در گفت و گو با پانا عنوان شد

دفع حداقلی وجذب حداکثری؛ ضرورتی برای کاهش فاصله نیروهای معتقددرون نظام

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه در سال های گذشته مسائلی اتفاق افتاده که باعث دوری و کدورت بین جریان های درون انقلاب شده تاکید کرد: اشتراکات برای همکاری، بیش از اختلافات است و برای موفقیت در مقابل بحران ها، باید به شکل مناسبی در این خصوص عمل کرد.

کد مطلب: ۵۹۸۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد

داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور نیاز به همکاری بیشتری بین جناح ها و جریان های سیاسی برای حل مسائل و مشکلات مردم دارد، به خبرنگار سیاسی پانا،گفت: نیاز است که آشتی ملی به عنوان یک ضرورت مورد توجه تمام جریان های سیاسی قرار گیرد.

این نماینده پیشین مجلس،با بیان اینکه بعد از حوادث 88، مقام معظم رهبری بحث جذب حداکثری و دفع حداقلی را به عنوان استراتژی نظام مطرح کردند، یادآور شد: اما برخی جریان های تندرو و افراطی این بحث را در راستای منافع خودشان تلقی کردند و در دولت سابق به جای جذب حداکثری و دفع حداقلی، تلاش می شد که دفع حداکثری و جذب حداقلی صورت گیرد.

وی افزود: یک طیف تندرو و افراطی در بین اصول گرا ها به نام جریان پایداری شکل گرفت که تلاش کردند حتی اصول گرا های با سابقه را از دایره اصول گرایی کنار بگذارند. بعدها تلاش شد دایره معتقدان به انقلاب و نظام را محدود کنند و نهایتا پست ها و مناصب نظام به عنوان غنیمت بین تعداد کمی که انقلاب و نظام را متعلق به خودشان می دانستند تقسیم کنند.این جریان در تقابل با جذب حداکثری و دفع حداقلی بود و اجازه ندادند که این امر مهم که به عنوان یک استراتژی که از طرف رهبری اعلام شده بود مورد توجه جدی قرار گیرد.

داریوش قنبری در ادامه خاطر نشان کرد: در انتخابات سال 92 هم برخی از نامزدهای ریاست جمهوری این مسئله را به عنوان یک استراتژی در نظر داشتند. در دولت فعلی هم تلاش های بسیار خوبی در این راستا انجام گرفته و بایستی ادامه پیدا کند. دولت روحانی تلاش کرد که معتقدان هر دو طیف اصول گرا و اصلاح طلب را دور هم جمع کند و با کنار گذاشتن تندرو ها و افراطیون موانع آشتی و وحدت ملی را بر طرف کند.

قنبری با اشاره به تهدیداتی که علیه منافع ملی و کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و به خصوص با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، نیاز است که نیروهای درون نظام منسجم تر عمل کنند و در مقابل تهدیدات بتوانند تمام نیروها را بسیج کنند و از ظرفیت همه نیروها استفاده شود تا با تهدیدات مقابله بشود.

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن بیان این مساله که نمی توان با پاک کردن صورت مسئله به حل آن کمک کرد گفت: بایستی مسائلی که باعث شده بین نیروهای مومن و معتقد به جمهوری اسلامی فاصله بیفتد شناسایی شوند و در جهت حل آن تلاش های مناسبی صورت گیرد، تا امکان همکاری بیشتری بین نیروها در مقابل مسائل و مشکلات شکل بگیرد.

داریوش قنبری در خاتمه تاکید کرد: حل مسائل داخلی و مشکلات سیاست خارجی در گرو تفاهم بیشتر جریان های سیاسی است و دلیلی به پرداختن به مسائل حاشیه ای نیست تا حاشیه پر رنگ تر از متن شود. من فکر می کنم اشتراکات برای همکاری، بیش از اختلافات است و بایستی به شکل مناسبی مورد توجه قرار بگیرد تا در مقابل بحران های موجود موفق تر عمل بکنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار