مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان:

نظام آموزشی نیازمند انقلاب و انقلابی شدن دارد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: نظام تعلیم و تربیت نیاز به انقلاب و انقلابی شدن و باور عمیق به استقلال فرهنگی دارد و آغاز آن اصلاح انحراف های سبک زندگی و بازگشت به معیارهای اسلامی و ایرانی است.

کد مطلب: ۵۹۸۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حجت الاسلام و المسلمین سید امین اله دادگر در دوره توانمندسازی کارشناسان و کارشناس مسئولان فرهنگی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در بوشهر قرآن را مبنای فرهنگ اسلامی دانست و با استناد به دعای امام سجاد (ع) در هنگام ختم قرآن به برخی از ویژگی های قرآن اشاره کرد و گفت: اول، قرآن نور هدایت است؛ صفت نور یعنی "و انزلنا الیکم نورا مبینا"، باید دید نورانیت برای چه فردی؟" .... و جعلته نورا نهتدی من ظلم الضلاله و الجهاله باتباعه" قرآن را نور روشن و روشنایی گردانیدی که با پیروی از مفاهیم آن از تاریکی های گمراهی و نادانی رهایی یابیم.
وی دومین ویژگی قران کریم را درمان دردها برشمرد و گفت: "و ننزل من القرآن ماهو شفاء و رحمه للمومنین" اشاره دارد به اینکه در چه زمانی و برای چه فردی ؟ .... "و شفاء لمن انصت بفهم الصدیق الی استماعه"، فهمیدن آن را از روی تصدیق و باور خواسته و برای شنیدن خاموش گشته است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر ترازوی عدالت را سومین ویژگی قرآن کردیم دانست و با اشاره به مصداق هایی همچون "ای کسانی که ایمان آورده اید برای خدا قیام کنید و از روی عدالت گواهی دهید. دشمنی با جمعیتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند. عدالت ورزید که به پرهیزکاری نزدیک تر است و از معصیت خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام می دهید با خبر است". ادامه داد: مصادیق متعدد عدالت در قرآن وجود دارد که فرصت بیان آنها نیست. اما اینکه معیار و ملاک چیست؟ امام سجاد (ع) می فرمایند "و میزان عدل لایحیف عن الحق لسانه؛ قرآن ترازوی عدالت است که زبانه اش از حق و درستی بر نمی گردد".
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر تلاش برای جلب محبت خدا، افزود: خداوند یک محبت ابتدایی و امتنانی دارد ( خدا حجاب ها را از قلبش پاک می کند تا وی با چشم دل ببیند ) و یک محبت ثانوی و استحقاقی ( مثلا با عبادت و مستحبات و کارهای خیر و نیک فراهم می شود ) که در جای خود بحث دارد. گروه های مورد محبت ابتدایی خدا در قرآن نمونه های آن ذکر شده که برخی از آنها را به لحاظ ویژگی های پیش فرض مورد نیاز عناصر فرهنگی و تربیتی، بیان می نماییم.
وی در ادامه به این بیان این گروه ها پرداخت و گفت: "گروه اول: صابران؛ والله یحب الصابرین ( آل عمران 146 )"؛ "گروه دوم: پرهیزکاران؛ فان الله یحب المتقین ( آل عمران 76 )"؛ "گروه سوم: توکل کنندگان؛ ان الله یحب المتوکلین ( آل عمران 159 )"؛ "گروه چهارم: توبه کنندگان و پاکان؛ ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین ( بقره 222 )"؛ گروه پنجم: نیکوکاران؛ ان الله یحب المحسنین ( بقره 195 )؛ "گروه ششم: مجاهدان؛ ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله ( صف 4 )"؛ و "گروه هفتم: مجریان قسط و عدالت؛ ان الله یحب المقسطین ( مائده 42 )" هستند.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر تصریح کرد: از یک طرف اسلام (مبتنی بر قرآن و عترت) برای دنیا و آخرت برنامه دارد؛ بدانیم که دنیا کارگاه است نه خوابگاه و ظرفیت های عظیم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شکل گیری انقلاب دارای ماهیت فرهنگی مستقل در ایران و ایجاد هویت مستقل ملی و دینی و تربیت اسلامی و ایرانی را تاکنون نشان داده و از طرف دیگر گرچه پایبندی به استقلال همه جانبه کشور مهم است؛ ولی استقلال فرهنگی بسیار مهمتر است، چون فرهنگ مثل آب و هواست و تکلیف باورها و اعتقادات و ارزش ها (دین، ایمان، استقلال، آزادی فکر، مردم سالاری دینی)، معاشرت، کیفیت زندگی فردی و اجتماعی، داخل خانه، خورد و خوراک، لباس، درس خواندن، روابط با حکومت، روابط با یکدیگر، محیط کسب و کار و معاملات، محیط جامعه در فرهنگ اسلام کاملا روشن است، لذا باید با معرفت دینی، معنویت و بصیرت مراقب موج سموم فرهنگی غربی و نظام سلطه باشیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در مجموع، سبک زندگی اسلامی و ایرانی یکی از ضرورت ها و الزامات دست یابی به استقلال فرهنگی است.
وی افزود: سبک زندگی اسلامی - ایرانی با نفی فرهنگ وارداتی و نفی تقلید از غرب و بیگانه و جایگزینی فرهنگِ ما می توانیم، به جای فرهنگ ما نمی توانیم از جمله برکات فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است. همین وجهه فرهنگی انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را عوض کرد و ارزش های بنیادین جهان را جابجا کرد. لذا تفاوت این انقلاب با سایر انقلاب ها در همین استقلال فرهنگی آن است. وقتی می گوییم انقلاب ما یک انقلاب دینی است؛ یعنی ساختارها، ارزش ها و محتواهای آن برگرفته از دین اسلام و مکتب اهل بیت (ع) است و آرمان ها و اصول قطعی مکتب امام خمینی (ره) برگرفته از همین نگاه بوده و اگر تلاش مستمر هدفدار برای خدا ( جهاد) وجود داشت موفقیت و سربلندی و عزت همراه آن خواهد بود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر الطریق، و لایزیده سرعه السیر من الطریق الا بعدا. نتیجه می گیریم اگر نقشه نظام فرهنگی و تربیتی نداشته باشیم و آن نقشه سرلوحه کارمان قرار نگیرد و یا ندانیم که از این نقشه چه انتظاری داریم، حتی ممکن است در جهت مخالف نیز حرکت کنیم، هرچه ولو سریع تر هم برود جز دوری نصیب او نمی شود. یعنی نه تنها از صراط مستقیم گمراه می شویم و بیرون می افتیم بلکه در نقطه مقابل صراط مستقیم ممکن است حرکت نماییم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تردیدی نیست که هدف اصلی، انسان شدن انسان است و توحید و عدالت در تربیت بسیار مهم است اما در چه بستر و شیوه ای؟ همه می دانیم که علم و نور سازنده انسان است و علم بدون عمل از منظر قرآن نافع نیست. لذا پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) علت محدثه اسلام ومعلمان عرصه تعلیم وتربیت و استادان حوزه و دانشگاه علت مبقیه اسلام اند. استاد و معلمی که شاگرد تربیت می کند میراث اسلامی را حفظ و خلق می کند؛ یعنی نظم، اخلاق، ادب، تمیزی، احترام، صداقت، تعهد، دلسوزی باید در استاد و معلم وجود داشته باشد اینجاست که نظام تعلیم و تربیت و دانشگاه که همیشه برای کشور اهمیت داشته، امروز هم از جهات گوناگون اهمیت مظاعف دارد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر گفت: علیرغم زحمات زیاد در تهیه اسناد بالادستی موجود از جمله سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند دانشگاه اسلامی، سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و کلیات روشن سند راهبری دانشگاه فرهنگیان که البته هیچ کس نمی گوید اینها وحی منزل است و نقص و ایرادی ندارند ولی بنظر می رسد ریل گذاری مناسبی صورت گرفته است. نظام تعلیم و تربیت که از مهد کودک شروع می شود 12 سال در مدرسه و چندین سال در دانشگاه ها در این 20 یا 22 سال تربیت در دست کدام نظام است؟ بنده معتقدم هم آموزش و پرورش و هم دانشگاه های ما علیرغم تلاش ها و کارهای فراوان هنوز کاملا اسلامی نشده اند. اعتقاد ما این است که نظام تعلیم و تربیت نیاز به انقلاب و انقلابی شدن دارد و آغاز آن اصلاح انحراف های صورت گرفته در سبک زندگی و بازگشت به معیار های اسلامی و ایرانی است .
وی با بیان اینکه فضای مدارس باید انقلابی باشد، گفت: اگر به تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان و مسئله فرهنگ اسلامی و ایرانی در مدارس بی توجهی شود، نمی توان انتظار حفظ ارزش های انقلاب اسلامی را داشت.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به نقش و اهمیت و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی افزود: البته ما یک خلا جدی هم در جامعه و هم در دانشگاه فرهنگیان داریم و آن هم ضرورت تحقق نقشه مهندسی فرهنگی و نیاز به نظام فرهنگی و تربیتی یا منظومه فرهنگی و تربیتی در دانشگاه است. بعضی گمان می کنند نباید نقشه مهندسی فرهنگی داشته باشیم و همین اسناد بالادستی نیز برای دانشگاه کافی هست و نظام فرهنگی و تربیتی ویژه دانشگاه فرهنگیان لازم نیست داشته باشیم و دو دلیل عمده ذکر می کنند.
وی گفت: یک دلیل اینکه اصلا چه نیازی به نقشه فرهنگی داریم؟ و دلیل دیگر اینکه نمی شود نقشه داشت چون فرهنگ، مهندسی شدنی و نظام بردار نیست و می گویند بطور طبیعی از دل مردم بیرون می آید. این حرف باطل است و این نگاه برخاسته از یک نوع نگاه فرهنگ لیبرالی است که فکر می کنند صرفا هرچه خود مردم خواستند باید همان باشد، البته فرهنگ لیبرال هم کاملا چنین نیست که رها باشد. آنها هم حساب و کتاب و برنامه دارند منتها با یک تفاوت هایی که مجال آن نیست. پاسخ ما اولا همان حدیث حضرت امیر علیه السلام و ثانیا پیش فرض نظام یا منظومه فرهنگی و تربیتی البته اسناد بالادستی است. اگر صرفا این اسناد کافی بود این همه پراکنده کاری و برخورد های سلیقه ای مضر با عرصه فرهنگ در جامعه و نیز در تربیت معلم و شخصیت معلم و ندانم کاری ها و ناهماهنگی ها و هدر رفت بودجه و اعتبارات از کجاست؟ ما امیدواریم در دانشگاه فرهنگیان در زمان حضور معاونت محترم جدید فرهنگی - اجتماعی دانشگاه که تدوین نظام فرهنگی و تربیتی را از اولویت های معاونت اعلام نموده اند، شاهد تحقق این آرزو در دانشگاه باشیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: دنیا دلربایی می کند و افکار و اندیشه و دل ها را هدف گرفته است. تنها با معرفت، عبادت، تفکر، علم آموزی، مجاهدت در جوانی هست که شخصیت جوان اعتلا و رشد می یابد. نباید فراموش کنیم که محیط دانشگاه یکی از حساس ترین و مهمترین محیط هاست.
وی در ادامه افزود: در محیط دانشجویی و فضای عمومی دانشگاه که بحمدلله اسلامی بوده؛ صفا، معنویت و نورانیت محسوس است. لذا باید تلاش نمود و زمینه و بستر را به گونه ای فراهم کرد که جوان دانشجو معلم ما؛ پاک، مطالبه گر، پر انگیزه، دارای فکر نو و مبتکرانه، پرنشاط، پایبند به مبانی فکر درست و ایمان و تقوا و نورانیت، برخوردار از قدرت تحلیل، مسئولیت پذیر، حاضر در صحنه و ناظر به مسائل کشور باشد و با مسائل آگاهانه، با چشم باز، با نگاه روشن، با احساس تکلیف نگاه کند. آنوقت چنین دانشجومعلمانی قطعا موتور محرکه تعلیم وتربیت خواهند بود و باید قدر آنها را دانست و برای همه ما باید عزیز باشند و خدمت به چنین دانشجومعلمانی مایه مباهات و افتخارو باقیات الصالحات است. ولی برخی نگرانی ها ولو کم آن برای محیط چنین دانشگاهی زیاد است که از جمله؛ نفوذ تخریبگرانه و هجمه دشمنان به مبانی دینی و اخلاقی، عدم توجه مناسب به نیازهای رفاهی و بعضا کم توجهی به کرامت انسانی و شخصیت آنها زمینه یاس را بعنوان یکی از آفت ها فراهم نموده ، سستی، رکود و بی تفاوتی، احساس نا امنی براثر تبلیغات منفی نیز در محیط دانشجویی دانشگاه وجود دارد که به هیچ وجه چنین مواردی به مصلحت دانشگاه نیست و باید راه علاج را هرچه سریع تر پیدا کرد.
حجت الاسلام والمسلمین دادگر تاکید کرد: بخشی از این نگرانی با تقویت حرکت های خودجوش و مومنانه فرهنگی دانشجومعلمان مومن و انقلابی و حزب اللهی جهت احیاء ارزش های دینی و استعدادیابی که با اراده و انگیزه و یا حتی هزینه های مادی خودشان انجام می دهند قابل رفع است. بخش دیگر تلاش جهادی و مومنانه مدیران و کارکنان جهت حل مشکلات را می طلبد.
وی گفت: بخش دیگری را نیز باید تلاش نمایید بخاطر خدا جلوی سیاست زدگی ها، خط بازی ها، اختلافات و منازعات و باندبازی های جناحی بیرون دانشگاه را در محیط دانشگاه بگیرید و نگذارید گسترش آن دانشگاه را تبدیل به حیات خلوت احزاب و جریانات سیاسی نماید و آسیب های آن متوجه دانشجومعلمان شود. راه آن اهتمام مناسب نسبت به ارزش گذاری های درون دانشگاه و تقویت روحیه تقوا و ارزش های معنوی و حرکت بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به شکل صحیح باید انجام بگیرد. نقش شما کارشناسان و مسئولان فرهنگی تعیین کننده است؛ همانطور که در تاریخ آمده ولیدبن عبدالملک خلیفه شده بود و اهل جمع کردن ثروت و جواهرات و اشیاء قیمتی بود و لذا سبک زندگی مردم زمان وی هم متاثر از همین نگاه شده بود .بعداز وی سلیمان بن عبدالملک آمد که ایشان اهل ساختمان سازی و کاخ سازی و ....بود بگونه ای که حتی در مسجد مردم از همدیگر سئوال می کردند در مورد ساخت و سازها و....بعداز این دو نفر عمربن عبدالعزیز آمد که ایشان اهل عبادت بود و مردم به هم می رسیدند سئوال از مثلا دعای ماه رجب و نمازهای اول ماه می کردند و... مسلما هرچه شما عزیزان و مدیران به فضای ارزشی و دینی و اخلاقی و انقلابی توجه داشته باشید به همان میزان یا شاید بهتر دانشجومعلمان تان در این مسیر و زمینه ها رشد خواهند کرد.
وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید باتوجه به پیچ تاریخی و توطئه های دشمنان علیه اسلام و انقلاب، نقش متفکرانه و مومنانه خود را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ارتقاء ببخشد و خروجی این دانشگاه باید بتوانند یک انقلاب فرهنگی را در نظام تعلیم و تربیت انجام دهند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با تبیین ضرورت برنامه ریزی و مدیریت راهبردی در حوزه فرهنگی گفت: تفکر و نگاه راهبردی موجب خلق یا تولید گزینه های استراتژیک، انتخاب اولویت، عملکرد برتر، حصول اطمینان از نتایج خواهد شد. جهت برخورداری از این تفکر وتعیین و انتخاب راهبردها، برنامه ریزی، رفتار و اقدام راهبردی باید شناخت مناسب نسبت به سازمان و دانشگاه ایجاد شود. کلیه کارشناسان و مدیران و مسئولان فرهنگی ولو معاونت فرهنگی دانشگاه با تاخیر نظام فرهنگی و تربیتی را ابلاغ نماید، لازم است در هر پردیس و استان طبق اساسنامه دانشگاه و سند راهبردی دانشگاه و منشورهای ابلاغی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی فرهنگی دانشگاه، برنامه ریزی راهبردی فرهنگی خود را با تلاشی منظم برای اتخاذ سیاست های بنیادی فرهنگی و تربیتی و انجام اقدامات اساسی در یک چارچوب و اصولی مناسب شکل دهد. مسلما مطالعه منابع و مستندات مورد نیاز همانند اسناد بالادستی و شرایط و اقتضائات محیط، اهداف و ماموریت های دانشگاه تعیین کننده خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین دادگر افزود: مهمترین اقدامات اساسی برای این شناخت و برنامه ریزی و اقدام، بعداز نگرش جامع و نهادینه سازی تفکر راهبردی عبارت است از:
تهیه اطلاعات عمومی از وضعیت پردیس و مراکز تابعه و مخاطبان
تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی و دینی و مدیریتی محیط باتهیه پرسشنامه علمی و انجام پایش مناسب
فهرست نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید ها ( sowt) باعنایت به عوامل و مولفه های داخل و خارج از پردیس و مراکز تابعه
تعیین راهبردهای الزامی و یا ذاتی حوزه ذیربط با روش شناسی مناسب
تعیین راهبردهای اقتضائی یا پیشنهادی
تعیین وتنظیم برنامه های پیشنهادی عملیاتی (اقدامات)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار