری ایران و اندونزی به بیش از یک میلیارد دلار افزایش می یابد

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اندونزی با پیش بینی افزایش 25 درصدی حجم روابط اقتصادی دو کشور، گفت: روابط تجاری تهران و جاکارتا در سال 2017 میلادی به بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

کد مطلب: ۶۰۱۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، «محمود واعظی» روز یکشنبه در دیدار «دارمین ناسوتیون»* وزیر هماهنگی اقتصادی اندونزی در محل وزارت ارتباطات افزود: بسترهای لازم برای افزایش سطح همکاری های اقتصادی با امضای اسناد مربوطه فراهم می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آمادگی کشورمان برای امضای موافقت نامه اداری درباره امور گمرکی بین ایران و اندونزی با هدف تسهیل در روابط تجاری و نیز امضای موافقت نامه حمایت از سرمایه گذاری متقابل خبرداد.
به گفته وی، امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی می تواند به افزایش حجم روابط تجاری بین 2 کشور کمک شایانی کند و بنابراین قرار است وزیر هماهنگی اقتصادی اندونزی دیداری با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان برای بررسی این موضوع داشته باشد.
واعظی به فعالیت شرکت های ایرانی در اندونزی و شرکت های بخش خصوصی اندونزی در ایران اشاره کرد و امضای توافق نامه حمایت از سرمایه گذاری را برای تسهیل کارهای آنان مهم ارزیابی کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به دیداری که پیشتر با وزیر ارتباطات اندونزی در سفر به این کشور داشته است، اشاره کرد و زمینه های توسعه همکاری در این بخش را نیز متنوع ارزیابی کرد.
به گفته وی، بخش های هوافضا و ارتباطات مهم ترین بخش ها برای توسعه همکاری های آتی است که با این هدف، سندی نیز به وزیر ارتباطات اندونزی داده شده تا مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اندونزی، همکاری در بخش های بهداشت و درمان، گردشگری، حمل ونقل هوایی، کشاورزی و منابع طبیعی را از دیگر زمینه های همکاری های دوجانبه توصیف کرد و از همکاری اندونزی در بخش نانو تکنولوژی با کشورمان خبر داد.
واعظی بر گسترش همکاری ها در بخش های علمی و دانشگاهی بین تهران و جاکارتا تاکید کرد و از دعوت وزیر بهداشت اندونزی برای مذاکره با همتای ایرانی خود در آینده نزدیک خبر داد.
این عضو کابینه دولت یازدهم به آمادگی کشورمان برای برگزاری دومین نشست همکاری های فنی و کشاورزی بین ایران و اندونزی در آگوست 2017 میلادی (مرداد -شهریور 96) در تهران اشاره کرد و زمان برگزاری دومین کمیته برقی مشترک را ماه می 2017 (اردیبهشت - خرداد 96) اعلام کرد.

**حمایت از بخش خصوصی
به گفته وی، حمایت از بخش های خصوصی دو کشور باید به جد مورد توجه قرار گیرد زیرا این کار کمک خواهد کرد سطح روابط تجاری به سرعت افزایش یابد.
واعظی از آمادگی کشورمان برای ایجاد کمیته بازرگانی مشترک با اندونزی خبر داد که می توان این کمیته را در اتاق های بازرگانی دو کشور ایجاد کرد.

** گسترش روابط فرهنگی
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اندونزی توسعه روابط فرهنگی را زمینه ای دیگر برای توسعه همه جانبه روابط 2 کشور توصیف و خاطرنشان کرد: بخش ورزش نیز زمینه خوبی برای توسعه همکاری هاست که باید از این ظرفیت نیز برای تقویت روابط بهره گرفت.

** تجارت ترجیهی
واعظی امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اندونزی را بسیار مهم ارزیابی کرد و از سفر آینده نزدیک وزیر صنعت اندونزی با هدف بررسی این مهم به کشورمان خبر داد.

** توسعه روابط گمرکی
به گفته وی، افزایش حضور شرکت های ایرانی در اندونزی و نیز شرکت های اندونزیایی در ایران ضرورت افزایش همکاری های گمرکی را دو چندان خواهد ساخت بنابراین در این زمینه مذاکره با وزیر هماهنگی اقتصادی اندونزی در دستور کار قرار گرفته است.

** افزایش حجم روابط دربخش انرژی
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اندونزی همکاری های دوجانبه در بخش های نفت، گاز و پتروشمی را مهم ارزیابی کرد و از دیدار وزیر هماهنگی اقتصادی اندونزی با بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان برای بررسی مسایل دو جانبه خبرداد که فردا (نهم اسفند) انجام می شود.
به گفته وی، ایران و اندونزی در بخش نفت و گاز شرکای قدیمی بودند که تحریم ها این شراکت را با مشکل مواجه کرده بود و اکنون تلاش مسئولان دو کشور برای افزایش همکاری ها در این بخش است به گونه ای که پیشتر اندونزی درباره خرید نفت از ایران و نیز ال.ان.جی و سی.ان.جی اقدام هایی صورت داده بود.
واعظی به تلاش اندونزی برای خرید کودشیمیایی از کشورمان اشاره کرد و از همکاری شرکت ملی نفت اندونزی با شرکت ملی نفت ایران در 2 چاه نفتی خبر داد.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اندونزی اعلام کرد: قرار است شرکت ملی نفت اندونزی برای استخراج نفت از دو چاه آب تیموری و منصوری به شرکت ملی نفت ایران کمک کند.
امضای «موافقت نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور و موافقتنامه بانکی» دو موضوع مورد تاکید واعظی در این جلسه بود.
واعظی ابراز امیدواری کرد، روابط ایران و اندونزی در سال جاری میلادی تا سه برابر افزایش یافته و روابطی که در گذشته با واسطه انجام می شد، به صورت مستقیم و بدون واسطه باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه محدودیتی برای افزایش سطح روابط ایران و اندونزی وجود ندارد، افزود: 2 کشور آمادگی دارند موانع احتمالی سر راه توسعه روابط را برطرف کنند.
وی، بر تسهیل روابط بانکی بین دو کشور با هدف توسعه روابط اقتصادی تاکید و تنظیم شدن آن را سرعت دهنده توسعه روابط تجاری بیان کرد.
به گفته وزیر ارتباطات، ایران 2 پیش نویس برای تنظیم روابط بانکی در اختیار بانک مرکزی و سازمان نظارت بانکی اندونزی قرار داده است تا هرچه زودتر روابط بانکی گسترش یابد.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اندونزی، به حضور برخی مقام های بانکی اندونزی در هیات اعزامی این کشور به ایران اشاره کرد و افزود: «ناسوتیون» برای مذاکره درباره مسایل دو کشور فردا(دوشنبه) با رئیس کل بانک مرکزی ایران دیدار می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار