رئیس مرکز آمار:

مکانیزم استاندارد برای درون‌زایی اقتصاد نداریم

رئیس مرکز آمار با اشاره به اینکه یک مکانیزم استاندارد دارای تضمین برای درون‌زایی اقتصاد کشور وجود ندارد، گفت: در حوزه دستگاه‌های اجرایی مختلف که تحت نظر کمیته‌های آماری بخشی فعالیت می‌کنند همکاری لازم با مرکز آمار دیده نمی‌شود.

کد مطلب: ۵۹۹۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، امید علی پارسا در نشست اقتصاد مقاومتی نظام آماری و حسابداری ملی که صبح امروز در مرکز آمار ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه یک مکانیزم استاندارد دارای تضمین برای درون‌زایی اقتصاد کشور وجود ندارد، گفت: در حوزه دستگاه‌های اجرایی مختلف که تحت نظر کمیته‌های آماری بخشی فعالیت می‌کنند همکاری لازم با مرکز آمار دیده نمی‌شود و دستگاه‌ها خود را ملزم به پاسخگویی به مرکز آمار نمی‌بینند.

به گفته پارسا مجموعه قواعدی که به صورت درون‌زا از ابتدای سال تا انتها برای ایجاد انگیزه لازم در دستگاههای اجرایی به منظور ارائه آمار و گزارشهای عملکردی به مرکز آمار وجود ندارد.

رئیس مرکز آمار با بیان اینکه در سال 1404 مرکز آمار ایران باید یگانه مرجع آمارهای رسمی کشور باشد، گفت: این موضوع مختص به ایران نیست و همه کشورهای دنیا این روند را پذیرفته‌اند که تنها یک مرجع مسئول آماده‌سازی و انتشار آمارهای مورد نیاز کشور می‌باشد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم آمار مورد اعتماد مردم و متخصصان را فراهم کنیم و این مرکز سرآمد کشورهای خاورمیانه باشد باید نظام آمارهای ثبتی‌ مبنا راه‌اندازی شود.

به گفته پارسا در افق چشم‌انداز 1404 برای پژوهشکده آماری دو شان در نظر گرفته شده است. اول طراحی نظام آماری نوین و مطلوب با رویکرد ثبتی مبناست و بر این اساس اطلاعات در سطح فرد، نقطه جغرافیایی و فعالیت‌های اقتصادی باید در اختیار مرکز آمار قرار گیرد.

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: همچنین حساب‌های محیط زیست، حساب‌های مربوط به آب جزو حساب‌های ملی و اقماری محسوب شده که برای تدوین اینگونه حساب‌ها به منابع مالی زیادی نیاز است.

وی با بیان اینکه بدون آمار دقیق امکان مقایسه و نتیجه‌گیری از عملکرد دستگاههای اجرایی وجود ندارد گفت: اگر شیر قطع و وصل اعتبارات آماری در دست این مرکز نباشد خروجی مطلوبی از آمارهای این مرکز فراهم نمی‌شود و البته این موضوع را پیش از این با رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونین ایشان مطرح کرده‌ام.

پارسا تاکید کرد: تغییر و اصلاح واقعی در اقتصاد مقاومتی باید در سطح هر سازمان انجام شود و تئوری‌پردازی در سطح کلان نمی‌تواند کمکی به پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی بکند. بنده چندی قبل که در سازمان مدیریت و برنامه استان مازندران فعالیت می‌کردم به آقای خالصی معاون سازمان برنامه و بودجه تاکید کردم که اقتصاد مقاومتی یعنی به سرانجام رساندن همین پروژه‌های کوچک.

رئیس مرکز آمار ایران در پایان با بیان اینکه مدیر جهادی به تعبیر رهبری مدیر خلاق و با انگیزه‌ای است که تغییر را از خودش آغاز می‌کند گفت: امیدواریم در مرکز آمار از ضعیف گرفته تا تک تک کارشناسان با روحیه جهادی اهداف و وظایف محوله را به درستی و دقت دنبال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار