استاندار اردبیل خبرداد:

تولید ۴,۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی در اردبیل

استاندار اردبیل در نشست تخصصی ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی از تولید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول دامی و کشاورزی در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۶۰۱۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،مجید خدابخش در نشست تخصصی ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی با اعلام این خبر افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی استان از ۳ ‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به منظور بالابردن ارزش افزوده محصول دامی و کشاورزی استان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی موفقیتی ارزشمند است .

وی گفت: افزایش این میزان تولید کشاورزی در مدتی کوتاه در دولت تدبیر و امید توسط سازمان جهاد کشاورزی موفقیتی ارزشمند است و این موفقیت باید با ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی تکمیل شود و این مهم مصداقی از اقتصاد مقاومتی و مدیریت تحسین بر انگیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و همکاران او و تعامل بسیار مناسب با کشاورزان است که مقام معظم رهبری از آنان به عنوان سربازان واقعی عرصه اقتصاد مقاومتی یاد می فرمایند .

استاندار اردبیل انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقی، افزایش سطح زیر کشت مکانیزه، کشت و پرورش محصول‌هایی مانند: زعفران، پسته، بادام زمینی که تاکنون در منطقه سابقه نداشته و یا در حد بسیار پایین بوده را از جمله فعالیت های قابل توجه جهاد کشاورزی استان اعلام کرد .

خدابخش با بیان اینکه استعدادهای بالقوه دامپروری و کشاورزی اردبیل نعمت خدادادی است و با اقدام های انجام یافته میزان محصول تولیدی افزایش قابل توجه داشته، ادامه داد : باید دنبال این باشیم که از مازاد محصول استفاده بهینه کرده و ارزش افزوده آن را ده ها برابر افزایش دهیم .

وی افزود: سالانه بیش از چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول های مهم کشاورزی در استان اردبیل تولیدمی شود که امکان تبدیل حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن هنوز فراهم نشده است .

استاندار اردبیل گفت: فرآورده های دامی و کشاورزی به عنوان مواد اولیه محسوب می شوند که موضوع درآمدزایی و ارزش افزوده چند برابری آن در زنجیره تولید در آخرین حلقه قرار دارد .

خدابخش افزود: با ایجاد صنایع جانبی می توان با تبدیل آنها به انواع کالا و مواد خوراکی ضمن کیفیت بخشی به موادغذایی با افزایش چندین برابری ارزش افزوده آنها زمینه پیشرفت و رونق اقتصادی منطقه را فراهم آورد .

وی با بیان اینکه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر معادل حدود ۳۰ درصد از جمعیت این استان از بخش کشاورزی ارتزاق می کنند، یادآور شد: به خاطر ضعف موجود در صنایع جانبی، تبدیلی و تکمیلی دسترنج کشاورزان این استان با نرخ های پایین به فروش می رسد .

استاندار اردبیل مجموع درآمد حاصله از فروش محصول کشاورزی استان اردبیل را حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال در سال دانست و خاطرنشان کرد: اگر این افزایش تولید با چاشنی دانش و فن آوری های روز آمیخته شود، با عاید نمودن برابر درآمد به این استان موجبات رونق اقتصادی منطقه فراهم خواهد شد .

خدابخش گفت: جوانان تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل از مراکز دانشگاهی باید برای کار به مزارع، کارگاه ها و واحدهای تولیدی و مراکز پژوهشی هدایت شوند و در کنار این کار افراد خلاق و کارآفرین نیز با گسترش فعالیت های خود و جذب بیش از پیش فارغ‌التحصیلان زمینه اشتغال آنها را فراهم کنند .

وی یادآور شد: در زمان حاضر چندین نمونه از افراد خلاق و کارآفرین در استان اردبیل برای احداث کارخانه و واحدهای تولیدی که هرکدام می تواند برای چندین هزار نفر از جوانان تحصیل کرده و بیکار جامعه اشتغال ایجاد کند، فعالیت دارند و دولت نیز با در اختیار گذاشتن زمین، تسهیلات ارزان قیمت و بعضی امکانات و زیرساخت های لازم از آنها حمایت می کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار