در هجدهمین شب آواز ایرانی مطرح شد

علی اصغر شاه‌زیدی: این روزها مثل کسی نخواندن مهم است

هجدهمین شب شعر آواز ایرانی با درخشش دو گروه جوان موسیقی سنتی کشورمان و با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان و هنرمندان، در حوزه هنری برگزار شد.

کد مطلب: ۵۹۹۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، هجدهمین شب شعر آواز ایرانی با حضور سه داور ثابت این مراسم، مظفر شفیعی، فریدون شهبازیان و علی اصغر شاه زیدی و با حضور اساتید و هنرمندان عرصه آواز و موسیقی ایرانی در تالار «سوره» حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم همانند گذشته 6 گروه برنامه اجرا كردند كه یك گروه به صورت مهمان و پنج گروه دیگر به شكل رقابتی روی صحنه رفتند.
امید عظیمی به همراه محمد مشفق(نوازنده نی) نخستین گروهی بودند که به روی صحنه آمدند و به اجرای آوازی در مایه همایون با استفاده از شعرهای عماد خراسانی و همای شیرازی پرداختند.
شهبازیان پس از این اجرا، گفت: متر در آواز به معنای شناخت شعر و نسبت آن با موسیقی است. اگر این شناخت وجود داشته باشد، خواننده می‌تواند شعر مناسب را برای موسیقی اش انتخاب کند و همچنین در آواز خود، شعر را به درستی بخواند و معنای آن را به هم نریزد.
گروه دوم نیز، صادق مرادی به همراه فرزین كشاورز (نوازنده سنتور) دیگر گروه‌‌ شركت كننده در مراسم بودند كه به اجرای آوازی در مایه دشتی با استفاده از غزل زنده‌یاد قیصر امین‌پور (می خواهمت چنانکه شب خسته خواب را / می جویمت چنانکه لب تشنه آب را) پرداختند.
این اجرا مورد استقبال داوران و حتی عباس سجادی مجری و کارشناس این مراسم قرار گرفت؛ به طوری که علی اصغر شاه زیدی در این رابطه گفت: صدای سنتور فرزین کشاورز در این اجرا مرا به یاد سنتور نوازی فرامرز پایور انداخت، این روزها همه بر روی سنتور شلاق می زنند، اما ایشان به نرمی و مسلط، سنتور نوازی کردند. شهبازیان نیز این اجرا را خلاقانه و با کیفیت ارزیابی کرد.
از دیگر بخش‌های هجدهمین برنامه شب آواز ایرانی می‌توان به اجرای امید آزاك به همراه محمد آزاك(نوازنده تنبك) و عمران قربانی (نوازنده تار) اشاره كرد كه به اجرای آوازی در مایه افشاری با استفاده از اشعار نیاز كرمانی پرداختند. این اثر نیز از جمله اجراهایی بود که مورد استقبال داوران قرار گرفت.
محمدرضا باباربیع به همراه فرزندش، پریسا باباربیع (نوازنده سه‌تار) دیگر گروه‌‌ شركت كننده در مراسم بودند كه به اجرای آوازی در مایه بیات اصفهان با استفاده از غزل‌ سعدی پرداختند.
علی اصغر شاه‌زیدی در پایان این اجرا گفت: مثل کسی نخواندن و صدای خود را داشتن مهم است. زمانی اگر آوازی از رادیو می شنیدیم، می توانستیم بگوییم متعلق به کدام خواننده‌ است؛ اما امروز صداهای شبیه به هم و سبک‌های آوازی یکسان زیاد شده است. در چنین زمانه ای، این که خواننده ای با صدای خود بخواند بسیار مهم است.
در ادامه، امیر ذاكرزاده به همراه محمد امین اكبرپور (نوازنده تار) و پویان گرامی (نوازنده تنبك) آخرین گروه رقابتی دراین مراسم بودند که به اجرای آوازی در مایه اصفهان با استفاده از اشعار صفی علیشاه پرداختند.
در پایان این مراسم نیز سبحان مهدی‌پور به همراه هادی منتظری، نوازنده پیشکسوت کمانچه به عنوان مهمان ویژه به اجرای چند قطعه موسیقیایی پرداختند که با استقبال بسیار خوب حاضرین در جلسه همراه شد.
در پایان هیات داوران صادق مرادی به همراه فرزین كشاورز (نوازنده سنتور) را به عنوان گروه نخست با 241 امتیاز و امید آزاك به همراه محمد آزاك(نوازنده تنبك) و عمران قربانی (نوازنده تار) به عنوان گروه دوم با 240 امتیاز معرفی کردند.
گفتنی است هجدهمین شب آواز ایرانی همزمان با برگزاری مراسم، در وب‌سایت موسسه حام به نشانی www.e-haam.ir به صورت مستقیم قابل دریافت و تماشا بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار