چیت چیان:

احداث 7 هزار مگاوات بخش بخار در نیروگاه‌های گازی کشور

وزیر نیرو گفت: یکی از برنامه‌های محیط زیست ایران در بخش نیروگاهی احداث بیش از هفت هزار مگاوات بخش بخار در نیروگاه‌های گازی کشور است که این مهم می‌تواند باعث افزایش 1.5 برابری راندمان نیروگاه و کاهش قابل ملاحظه انتشار گازهای گلخانه ای شود.

کد مطلب: ۶۰۱۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به‌ گزارش پانا به نقل از وزارت نیرو، «حمید چیت‌چیان» در نشست مشترک با «جان لوکا گالتی» وزیر محیط زیست ایتالیا با اشاره به سابقه طولانی روابط میان دو کشور اظهار کرد: ایران و ایتالیا از دیرباز با یکدیگر روابط اقتصادی و دیپلماتیک داشته‌اند، امیدواریم بتوانیم در دوران پسابرجام روابط گرم دو کشور را دوباره احیا کرده و به پیش از تحریم‌ها برسانیم.
وی افزود: بعد از توافق موسوم به «پاریس» و مشارکت داوطلبانه ایران در این توافق، برنامه‌های بسیاری از سوی ایران در راستای اجرای تعهدات این توافقنامه در حال اجراست.
وی تصریح کرد: از جمله این برنامه‌ها، اجرای بیش از 7500 نیروگاه تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست توده) است.
وزیر نیرو ادامه داد: تجهیزات اولین نیروگاه زمین‌گرمایی ایران که قرار است تا چندماه آینده نصب شود توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته شده است.
وی تأکید کرد: یکی از برنامه‌های بسیار مهم دیگر ایران احداث بیش از هفت هزار مگاوات بخش بخار در نیروگاه‌های گازی کشور است که این امر می‌تواند باعث افزایش 1.5 برابری راندمان نیروگاه و کاهش قابل ملاحظه انتشار گازهای گلخانه ای شود.
چیت‌چیان خاطرنشان کرد: بخشی از تجهیزات نیروگاه‌های گازی توسط شرکت «آنسالدو» تأمین شده است و امیدواریم این شرکت بتواند با ارائه پیشنهادات مناسب در توسعه بخش بخار نیروگاه‌های گازی نیز وارد عمل شود.
وی اضافه کرد: همچنین اجرا و توسعه پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب نیز می‌تواند از زمینه‌های همکاری دو کشور باشد.
وزیر نیرو با اشاره به لزوم گشایش یک خط اعتباری میان دو کشور، گفت: در حال حاضر یکی از موانع اصلی برای توسعه همکاری‌ها عدم گشایش یک خط اعتباری در میان دو کشور است که امیدواریم ایتالیا قبل از هر چیز این امر مهم را به نتیجه برساند.
در ادامه وزیر محیط زیست ایتالیا نیز با اشاره به لزوم اجرای تعهدات توافقنامه پاریس، گفت: توافقنامه پاریس، یک پیمان الزامی بین اکثر کشورهای دنیاست و اجرای تعهدات آن مستلزم توسعه همکاری در بخش‌های زیست محیطی در کشورهای مختلف است.
وی افزود: ایتالیا یکی از کشورهای پیشرو اروپایی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است و در 10 سال گذشته قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه بیش از 10 شرکت معتبر ایتالیایی در نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر تهران شرکت کرده‌اند و این امر بیانگر علاقمندی ایتالیا به بازار انرژی ایران است.
وزیر محیط زیست ایتالیا تأکید کرد: در حال حاضر وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا و وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران روی یک سند حقوقی مبنی بر نحوه برداشتن موانع پیش رو درخصوص توسعه خطوط اعتباری میان دو کشور کار می‌کنند، و امیدواریم در روزهای آتی این امر به نتیجه برسد.
«جان لوکا گالتی» در پایان گفت: در امر محیط زیست یا همه برنده‌ایم یا بازنده، باید توجه داشت که دیوار آلودگی زیست محیطی از هر دیواری بلندتر است و برداشتن آن نیازمند یک عزم و همکاری جهانی است.
گفتنی است، در پایان این نشست دو طرف بر موضوع تدوین یک تفاهم نامه مشترک در مورد نوع و نحوه همکاری ایران و ایتالیا در زمینه انرژی، آب و فاضلاب توافق کردند.

** وزیر نیرو در بازدید از نهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر:
خود را متعهد به توسعه انرژی‌های نو می‌دانیم/فعالیت شاخص بخش خصوصی کشور در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر
«حمید چیت‌چیان» در بازدید از نهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی که از روز جمعه آغاز به‌کار کرده است، اظهارکرد: ایران در حال حاضر دارای بیش از 76 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی است که از این میزان حدود 12 هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های برق آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر است.
وی افزود: به‌رغم وجود منابع فراوان نفت و گاز در ایران، ما خود را متعهد به توسعه انرژی‌های نو می‌دانیم و طبق تعهد ایران در کنفرانس پاریس (COP 21) در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برنامه‌های خود را دنبال می‌کنیم.
وزیر نیرو تصریح کرد: در همین راستا برنامه‌ریزی شده که تا سال 2030 میلادی حدود 7500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ایران احداث شود که از این میزان قرار است 5 هزار مگاوات تا 5 سال آینده احداث شود.
چیت‌چیان با اشاره به توسعه صنایع مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر در داخل کشور گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر بخش خصوصی فعالیت بسیار شاخصی در این زمینه داشته و ما به توسعه این بخش بسیار امیدواریم.
در ادامه وزیر نیرو از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ایران و فناوری‌های موجود در زمینه تصفیه و بازیافت آب و همچنین تاسیسات و پکیج‌های تصفیه فاضلاب بازدید کرد.
بر اساس این گزارش، نهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی که تا 9 اسفندماه برپا خواهد بود، بیش از 80 شرکت از بخش‌های مختلف حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در سالن 38 نمایشگاه بین المللی تهران حضور دارند.
این نمایشگاه از سوی وزارت نیرو و با همکاری سازمان انرژی‌های نو ایران، سازمان بهینه سازی انرژی ایران و کمیته ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار