درس

نشر آگهی غیرمستقیم در اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری جای ندارد

واحد آموزش پانا: امروزه درآمد، حقوق و مزایای خبرنگاران کم و امنیت شغلی شان بسیا پرمخاطره است؛ اما هیچ خبرنگاری حق ندارد با این توجیه، برای بدست آوردن پول بیشتر، استانداردهای اخلاقی این حرفه را زیرپا بگذارد؛ بلکه او می تواند به دنبال کار و حرفه ای دیگر برود و استعدادش را در جای دیگر محک بزند. هر حرفه ای دارای ارزشها و استانداردهای اخلاقی است که باید پا برجا بماند.

کد مطلب: ۵۹۸۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد

اخلاق حرفه ای، اصلی استوار در حرفه ای شدن

مثلث حرفه ای شدن دارای 3 ضلع اصلیِِ؛ دانش و تجربه(حاصل این دو مهارت است) و اخلاق حرفه ای است. بدون هر یک از این 3 اصل حرفه ای شدن امکان پذیر نیست. هر یک از این سه در جای خود مهم و ارزشمند است و نمی توان یکی را جایگزین یا قربانی دیگری ساخت.

روزنامه نگاران حرفه ای؛ همواره به اخلاق و ارزشهای این حرفه در هر شرایطی پایبندند و می دانند تنها بدین وسیله می تواننددر این شغل ماندگار شوند و به شهرت برسند. آنها افق های دوردست را می بینند نه رسیدن به مکنت و شهرت آنی را.

"دیوید رندال" روزنامه نگار و استاد دانشگاه در کتابی تحت عنوان "روزنامه نگاری حرفه ای" که بوسیله "استاد علی اکبر قاضی زاده" ترجمه شده است، به [1] شاخصه های اخلاق حرفه ای در روزنامه نگاری پرداخته است از آن جمله می نویسد:

اجبار نباید روزنامه نگار را به نشر هر مطلبی وادارد

"رندال" توضیح می دهد؛ این اصل به این معناست که نه تنها هدیه و پول بلکه قول [مساعد که در پی آن بده بستانی نهفته است] یا بدست آوردن امتیازی در آینده نباید روزنامه نگار را به نشر مطلبی وادارد.

این کار امکان ورود تبلیغ را در خبر و گزارش بوجود می آورد؛ زیرا ممکن است روزنامه نگار و خبرنگار پیام مطلوب را از یک روابط عمومی به جای مطالب عادی و عمومی جا بزند. این کار[متاسفانه] در برخی مطبوعات سابقه دارد که مطالب سفارشی را لا به لای مطالب خبری دیگر می گنجانند و در عوض بیش از تعرفه آگهی های روزنامه، از سفارش دهنده پول می گیرند.

این کار به چند دلیل ذیل ویرانگر و [غیرحرفه ای ] است:

1_ میان روزنامه نگار و مخاطب "قراردادی نانوشته است" به نام "اعتماد" با این کار این اعتماد مخاطب از بین می رود و حتما می دانید مهمترین سرمایه هر رسانه و روزنامه نگاری اعتماد مخاطب است. مخاطب باهوش است می فهمد با چاپ این نوع مطالب پولی جا به جا شده است.

2_ چنین تقلبی، فضای اعتماد بین خواننده و روزنامه که باید مدافع مطلق عینیت ها باشد را مسموم می کند.

3 _ این نوع نشر مطلب در واقع نوعی آگهی پنهان است که به آگهی های مستقیم روزنامه که شفاف و روشن و دارای تعرفه مشخص است لطمه وارد می کند.

4 _ وقتی سردبیران به این شیوه عادت کنند. روزنامه نگاران زیردست آنان نیز به سوی دریافت پول از شرکتها به اِزای گنجاندن مطالبِ مطلوب مدیران کشانده شده و مردم بتدریج به مطالب جدی و عاری از آگهی ها نیز بدبین می شوند.

5_ ادامه کار، رابطه بین ناشران روزنامه و خبرنگاران را مثل رابطه مدیران هتل و خدمه ی آنان شکل می دهد که باعث می شود حقوق آنان را به جهت انعامی که از مشتری می گیرند پایین پرداخت کنند و این بهانه ای می شود که به روزنامه نگار به اندازه حق و کاری که می کنند، دستمزد ندهند.

6- اگر لازم است مطلبی به اِزای پرداخت پولی، درج شود، چرا در بالای آن ننویسیم"آگهی؟" یا چرا زیر خطوطی که فرمایشی است خط نکشیم؟ و در پای نوشت توضیح ندهیم که این بخش از نوشتار را خواننده باید آگهی تلقی کند؟

مطمئنا اگر چنین کنیم، به مخاطب احترام گذارده و امانت و صداقت خود را به او ثابت کرده ایم و اگر چنین شد و حسن نیت در کار باشد، سفارش دهنده به زودی این شیوه برخورد با روزنامه را کنار خواهد گذاشت و به سوی آگهی مستقیم هدایت می شود و این رویه به نفع روزنامه خواهد بود.

7-شاید دردناک تر از همه این مورد باشد؛ زیرا با ادامه ی روش تبلیغ غیرمستقیم، روزنامه نگار رفته رفته این پیام را به دیگران می دهد: قلم و اندیشه من خریدنی است؛ قیمت پیشنهاد کنید!

آن وقت باید پرسید، در ازای دریافت پول آماده ی انجام چه کارهای دیگری هست؟ نوشتن مطالب دلخواه برای گروه های خرابکار؟ دور نگه داشتن صفحه های روزنامه از تخلف شرکت ها و موسسه های متخلف و قانون شکن؟ [در حالیکه رسالت روزنامه نگار این است که چشم و گوش و زبان مردم را به امانت بگیرد و نارسایی ها را ببیند و خوب گزارش کند].

امروز اهدای بلیتهای رایگان، پذیرفتن هزینه سفر تعطیلات، کارت هدیه، دعوت روزنامه نگاران به رستوران های گرانقیمت متاسفانه معمول شده است. در نظر بگیرید که اگر این حاتم بخشی ها افشا شود؛ چه اعتباری برای روزنامه نگار در هر سطحی باقی می ماند .

---------------------------------------------------------

1.در جهت رسایی بیشتر مطالب کتاب دچار تغییرات نگارشی و برخی افزودنی هاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار