بدهی 4 هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت و درمان

وزیر بهداشت و درمان گفت: بدهی 4 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت درواقع مطالبات سه میلیون نفر مانند فروشنده های دارو و تجهیزات پزشکی و جراحان و غیره است که منصفانه نیست در پرداخت آن تاخیر صورت گیرد.

کد مطلب: ۵۹۹۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در میاندرود گفت: 670 واحد خدمات بهداشتی که هریک بین 500 تا 1000 مترمربع مساحت دارد همزمان در کشور به بهره برداری رسیده است که حدود 10 درصد یعنی 67 مرکز در استان مازندران است.

وی افزود: هریک از این مراکز بین 25 تا 50 هزار نفر خدمات شامل خدمات بهداشتی پزشک عمومی، ‌دندانپزشک، کارشناس سلامت روان و کارشناس تغذیه که همگی دارای پرونده سلامت الکترونیک خواهند بود.

تشکیل پرونده سلامت الکترونیک 65 میلیون نفر در کشور

وزیر بهداشت و درمان درخصوص میزان موفقیت دولت در اجرای طرح تحول سلامت گفت: آنچه را که در این حوزه در سه سال پیش مطرح کردیم عملی شده و مابقی نیز تا پایان دولت عملی خواهد شد مانند بهره‌برداری از 3 هزار خانه بهداشت، 5 هزار پایگاه و مرکز بهداشت، پوشش کامل پزشک خانواده برای شهرهای زیر 100 هزار نفر، پوشش کامل خدمات بهداشتی و پزشک خانواده برای 11 میلیون حاشیه نشین شهر و تشکیل پرونده سلامت الکترونیک 65 میلیون نفر ثبت شده که امیدوارم بقیه جمعیت نیز تا پایان دوره ثبت شوند.

قاضی‌زاده با تاکید بر اینکه همین که بدعهدی نکردیم خبر خوبی است، افزود: در عین حال امیدوارم در قالب برنامه هایی که دولت دارد،‌ منابع پایدار برای ادامه اجرای طرح تحول سلامت درنظر گرفته شود چراکه مشکل امروز ما ناپایدار بودن منابع و چندپارگی بیمه هاست که اگر این مشکلات نبود، امروز جایگاه بهتری از نظر پوشش همگانی خدمات درمانی و بهداشتی داشتیم.

وی با بیان اینکه علی رغم سه سال و نیم دوندگی شبانه روزی همکاران ما در سراسر کشور هچنان در تنگاناهای مالی قرار داریم گفت: گروههای بهداشتی و پزشکی و درمان تحت فشار هستد و امیدوارم تامین اجتماعی مطالبات مراکز ما را از پولی که از بیمه شدگان دریافت کرده است پرداخت کند. این همه تاخیر منصفانه نیست. این مقدار بدهی نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی است یعنی حداقل سه میلیون نفر طلبکار هستند مثل فروشنده های دارو و تجهیزات پزشکی و جراحان و غیره. و بخشی از مطالبات هم مربوط به بیمه سلامت ایرانیان است.

افزایش 2/5 برابری میزان صادرات دارو در دولت تدبیر و امید

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه صادرات دارو در این دولت 2 و نیم برابر شده است گفت: این مقدار در این دولت به حدود 200 میلیون دلار رسیده است درحالی که واردات دارو حدود یک میلیارد دلار هست و زمانی منطقی است که این تراز مثبت باشد یعنی صادرات بیشتر از واردات باشد.

وی افزود: در عین حال واقعیت این است که سهم ما در صادرات بسیار بیشتر از این مقدار باید باشد و اشکال از خود بخشهای دارویی است نه دولت و مراکز حمایتی.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم خصوصی سازی بخش دارو گفت: مشکل بخش دارو این است که عمدتا در بخش شبه دولتی تولید می شود و سنتی است و به بخش خصوصی واگذار نشده است. اراده ی قوی می خواهد تا شعارهایی که طی این سی و هشت سال دادیم مبنی بر اینکه تصدی گری دولت را کمتر کنیم به واقعیت تبدیل شود.در این صورت است که تجهیزات پزشکی و دارو وارد رقابت می شود به ارتقای کیفیت محصولات می انجامد. ما در برخی کشورهای اروپایی و آسیاسی مشتری های خوبی داریم اما دانش صادرات نداریم.

وی در پایان گفت: اینکه اخیرا توانسته ایم سه نوع واکسن به مکزیک صادر کنیم نشانه ظرفیت کشور ما در بخش صادرات است در حالی که می دانیم مکزیک دهمین قدرت اقتصادی دنیاست و 750 میلیارد دلار صادرات دارد یعنی15 برابر نفتی که ما صادر می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار