وزير آموزش و پرورش:

دانش آموزان در فرآيندهاي زندگي تربيت مي شوند

وزيرآموزش و پرورش وظيفه مدرسه را بسترسازي براي تربيت دانش آموزان قلمداد كرد.

کد مطلب: ۵۹۹۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، پيش از ظهر امروز فخرالدين دانش آشتياني در جمع معاونان پرورشي و مديران سازمان دانش آموزي استان ها در اردوگاه شهيد باهنر تهران، اظهاركرد: همه افراد يك مدرسه در هر سمتي كه قرار دارند بايد با تعامل خوب و سازنده با دانش آموزان برخورد كنند و مربي پرورشي براي ايجاد اين تعامل بايد بسترسازي كند، از اين رو مسئوليت مربيان امور تربيتي بسيار سنگين است.
وزيرآموزش و پرورش افزود: رابطه ارگانيكي در مدرسه بايد جايگزين رابطه مكانيكي شود، رابطه مكانيكي، رابطه اي براساس مقررات و برخورد انضباطي است و دانش آموز از بدو ورود به مدرسه از طريق بلندگو دائماً موردخطاب قرار مي گيرد، اين نوع رابطه كه در شخصيت او تأثيرگذار است، باعث مي شود، دانش آموز به الگوهاي مثبت بي اعتماد شود.
وي افزود: رابطه ارگانيكي براساس صميميت شكل مي گيرد و موجب علاقه دانش آموزان به معلم و مدرسه مي شود، در اين نوع رابطه كه در برخي مدارس اجرا مي شود، اگر دانش آموزي در خانواده دچار مشكل باشد و در بدو ورود به مدرسه چهره اش شاداب نباشد، برخورد عوامل مدرسه با او به گونه اي است كه مشكلي بر مشكلات او افزوده نشود و دراين فرآيند است كه تربيت صحيح محقق مي شود.
دانش آشتياني خاطرنشان كرد: اينكه مي گوييم دانش آموز را تربيت كنيم، جمله درستي نيست، زيرا دانش آموز در فرآيندهاي زندگي تربيت مي شود، بنابراين مدرسه بايد بستري را فراهم كند تا دانش آموز به خوبي تربيت شود.
وي افزود: براي رفع خيلي از مشكلات نيازي به منابع مالي نيست، بلكه با همت وسليقه مي توان فضاي آموزشي را به بهترين صورت تغيير داد.
مديريت تربيتي بايد در مدارس حاكم شود
دانش آشتياني تصريح كرد: به جاي اينكه به تربيت فكر كنيم، بايد به مديريت تربيتي بينديشيم و مديريت تربيتي بدان معناست كه مواظب كوچكترين حركت و رفتار خودمان كه در تربيت دانش آموزان مؤثر است، باشيم تا روال تربيت خدشه دار نشود.
وي نقش اساسي بر تربيت دانش آموزان را برعهده معلمان دانست و افزود: تأثير مثبت يا منفي رفتار معلم بر دانش آموز بستگي به نوع تعاملي دارد كه با دانش آموزان برقرار مي كند و لازمه تعامل، فراگيري مهارت ها وآموزش هاي موردنياز توسط معلم است.
وزيرآموزش وپرورش قرائت نمرات دانش آموزان توسط معلم در كلاس را يكي از عوامل منفي مؤثر در تربيت دانست و اضافه كرد: با اين رفتار، روحيه دانش آموزان ضعيف تر شكسته مي شود و اعتماد به نفس آنها از بين مي رود و دو دستگي بين دانش آموزان ايجاد مي شود، زيرا معلم، دانش آموزان را به زرنگ ها و تنبل ها تقسيم كرده است.
دانش آشتياني با اشاره به نقش خانواده در تربيت فرزندان افزود: تقسيم كار و مسئوليت دادن به دانش آموزان علاوه بر اينكه در مدرسه بايد انجام شود در خانواده نيز بايد صورت گيرد تا دانش آموزان مسئوليت پذير تربيت شوند و اعتماد به نفس آن ها تقويت شود.
وي تصريح كرد: در مدرسه بايد مديريت تربيت حاكم شود و به جاي مربي پرورشي ، همه اركان مدرسه فرآيند تربيت را مديريت كنند.
وزير آموزش وپرورش خاطرنشان كرد: سازمان دانش آموزي نقش كليدي در واگذاري مسئوليت ها به دانش آموزان دارد و
سخت كوشي در قالب رابطه ارگانيكي در مدرسه در تربيت دانش آموزان بسيار مؤثر است.
وي با اشاره به اثرات فضاي مجازي بر عدم تحرك دانش آموزان گفت: بايد براي تحرك دانش آموزان تلاش كنيم وآن هارا به سمت سخت كوشي سوق دهيم، زيرا سخت كوشي، خلاقيت را به دنبال دارد، اوليا نيز درخانواده بايدكارها را بين فرزندان تقسيم كنند.
دانش آشتياني افزود: كار تربيتي با ارسال بخشنامه، آيين نامه و دستورالعمل اتفاق نمي افتد و باتوجه به سياست كلان مدرسه محوري بايد جلوي ارسال بخشنامه ها به مدارس گرفته شود و به سمتي پيش برويم كه در سال، تنها يك بخشنامه به مدرسه ارسال شود وتمام فعاليت هاي مدرسه توسط مدير وعوامل مدرسه و بامشورت اوليا و دانش آموزان، درچارچوب سياست هاي وزارتخانه انجام شود.
وي افزود: اگر به مدير مدرسه دستوردهيم همان رابطه مكانيكي محقق مي شود، بنابراين بايد به مديران فرصت دهيم تا برنامه ريزي كنند و مدرسه را با خلاقيت اداره نمايند.
وزيرآموزش وپرورش با اشاره به تأثير انتخاب مدير خوب در مدرسه اظهاركرد: كاركردن در مدرسه بسيار سنگين و در عين حال لذت بخش است و اگر يك نفر هدايت شود، جامعه نجات مي يابد، زيرا حضرت امام خميني «ره» يك فرد بيشتر نبودند، اما توانستند جهاني را تغيير دهند.
گردهمایی مشترک دو روزه ای با حضور معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران سازمان دانش آموزی سراسر کشور از امروز سه شنبه 3 اسفند 95 با حضور مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل این حوزه، قائم مقام و معاونین سازمان دانش اموزی کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار