مدیرعامل کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان:

پیوند قصه‌گویی و فرآیندهای آموزشی، محیط‌های یادگیری را بانشاط می کند

مدیرعامل کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: تقویت پیوند و همبستگی میان هنر قصه‏ گویی و فرآیندهای آموزشی، محیط‌های یادگیری را بانشاط و لذت‌بخش می‌کند.

کد مطلب: ۵۹۹۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، عليرضا حاجيان زاده درآیین پایانی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی كه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، اظهاركرد: «پیوند میان هنر قصه ‏گویی و آموزش و پرورش» و «اهمیت هنر قصه‏ گویی از منظر مبانی اعتقادی» دو وجه مهم هنر هنر قصه گويي مي باشد.
وی بر پیوند میان هنر قصه‏گویی و آموزش و پرورش تاکید و تصريح کرد: درفرهنگ ملت‌ها، داستان و قصه‏گویی همواره یکی از ابزارهای مهم برای انتقال دانش، و مهارت‌های زندگی، به نسل جدید بوده است و جادوی قصه‏گویی می‏تواند بسیاری از گزاره‏های آموزشی که جز، توصیف و انباشت دانش در ذهن فراگیران، کارکرد دیگری ندارند را، به جملات و عباراتی تبدیل کند، که بر جان مخاطب می‏نشیند، او را به خلاقیت و پرورش ذوق و اندیشه وا می‌دارد و در شکل‌گیری شخصیت کودک و نوجوان کمک می‌کند.
مدیرعامل کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خاطرنشان كرد: هنر قصه‏گویی می‏تواند، محیط یادگیری را با نشاط و لذت بخش کند و میان برنامه آموزشی و بهتر زیستن انسان، پیوند و همبستگی ایجاد کند.
وي یادآور شد: قصه‌گویی می‌تواند رویه‏های آموزشی را به فرآیندهای جذاب و دوست داشتنی برای مخاطب تبدیل کند و ضریب نفوذ مفاهیم آموزشی و پرورشی را در مخاطب افزایش دهد و در نهایت تجربیات، دانش و مهارت‌های زندگی را، با لذت‏بخش‏ترین و اثربخش‌ترین فرآیندها، به نسل آینده منتقل کند.
حاجيان زاده افزود: جشنواره‏ها و رخدادهایی که به امر قصه‏گویی می پردازند، باید به دنبال تقویت این پیوند و همبستگی میان هنر قصه‏گویی و فرآیندهای آموزشی و پرورشی باشند چراکه قصه‏گویی می‏تواند بسیاری از نارسایی‌های نظام آموزش رسمی را جبران کند و این هنر، در خود ظرفیت انتقال معانی و پیام هایی را دارد که چه بسا در نظام متعارف آموزشی، و در سامانه ارتباطی مبتنی بر آموزگار، کتاب درسی و دانش‏آموز، با دشواری انجام می‌شود.
مدیرعامل کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ادامه داد: شاید اگر پای قصه و قصه‏گویی دوباره به مدارس باز شود، و اگر همچون پیشینه و سابقه‏ فرهنگی و تمدنی، بار دیگر این هنر به کمک آموزگاران و نظام آموزشی بیاید، تکرار تجربه‏ آموزش و پرورش، کارآتر و منسجم‏تر، چندان دور از دسترس نباشد.
وي با بيان اين كه بهترین قصه‏گوی عالم، کسی جز آفریننده‏ این عالم نیست، افزود: خداوند به صراحت در کلام وحی خود از عبارت « نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» استفاده کرده است یعنی بهترین مفاهیم و زیبا ترین مضامین را در قالب قصه‏ برای شما بیان می‌کنم.
حاجيان زاده تصریح کرد: کلام وحی به غایت گویای این نکته است که هنر قصه‏گویی، مبنایی اعتقادی دارد زیرا حضرت حق، خود را «قصه‌گو‌» دانسته و به صراحت قصه‏ گویی با مضامین پر محتوا، زیبا و سازنده را، هنری الهی دانسته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار