گزارش پانا از نشست خبری تصویر سال:

جشنواره جشنواره ها در تصویر سال/ فاجعه پلاسکو بخش ویژه تصویر سال شد

دبیر جشن تصویر سال گفت: در جشن تصویر سال امسال عکس‌های حادثه پلاسکو و رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به نمایش گذاشته می‌شود.

کد مطلب: ۵۹۸۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست خبری جشن تصویر سال صبح امروز با حضور سیف‌الله صمدیان دبیر این رویداد هنری در خانه هنرمندان برگزار شد.
در بخشی از این نشست سیف الله صمدیان با اشاره به گذشت چهارده دوره از این رویداد هنری گفت: در چهاردهمین دوره برگزاری تصویر سال همراه همیشگی‌مان در این رویداد هنری را از دست داده‌ایم. امسال جای خالی کیارستمی در تصویر سال دیده می‌شود که بزرگداشتی برای وی خواهیم گرفت.
وی با اشاره به بزرگداشت کیارستمی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین دوره جشنواره تصویر سال ،اظهار کرد: بزرگداشت کیارستمی در شروع جشن تصویر، برگزار می‌شود؛ این بزرگداشت با همراهی جشنواره فیلم فجر خواهد بود و یک بزرگداشت جهانی به‌شمار می‌رود. همچنین نمایشگاهی در ارتباط با کارهای زنده‌یاد کیارستمی در پردیس چارسو از اول تا هشتم اردیبهشت‌ماه 1396 برگزار خواهد شد.
به گفته سیف الله صمدیان ؛تصویر سال 14 سالگی خود را پشت سر گذاشته و نمی‌دانم چند سال دیگر خواهد بود. اما در مجموع، در حوزه عکاسی بیش از 40 هزار عکس به دستمان رسیده که تفکیک درست این کارها بسیار حساس بوده، ضمن اینکه با توجه به اتفاقاتی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حادثه پلاسکو که در پایان سال با آن مواجه بودیم، کارمان در بخش عکاسی خبری، جدی‌تر شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه پلاسگو اشاره کردو افزود: برای اولین‌بار در جشن تصویر سال اعلام کردیم که در این زمینه، فقط عکاسان حرفه‌ای که شبانه‌روز در نزدیکی حادثه حضور داشتند، می‌توانند آثارشان را برای تصویر سال ارسال کنند. طبقه اول خانه هنرمندان به نمایش عکس‌های این فاجعه اختصاص دارد و عکس‌های خبری و عکس‌های مربوط به رحلت حجت‌الاسلام رفسنجانی در طبقه دوم خانه هنرمندان ایران ارائه می‌شود.
صمدیان در ادامه به بخش تصویر جشنواره تصویر سال اشاره کردو گفت: جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر دو بخش این رویداد است؛ بخش جشنواره فیلم تصویر را از سال دوم تصویر سال آغاز کردیم، در واقع تا سال دوازدهم در زمینه فیلم‌های کوتاه داستانی، انیمیشن و ویدئوآرت را نشان دادیم که این مسئله را باید جدی بگیریم، چرا که بسیاری از فیلمسازان که الان در جشنواره جهانی حضور دارند، از این محل عبور کرده‌اند.
وی تصریح کرد 3 سال است که با همکاری سازمان سینمایی به بخش جالب و جذاب جشنواره فیلم تصویر پرداختیم که این بخش، جشنواره جشنواره‌ها نام گرفته است، در واقع در این اتفاق، بهترین‌های جشنواره‌های داخلی را در یک جا جمع می‌کنیم و با کمک سازمان سینمایی به مدت 20 روز در دو سانس این کارها در سالن ناصری ارائه می‌شود.
صمدیان در ادامه با اشاره به این مطلب که 370 فیلم به دبیر خانه جشن تصویر سال رسیده است؛ گفت:در بخش فیلم، 370 اثر به دست ما رسیده که توسط پیروز کلانتری، ساعد نیک‌ذات، پریوش نظریه و مهدی باقری 216 اثر را انتخاب شد. در بخش فیلم، فیلمسازانی از جمله کمال تبریزی، فائزه عزیزخانی، عادل یراقی، آناهیتا قزوینی‌زاده، نوید دانش، سعیده روستایی، نرگس آبیار، مهدی باقری، هادی آفریده، مجتبی میرطهماسب، آیدا پناهنده و بهمن کیارستمی مطرح شدند که تصمیم گرفتیم به بهترین تصویر زیر 25 سال جایزه بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: در بخش گرافیک، 280 اثر نیز به دست ما رسید که توسط مجید عباسی، علیرضا مصطفی‌زاده و امرالله فرهادی داوری شد که علاوه بر این، هر سال از پیشگامانی مانند قباد شیوا و رضا عابدینی کارهایی ارائه می‌شود، در واقع امسال از بین 280 اثر 133 اثر گرافیکی روی دیوار می‌رود.
صمدیان در ادامه به بخش کاریکاتور جشن تصویر سال اشاره کردو افزود: در بخش کاریکاتور 3200 کار مطبوعاتی به علاوه 96 اثر به دست ما رسید که این کارها توسط کامبیز درمبخش، حسن کریم‌زاده و هادی حیدری 100 اثر انتخاب شدند. این کارها در دو بخش آزاد و جوانان بود که از پیشگامان کاریکاتور ایران نیز کارهایی روی دیوار می‌رود.
صمدیان خاطرنشان کرد: در رابطه با عکس، با توجه به اتفاقات درگذشت حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی و حادثه پلاسکو، حدود دو هفته درگیر جمع‌آوری این عکس‌ها بودیم که اسماعیل عباسی، شادی قدیریان و ابراهیم نوروزی جزو هیأت داوران بودند؛ در این بخش به 10 نفر از برگزیدگان عکس حادثه پلاسکو، 10 برگزیده ایران ما و 10 برگزیده بخش موبایلی نیز جوایز نقدی اختصاص پیدا می‌کند.
وی درباره انعکاس عکس‌های فاجعه پلاسکو در چهاردهمین دوره تصویر سال گفت: فضایی که در پلاسکو ایجاد شد، در عکاسی کمتر پیش می‌آید و عکاسان فرصت داشتند، علاوه بر کار عکاسی و خبررسانی، با نگاه خلاقه و آرتیستی به این فاجعه بپردازند.
دبیر جشن تصویر سال یادآور شد: یکی از کارهای عاطفی این دوره از جشنواره مربوط به مادربزرگ و پدربزرگ‌های ایرانی است که امسال یک هفته بعد از برگزاری جشن تصویر سال، نمایشگاه این آثار در باغ‌موزه هنرهای ایرانی افتتاح می‌شود و تا پایان فروردین نیز ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، جشن تصویر سال از اول تا بیستم در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار