معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد؛

فرایند آموزشی در مدارس، قرآنی و بر مبنای تفکر و تعقل است

فرآیندهای آموزشی در مدارس، قرآنی بر مبنای تفکر، تعقل، خردورزی و خوب شنیدن است و در معاونت ابتدایی به دنبال شکل گیری چنین مدارسی هستیم.

کد مطلب: ۶۰۰۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه محتوای مدارس قرآنی بر اساس رأفت و رحمانیت است، گفت:
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پانا، رضوان حکیم زاده در گردهمایی معاونین آموزش ابتدایی سراسر کشور که امروز چهارشنبه در محل باشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به ضرورت وجود مدارس قرآنی خطاب به فرهنگیان حاضر در جمع اظهارداشت: بیایید با همت یکدیگر کمک کنیم تا مدرسه قرآنی داشته باشیم، مدرسه ای که محتوای تربیتی قرآنی دارد و دانش آموزان آن بر اساس تربیت صحیح رنگ خدا شوند و صفات الهی در وجود آن ها متجلی شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه ای که دانش آموزان آن با تربیتی که می یابند، رحمانی شوند و بر این اساس به دنبال دوست یابی باشند تا دشمن یابی.
وی با بیان اینکه مدرسه قرآنی دارای سیستم تشویق و تنبیهی بر مبنای قرآن است، گفت: در چنین مدارسی دانش آموزان بر اساس نظام تشویق و تنبیه الهی به خاطر کارهای نیک و رفتار خوبی که دارند، چندین برابر پاداش می بینند و بر اساس این آیه قرآنی "مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا" ده برابر پاداش می بینند و بهتر از نیکی که انجام می دهند پاداش می بینند. دانش آموزان در این مدارس فقط مطابق کم کاری خود و برای جبران آن ها، تکلیف بیشتری دارند.
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه معلمان قرآنی بخشش را از خداوند فراگرفته اند و به دنبال بهانه ای برای بخشش هستند، گفت: دانش آموزان چنین مدارسی با توجه به آموزه های قرآنی، عفو و گذشت را بر انتقام ترجیح خواهند داد و می دانند که خداوند 91 بار در قرآن، از خود با عنوان غفور یاد کرده است که 86 بار آن "غفور و رحیم"، 4 بار "غفور و حلیم" و 4 بار نیز "غفور و شکور" است.
حکیم زاده در ادامه افزود: دانش آموزان در این مدارس فرا می گیرند که کار جمعی را بر مصالح فردی ترجیح دهند زیرا در نماز خداوند را رب جهانیان خطاب کرده اند و گفته اند که ما تو را می پرستیم و ما را به راه راست هدایت فرما. دانش آموزانی که بر اساس "خطاب و لقد کرمنا بنی آدم" هیچ برتری را بر اساس رنگ، نژاد، جنس، قومیت و زبان به رسمیت نمی شناسند. همچنین فرا می گیرند که هیچ تفاوتی در ارزش گذاری زنان و مردان وجود ندارد. دانش آموزانی که بر اساس خطاب قرآنی یاد گرفته اند که به تفاوت های گروه ها و فرهنگ های مردم جهان احترام بگذارند و دیدگاه چندفرهنگی دارند.
وی تصریح کرد: دانش آموزان در مدارس قرآنی یاد می گیرند که نمازشان را با آرزوی سلام و رحمت و برکات خداوند بر جمع به پایان برسانند و در پایان نیایش خود همراه با بزرگ شمردن خداوند برای همه جهانیان آرزوی سلامت و سعادت می کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روش تربیتی معلمان در مدارس قرآنی گفت: معلمی شغل انبیاء است لذا باید روش پیامبران برای اصلاح، هدایت و تربیت دانش آموزان بکار ببرند. خداوند متعال این گونه روش هدایت و تربیت انبیاء را تبیین کرده است. در کار انبیاء اکراه، اجبار و سیطره طلبی وجود ندارد و در واقع آزادی عمل و انتخاب آگاهانه اساس روش تربیتی قرآن است.

وی با استناد به آیه کریمه"فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ" پس اگر روى برتابند ما تو را بر آنان نگهبان نفرستاده‏ ايم بر عهده تو جز رسانيدن [پيام] نيست، گفت:در کار انبیاء اکراه و اجبار و سیطره طلبی وجود ندارد . آزادی عمل و انتخاب آگاهانه اساس روش تربیتی قرآن است.

مدرسه قرآنی که همه آموزه ها بر اساس آیات خداست دانش آموزان فرا می گیرند که چگونه باید تعقل، تفکر، علم ورزی و خوب شنیدن را کسب کنند تا بتوانند نشانه های هدایت الهی را دریابند.
حکیم زاده اساس محتوای مدرسه قرآنی را رأفت و رحمانیت عنوان کرد و گفت: نظام پاداش، تشویق و تنبیه در این مدارس بر مبنای عفو و بخشش است. از طرفی روش معلمان احترام به حق آزادی انتخاب دانش آموز و پرهیز از هرگونه سیطره طلبی و اکراه و اجبار در دعوت به دین و هدایت است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: فرآیندهای آموزشی در مدارس قرآنی بر مبنای تفکر، تعقل، خردورزی و خوب شنیدن است و ما در معاونت ابتدایی به دنبال شکل گیری چنین مدارس بر مبنای آموزه های قرآنی هستیم و نیازمند یاری و حمایت و افکار ارزشمند فرهنگیان هستیم و امیدواریم همه مدارس این چنین قرآنی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار