معاون وزیر ارتباطات در بیان علل توسعه نیافتگی نظام اداری کشور:

بدنه اجرایی کشور در خدمت اهداف دولت نیست

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: اکنون بدنه اجرایی کشور در خدمت اهداف دولت نیست ضمن آنکه رئیس دولت نیز به دلیل آنکه بدنه اجرایی فارغ از دولت شکل گرفته، نمی تواند آن را تغییر دهد.

کد مطلب: ۶۰۱۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا «نصرالله جهانگرد» روز شنبه در همایش «چارچوب معماری سازمانی ایران» در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تشریح علل توسعه نیافتگی نظام اداری کشور پرداخت و ادامه ساختار کنونی را مانع اصلی در مسیر توسعه کشور ارزیابی کرد.
وی گفت: بدنه اجرایی هر دولتی باید ابزاری در جهت تحقق اهداف و برنامه های رییس دولت باشد و هرچه این بدنه انعطاف پذیرتر بوده و بهینه عمل کند اهداف را مححق خواهد کرد.
جهانگرد افزود: این در حالی است که شکل گیری نظام اداری در ایران فارغ از ماموریت هایی است که رئیس دولت در نظر دارد و بروکراسی اداری کشورمان بی توجه به خواست های رئیس دولت پیش می رود.
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: امروز در همه جای جهان بدنه اجرایی در خدمت تحقق اهداف رئیس دولت ها بوده و بنابراین تغییر رئیس دولت سبب تغییرهای گسترده در بدنه اجرایی نمی شود و تنها چینش افراد برای پیشبرد اهداف تغییر خواهد کرد.
جهانگرد ادامه داد: شکل گیری وزارتخانه ها در کشورمان به موجب قانون است و اختیار آنها در دست رئیس دولت نیست و همین امر سبب شده بدنه اجرایی دولت نتواند در خدمت تحقق اهداف رئیس دولت باشد و با تغییر هر رئیس دولت تغییرهای گسترده ای در کشور صورت می گیرد که به ضرر توسعه است.
به گفته وی، اکنون ساختار بسیار سنگینی پیش پای تحقق اهداف رئیس دولت قرار گرفته است که همین ساختار مانع اصلی در توسعه کشور است.

**دولت الکترونیک راهی برای اصلاح ساختار
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه استقرار دولت الکترونیک را راهی برای اصلاح ساختار قدیمی و ازکار افتاده نظام اداری ایران دانست و اظهار داشت: توسعه ایران با نظام اداری فعلی که مبتنی بر ساختاری قدیمی و از کار افتاده است، پیچیدگی بسیاری دارد.
جهانگرد تاکید کرد: استفاده از خدمات دولت الکترونیک می تواند ضمن باز آفرینی این ساختار فرسوده، نظامی چابک، شفاف، سلامت و با کارآیی بسیار بالا را برای کشور به همراه داشته باشد.
منظور از دولت الکترونیک اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع، دقیق و کارا در 24 ساعت شبانه روز، هفت روز هفته و همه ماه های سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است.
دولت الکترونیک بکارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت برای افزایش بهره وری و ارتقاء سطح خدمات رسانی بوده و مهم ترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات دولت الکترونیک را راهکار مناسبی برای رهایی از این ساختار قدیمی دانست که تسهیل گر ارائه خدمت نیز خواهد بود.
این مقام مسوول در تحقق دولت الکترونیک ایران، چابک سازی، ایجاد شفافیت، سلامت شدن نظام اداری و کارآمد شدن را از ویژگی های اصلی دولت الکترونیک برشمرد و یادآورشد: دولت الکترونیک با فراهم کردن مدیریت چابک، پایش و نظارت دقیق و بهره ور در خدمت تحقق اهداف رییس دولت خواهد بود.
به گفته وی، اکنون در اجرای پروژه ملی دولت الکترونیک با یک عقب ماندگی هشت ساله مواجه هستیم و چارچوب معماری سازمانی با یک تعلل همراه است.
جهانگرد انتقال و تغییر را ویژگی بارز دولت الکترونیک در ایران دانست که هم باید انتقال از وضع موجود را عملی سازد و هم تغییر نوینی در فرآیندها ایجاد کند تا بتواند درخدمت اهداف رییس دولت قرارگیرد.
معاون وزیرارتباطات باز آفرینی، بازسازی و الکترونیک شدن همه کارها را فرآیندی مورد تاکید در پروژه دولت الکترونیک عنوان کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از همه دستگاههای اجرایی کشور با همکاری و همدلی و با استفاده از چارچوب معماری سازمانی دوران گذار از سنت به الکترونیک شدن را سرعت بخشند.
به گفته وی، درک صحیح مدیران کسب و کار دستگاه های اجرایی از دولت الکترونیک تحقق آن را ممکن خواهد ساخت و موفقیت این پروژه را تضمین خواهد ساخت.
جهانگرد به گام های خوبی که تاکنون و در دولت یازدهم برای اجرایی شدن دولت الکترونیک برداشته شده، اشاره کرد و از پیاده سازی اتوماسیون اداری در بسیاری از دستگاه ها اطلاع داد.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: همه کارها و فعالیت ها باید به گونه ای انجام شود که منجر به اجرای صحیح دولت الکترونیک در کشور شود.

** ساختار اداری با نقشه راه اصلاح نظام اداری متحول می شود
معاون نوسازی اداری سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز در ادامه این همایش یادآور شد: تدوین نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور و تصویب آن در شورای عالی اداری، می تواند به اصلاح ساختار نظام اداری بینجامد.
علی صفدری خاطرنشان کرد: دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی به عنوان بازیگران اصلی تبیین نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور به ایفای نقش خواهند پرداخت که انتطار می رود این ایفای نقش به بهترین شکل ممکن انجام شود.
این مقام سازمان امور اداری و استخدامی کشور، اظهار امیدواری کرد: کوچک سازی، چابک سازی و اصلاح نظام اداری با استفاده از چارچوب معماری سازمانی ممکن شود.
پیشتر معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گو با ایرنا، موضوع دولت الکترونیک را ایجاد تحول، بازآفرینی، بازمهندسی، بهبود کارآیی و اثر بخشی نظام اداری ایران بیان کرد.
«رضا باقری اصل» افزود: استفاده از فناوری های تازه ارتباطی و اطلاعاتی در دولت الکترونیک به ویژه اینترنت برای ارائه خدمت به شهروندان با کمترین هزینه و رضایت مندی بیشتر پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: دولت الکترونیک در واقع راهکار میانبری برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور است که در اصل 44 قانون اساسی برآن تاکید شده است.
به گفته باقری اصل، نظام اداری ایران بر اساس دو شاخص بودجه و نیروی انسانی تغییر نیافته و افزایش سالانه هزینه های دولت و افزایش بدنه و نیروی انسانی نشان می دهد که تاکنون اقدام موثری برای تحول نظام اداری و کارآمدی آن انجام نشده است.
با توجه به احساس نیاز به نهاد مرجع معماری سازمانی در کشور که مسئول سیاست گذاری، حمایت، ارزیابی و پایش نتایج معماری باشد، با پشتکار وزارت ارتباطات، آزمایشگاه مرجع مدیریت طرح های معماری سازمانی(http://itc.ir/soea) در سازمان فناوری اطلاعات بصورت کامل راه اندازی شد.
بخش ستادی این آزمایشگاه در سازمان فناوری اطلاعات ایران مستقر است و بخش فنی و اجرایی آن از سال 91 در دانشگاه شهید بهشتی(قطب معماری فناوری اطلاعات کشور) راه اندازی شده است.
ماموریت بخش ستادی آزمایشگاه، سیاست گذاری و نظارتی است.
همایش چارچوب معماری سازمانی ایران با حضور علی صفدری معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و جمعی از مدیران فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی کشور در محل سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزارشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار