سیروس همتی در گفت و گو با پانا:

داوری جشنواره فیلم فجر و پشت پا زدن به حرف مردم/«ریحانه» تفکرانگیز است

بازیگر فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» که این روزها نمایش «ریحانه» را به قلم و کارگردانی خود روی صحنه دارد، عنوان کرد: به نظرم داوری های جشنواره فیلم فجر امسال نوعی پشت پا زدن به آن چیزی بود که بر سر زبان ها می چرخید و مورد توجه عموم مردم بود.

کد مطلب: ۵۹۸۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
سیروس همتی نویسنده و کارگردان نمایش «ریحانه» که بعد از اجرا در پردیس تئاتر تهران، از 4 اسفند ماه در حوزه هنری اجرا خواهد شد، به خبرنگار فرهنگی پانا گفت: نمایشنامه «ریحانه» را 2 سال پیش نوشتم و توسط نشر نیستان چاپ شد. علیرغم این که بسیاری از ناشران به دلیل رویکرد انتقادی این نمایشنامه از چاپ آن سرباز زدند، نشر نیستان به انتشار آن اقدام کرد. احساس می کردم اگر ماجرای فدک امروزی شود، مورد توجه قرار می گیرد. چراکه در جامعه امروز ما کسانی هستند که زمین و حقی از آن ها غصب و اجحافی در حقشان شده است و می تواند این ماجرا را به دوران کنونی هم نسبت داد.
وی درباره فضای داستانی نمایش خود افزود: این نمایشنامه همچنین نقبی به شرایط قضاوت در جامعه می زند.
همتی درباره علت اجرای «ریحانه» در حوزه هنری و پردیس تئاتر تهران توضیح داد: آقای کوروش زارعی این نمایشنامه از حوزه هنری را و شهرام کرمی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این نمایشنامه را خوانده و از میان چند کاندید من را برای اجرای اثری در دهه فاطمیه انتخاب کردند. افتتاح سالن استاد محمدعلی کشاورز هم با اجرای این نمایش انجام شد و قرار است استاد مشایخی هم که سالنی در این پردیس به نامشان هست، در روزهای آینده تماشاگر ویژه گروه تئاتر مانی باشند.
وی در پاسخ به این که آیا تجربه اجرای یک نمایش در اولین اجرای یک سالن تازه تاسیس نمایشی ریسک نداشت، بیان کرد: قبلاتجربه چنین کاری را در افتتاح سالن اصلی تالار محراب بعد از 9 سال با نمایش «قربانی» داشتم و خوشبختانه آن نمایش با استقبال خوبی رو به رو شد. برای اجرای نمایش «ریحانه» از قابلیت های فضاهای اطراف پردیس تهران کمک گرفتیم و تاکنون تماشاگران زیادی این اثر را دیده اند. به نظرم سالن های پردیس تئاتر تهران می تواند
گروه تئاتر مانی در تماشاگر شوخی ندارد. نتیجه زحمات گروه دیده شود. در پردیس خاوران هم اجرا کردیم. تماشاگران زیادی به تماشای نمایش نشستند. به نظرم در اجراهای بعدی این سالن ها به تدریج شرایط بهتری ایجاد می شود.
بازیگر سریال «خداحافظ بچه» درباره اجرای «ریحانه» در دو سالن و دو بازه زمانی عنوان کرد: برای هر کارگردانی خوشایند است که در فضاهای مختلف اثرش را اجرا کند. این اولین تجربه من است که یک نمایش را بلافاصله به فضای دیگری می برم.
وی در پاسخ به این که چرا از بازیگران چهره تر برای اثری که در یک پردیس تازه تاسیس روی صحنه می رود، استفاده نکرده، گفت: ابایی ندارم از این که در نمایش هایم از بازیگران چهره استفاده کنم. به این شرط که انتخاب های مناسبی برای نقش ها باشند. برخی از بازیگران مورد نظرم درگیر جشنواره فیلم فجر بود یا سر صحنه بودند. همچنین با توجه به زمان کوتاه برای تمرین نمایش و روزانه شش ساعت تمرین بهتر بود که از بازیگران قوی تئاتر کمک بگیرم. «ریحانه» تلاش می کند بیش از تغییر شور و حال افراد را به تفکر وا می دارد.
این بازیگر از نحوه برخورد با فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز انتقاد و عنوان کرد: احساس قلبی ام این است که در حق این فیلم اجحاف شد. ضمن احترام به همه کارهای منوچهر هادی،احساس می کنم «کارگر ساده نیازمندیم» هنری ترین فیلم این کارگردان است که آنطور که باید، در جشنواره دیده نشد. با این وجود همین که فردی مانند پرویز جاهد منتقد خوب سینما، بازی من و بهرام افشاری را پسندیده است، برایم ارزش بسیاری دارد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: به نظرم داوری های جشنواره فیلم فجر امسال نوعی پشت پا زدن به آن چیزی بود که بر سر زبان ها می چرخید و مورد توجه عموم مردم بود. خود من وقتی داور تئاتر بودم، همیشه عادت داشتم با تماشاگران تئاتر جداگانه حرف بزنم و مدام ارزیابی کنم که چقدر نظرشان به نظر من نزدیک بوده است. اما در این دوره از جشنواره فیلم فجر چنین اتفاقی نیافتاد.
همتی در پایان درباره عدم ادامه همکاری اش با پروژه «کلینیک خنده» در شبکه نسیم توضیح داد: من در 10 قسمت از این سریال به تهیه کنندگی نیما دهقان و کارگردانی خیر الله تقیانی پور بازی کردم که هنوز یک ریال بابت این همکاری تسویه نشده است و از گروه خداحافظی کردم و نقش من به تدریج از قصه با توجه به اعلام عدم همکاری ام حذف شد.
نمایش «ریحانه» از 4 تا 15 اسفند ماه به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی از ساعت 18 در حوزه هنری اجرا می شود.
در این نمایش الهه زحمتی، علی سلیمانی، سروش طاهری، آرزو عصاری، شهرام مسعودی، آزیتا نوری وفا، سیروس همتی و علی یعقوب زاده ایفای نقش می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار