درس

عکاس و عکس خبری

واحد آموزش پانا:عکاسی را در زیر مجموعه هنرهای هفت گانه قرار داده اند که دارای شاخه های متعدد است ویکی از آنها "عکاسی خبری". با این گرایش عکاسی بیشتر آشنا شوید؛که بخشی از آن باز نشرِ "کلاس روزنامه نگاری" پاناست.

کد مطلب: ۶۰۰۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

عکاسی هنر است

بسیاری عکاسی را در شمار هنرهای هفت گانه قرار داده اند منتها در زیرمجموعه هنرهای اصلی. از جمله برخی آن را دسته ای از هنرهای تجسمی و بعضی هم در زیرمجموعه هنرهای ترسیمی می دانند. در هر حال عکاسی هنر است؛ چون با تلاشهای خلاقانه انسانی و در ترکیبی با برخی مهارتهای دیگر انسانی با هدفی غیر از نیازهای اولیه انسانی قرار دارد که از عواطف و احساسات و نه تفکر منطقی و عقلانی او سرچشمه می گیرد.

شاخه های عکاسی و عکاسی خبری

عکاسی با توجه به کاربردهای گوناگون آن به شاخه های بسیاری تقسیم شده است که برخی از آنها عبارتند از :

1_ عکاسی چهره

2-عکاسی مستند که دارای زیرشاخه های مختلف چون مستند اجتماعی - مستند طبیعت - مستند حیات وحش است. عکاسی خبری_مطبوعاتی زیرمجموعه ی عکاسی مستند و فردی را که این نوع عکاسی را انتخاب کرده را عکاس- خبرنگار نامیده اند.

عکاس_خبرنگار؛ فردی است که ضمن علاقه به هنر عکاسی به مسائل اجتماعی نیز علاقمند بوده و با درک مسوولیت اخلاقی خود رویدادهای خبری و اجتماعی را صادقانه با رعایت امانتداری و بدون هیچگونه دخل و تصرفی به مخاطب انتقال می دهد. چنین فردی علاوه بر داشتن هنر و فن عکاسی باید با اصول مقدماتی و اولیه خبرنگاری نیز آشنا بوده و علاوه بر آن علوم اجتماعی و جامعه شناسی را تا حدی بداند.

عکاسی ورزشی از گرایش های عکاسی خبری است که تبحر در آن مهارتها فوت و فن خاصی را می طلبد.

3- عکاسی معماری

4- عکاسی مد و تبلیغات

5- عکاسی نجومی (فضایی)

6- عکاسی صنعتی

7- عکاسی هنری

عکاسی علمی، آزمایشگاهی، عکاسی تئاتر وسینما،عکاسی صریح (بی هوا) دیگر شاخه های عکاسی است که مجرب شدن در هریک مهارتها، فنون و گاه تجهیزات ویژه ی خاصی را می طلبد.

عکس و متن در اخبار و گزارشها لازم و ملزوم یکدیگرند

عکس خبری؛ مثل هر عکس دیگری به عنوان یک وسیله ارتباط بصری و غیرکلامی با مخاطبان ارتباط برقرار می کند.گرچه نمی تواند به طور کامل همه عناصر خبر (که، کی ،کجا، چه ،چرا، چگونه) را برای درک مفاهیم خبر منتقل کند اما در تکمیل متن خبر (اگر مطابق با معیارهای خبری تنظیم شده باشد) به درک و تجسم بهتر عناصر خبر کمک شایانی می کند.

عکس خبری؛ برداشت یکسان از یک واقعه

عکس خبری تا حد زیادی مانع برداشتهای متفاوت (حاصل تجسم یک رویداد) از یک خبر می شود چون جزیی از فضای واقعی رویداد را به نمایش می گذارد برای مثال وقتی خواننده خبر آتش سوزی در بازار تهران را بدون عکس می خواند بر اساس اطلاعاتی که در خبر ارائه شده و بنابر فرهنگ تصویری* خود فضای عینی رویداد خبری را در نزد خود مجسم می کند. اما اگر این خبر همراه با چند عکس خبری دقیق چاپ شود آنگاه خوانندگان به طور یکسان فضای واقعی رویداد را مجسم کرده و بهتر موضوع خبر و چگونگی وقوع آن را درک می کنند. به عبارت دیگر عکس های خبری در بسیاری موارد، کامل کننده اخبار و گزارشهایی است که جنبه عینی دارند.

برداشت آزاد

از سوی دیگر، عکس خبری بدون متن؛ به عنوان یک پیام بصری، به بیننده اجازه می دهد برداشتی کاملا آزاد از تصویر داشته باشد و باز هم فرد بر اساس فرهنگ تصویری خود و میزان شناخت آن تصویر استنباط خود را داشته باشد برای مثال در عکس خبری ساختمانی در حال سوختن، مادری که در طبقات فوقانی کودکش را برای ماموران نجات که در پایین ایستاده اند پرت می کند، چنانچه بدون متن خبر دیده شود، مخاطب،خود را کاملا در محل حادثه احساس نخواهد کرد. این عکس چنانچه مستقلا و بدون اطلاع از ماجرا دیده شود فرد بیننده بر اساس فرهنگ دیداری و قوه درک بصری خود مفاهیم متفاوتی از قبیل ترس، وحشت از مرگ، فداکاری، عشق مادر به فرزند، جدال با مرگ و مانند اینها را برداشت می کند.

بنابر، این دلایل عکس و متن در اخبار لازم و ملزوم یکدیگرند و به درک عینی اخبار و گزارشها بوسیله مخاطب کمک خواهند کرد.

عکس؛ تاثیر خبر را افزایش و آن را خواندنی تر می کند

عکس خبری تاثیرخبر و گزارش را چند برابر می کند مثلا در انتقال خبر زلزله تعداد کشته ها و مجروحین و میزان خسارت وارده بنا بر ارزش بزرگی (فراوانی) تاثیری بر مخاطب خواهد داشت اما اگر همین خبر همراه با یک یا چندعکس در نماهای مختلف و با عامل انسانی منتشر شود تاثیری چندین برابر خواهد داشت مانند تصویربرداران و فرزندانی که بر تلی از خاک نشسته اند و می گویند یا فریاد می کشند.

عکس چه موقع خبری می شود؟

عکس وقتی در رسانه های مکتوب تکثیر می شود جنبه خبری پیدا می کند. در غیر اینصورت در قالب ارتباط بصری با مخاطبان ارتباط برقرار می کند به این جهت در عکاسی خبری به نکات مهمی از جمله اهداف عکس و چگونگی نحوه ارائه آن باید توجه شود.

اگر قرار است عکس همراه با مطلب چاپ شود باید حتی الامکان واقعه خبری را از زوایای مختلف و با توجه به عناصر و نکات مهم خبر ارائه دهد. نه اینکه عکاس از طریق عکس خبری رویداد را از دیدگاه خود تحلیل و تفسیر کند.

عکاسان خبری موفق کسانی هستند که به هنگام ضبط لحظات خبری ماهرانه در کنار بیان هنری و مستند واقعه خبری، احساسات درونی خود را جهت هر چه بهتر بیان کردن ابعاد حقیقی رویداد خبری به کار می گیرند و از طریق عکس تصویر واقعی از رویدادهای اجتماعی به خوانندگان ارائه می دهند.

برای درک بهتر و همه جانبه موضوع و رخداد در خبر نباید با لنز کوچک دوربین تنها از یک زاویه به رخداد نگریست و ثبت کرد چون ممکن است به سوگیری و جهت دار بودن متهم شویم. از این جهت چنانچه فضا و زمان برای ثبت و درج رویداد اجازه می دهد باید عکسهایی با نماهای متفاوت را ارائه دهیم.

اما منظور از نماهای متفاوت چیست؟ و اهمیت هر کدام چگونه است؟و برای ثبت وقایع به صورت همه جانبه از طریق دوربین چه باید کرد؟

پاسخ به این سوالات را در مطلب بعدی در زمینه عکاسی خبری بخوانید.

*فرهنگ تصویری:مجموعه ای از تصاویری که هر فرد در طول زندگی خود بنابر تجارب ،آموزشهاو بستر فرهنگی که در آن رشد کرده است در ذهن دارد را فرهنگ تصویری فرد میگویند.و بنابر این فرهنگ تصویری افراد متفاوت است.

*منبع:ویزه نامه آموزشی رسانه شماره 1-

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار