رئیس سازمان مالیاتی عنوان کرد

مبارزه با فرار مالیاتی مهمترین برنامه نظام مالیاتی کشور است

​رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جمع برترینهای بخش تولید کشور، برنامه‌های نظام مالیاتی برای رونق اقتصادی، حمایت از تولید و همچنین خروج از رکود را تشریح کرد.

کد مطلب: ۵۹۹۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل سازمان مالیاتی؛ سید کامل تقوی‌نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جریان برگزاری چهاردهمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی در سالن همایش های صدا و سیما، با تاکید بر اینکه اساس کار دولت یازدهم بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استوار است، گفت: تامین هزینه های کشور از محل درآمدهای مالیاتی از اساسی ترین محورهای اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
وی افزود: در حال حاضر مهمترین برنامه نظام مالیاتی مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش عدالت مالیاتی است و رشد مالیاتها نیز از محل بسط منابع جدید، مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید تامین خواهد شد.

افزایش 4درصدی سهم مالیات درGDP
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام این که سهم مالیات و عوارض از تولید ناخالص داخلی کشور معادل 7.3 درصد است، گفت: در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری کرده‌ایم که به سهم 11 درصدی مالیات از تولید ناخالص داخلی دست یابیم.
تقوی نژاد، با بیان اینکه دریافت مالیات باید عادلانه و منصفانه باشد، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی به هیچ عنوان بنا ندارد تا با فشار بر مودیان موجود یا افزایش نرخ مالیاتها، رشد درآمدهای مالیاتی را جبران کند.
وی در ادامه با اشاره به محورهای برنامه تحول نظام مالیاتی یادآور شد: قانون مالیات بر ارزش افزوده، طرح جامع مالیاتی و اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم از محورهای اساسی این برنامه است که اجرایی شده یا در حال تکمیل نهایی هستند و لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز در دولت مراحل نهایی خود را طی کرده و امیدواریم طی هفته های آینده یا در ابتدای سال 96 به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در اصلاحیه جدید قانون مالیاتهای مستقیم، مشو ها و حمایتهای خوبی از تولید و صادرات پیش بینی شده که مهمترین آنها ساده سازی قوانین و مقررات، کاهش نرخ مالیاتها، هدفمندسازی معافیتها و ارایه مشوقهای متعدد به فعالان اقتصادی است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه قانون مالیاتها، مشوقها و حمایت ای خوبی از تولید و صادرات درنظر گرفته، گفت: نظام مالیاتی نیز متناسب با آن و برای ایجاد شرایط مناسب اقتصادی تلاش می نماید.

بررسی تنها 20درصد پروندهای مالیاتی در طرح جامع
وی در ادامه سخنانش به طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: این طرح بعنوان یکی از پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی در قالب 32 پروژه مهم در حال پیاده سازی است که بر سه فرایند شناسایی، ردگیری جریان اطلاعات اقتصادی، پردازش اطلاعات، تشخیص مالیات و در نهایت وصول مالیات حقه متمرکز شده است.
تقوی نژاد افزود: پس از اجرای کامل طرح جامع مالیاتی در کشور، حداکثر 200درصد پرونده‌های مالیاتی برمبنای مدیریت ریسک بررسی و 80درصد مابقی براساس خوداظهاری افراد پذیرفته خواهند شد.
وی تصریح کرد: قانون برنامه پنجم توسعه، قانون نظام صنفی و قانون مالیات بر ارزش افزوده، الزاماتی را در ارتباط با نصب صندوق‌های مکانیزه فروش مطرح کرده اند و لایحه‌ای نیز در این رابطه تنظیم شده که کلیات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و امیدواریم به زودی به شکل قانون درآید.
تقوی نژاد، مشوقهای فعالیت پیمانکاری خارجی و معافیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارکهای علم و فناوری را از دیگر بخشهای ساماندهی شده در حوزه مشوقIا و معافیتهای مالیاتی در اصلاحیه اخیر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 94 برشمرد.
وی همچنین در خصوص مشوقهای مربوط به حوزه سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: براساس ماده 1322 قانون مالیاتهای مستقیم، به ازای هر پنج مشارکت سرمایه گذاری خارجی، به میزان 10 درصد به مشوق ماده 132 به نسبت سرمایه ثبت و پرداخت شده حداکثر تا 50 درصد اضافه می شود.

تقسیط بدهی مالیاتی 7500واحد تولیدی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مورد همکاری سازمان امور مالیاتی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط نیز خاطر نشان کرد: پس از رایزنیهای انجام شده، بدهی های مالیاتی 7500واحد کوچک و متوسط بصورت پلکانی تقسیط شد و در مورد خروج از رکود واحد‏‎های تولیدی کوچک و متوسط نیز برنامه ای در دست تدوین است که امیدواریم در سال 96 مدنظر قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار