88 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای هرمزگان شد

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان گفت: به دنبال بارندگی های هفته گذشته در مجموع 88 میلیون مترمکعب آب به سدهای هرمزگان اضافه شد.

کد مطلب: ۵۹۹۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، هوشنگ ملایی افزود: در این مدت 32 میلیون مترمکعب آب در سد استقلال میناب، یک میلیون مترمکعب در سد جگین و 55 میلیون مترمکعب در سدهای شمیل و نیان ذخیره شد.
وی بیان داشت: پیش از این ذخیره مفید سد استقلال میناب پایان یافته بود و حجم مفید سد شمیل و نیان تنها جوابگوی سه ماه آینده بود اما اکنون حجم فعلی مخزن سد استقلال میناب به 88 میلیون مترمکعب ، سد جگین 185 میلیون مترمکعب و سدهای شمیل و نیان 65 میلیون مترمکعب رسیده است.
ملایی اضافه کرد: بیشترین دبی لحظه ای بصورت سیل مربوط به رودخانه شمیل با دبی لحظه ای چهار هزار مترمکعب در ثانیه بود.
وی گفت: سد استقلال میناب و سد شمیل و نیان تامین کننده اصلی آب آشامیدنی شهرهای بندرعباس و بندرخمیر است.
سد استقلال میناب در بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس ساخته شد اما پس از 2 دهه کم بارشی و خشکسالی ، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.
با پررنگ شدن بحران کم آبی، سدهای شمیل و نیان از 6 سال پیش به کمک سد استقلال آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب و آب سد استقلال برای مصرف شرب به شهرهای بندرعباس و بندرخمیر اختصاص یافت.
اما با این حال به دلیل کاهش میزان بارندگی و افزایش شدت خشکسالی در هرمزگان ، سد استقلال میناب هم اکنون با چالش های بسیاری برای تامین آب مناطق یاد شده رو به رو است.
حجم دریاچه سد استقلال میناب 350 میلیون متر مکعب و حجم مفید آن 270 میلیون متر مکعب است.
روزانه بیش از 20 هزار متر مکعب آب سد استقلال میناب تبخیر می شود.
55 درصد آب آشامیدنی 700 هزار نفر از جمعیت شهرستان های بندرعباس و بندرخمیر ، از سد استقلال میناب و 45 درصد از چاه های پائین دست سد میناب و سد های شمیل و نیان تامین می شود .
نزدیک به 2 دهه خشکسالی و کم آبی درهرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی ، 18 دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه و مابقی دشت ها نیز شور است.
بر اساس اطلاعات ایستگاه‌ های باران ‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران ، در میان کم ‌بارش‌ترین استان‌ های کشور، استان هرمزگان با چهار میلی‌ متر بارندگی در رتبه دوم قرار دارد.
بدنبال بارش زمستانه هفته گذشته (25 تا 30 بهمن )، 2 هزار و 200 سازه آبخیرداری هرمزگان آبگیری شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار