طراحی زیست‌حس‌گر برای بررسی توالی DNA توسط محققان مازندران

محققان دانشگاه مازندران و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، زیست‌ حس‌گری طراحی کرده‌اند که می‌تواند جهت بررسی توالی DNA بکار گرفته شود.

کد مطلب: ۵۹۷۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا-مازندران،‌مزیت های اصلی زیست حس‌گر طراحی شده قیمت اندک، پاسخ سریع، طراحی ساده و ابعاد کوچک در مقایسه با سایر ابزارهای موجود جهت بدست آوردن اطلاعاتی در مورد توالی یک ژن خاص است.

جهانبخش رئوف عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران در این باره گفت: تشخیص بهتر، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، نیازمند ابزارهایی با عملکرد سریع و دقت کافی برای تعیین توالی DNA است. یکی از این ابزارها زیست حس گرها هستند. در این بین، دسته‌ای از آن‌ها با عنوان زیست حس‌گرهای دو رگه سازی DNA، امیدها را برای دستیابی به اطلاعات اختصاصی درباره روند ترتیب DNA افزایش داده ‌است.

رئوف در ادامه با ذکر این نکته که شناسایی نقص‌های ژنتیکی به کمک ابزارهای زیستی در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد است، افزود: در این کار مبادرت به ساخت زیست حس گری با استفاده از سیستم پیل سوختی میکروبی (MFC) شده است. هدف این تحقیق به دست آوردن اطلاعاتی در مورد توالی یک ژن خاص توسط این حس گر بوده که در مقایسه با روش‌های دو رگه سازی مرسوم، ساد‌ه‌تر، کوچک‌تر، سریع‌تر و ارزان قیمت‌تر باشد.

عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران در توضیح مزیت‌های اصلی زیست حس گر طراحی شده خاطرنشان کرد: زیست حس گرDNA طراحی شده، با به کارگیری سیستم MFC، خودکار و قابل حمل است. ضمن اینکه این زیست حس گر، حساسیت و گزینش پذیری بالایی در برابر توالیDNA هدف داشته و از حد تشخیص پایینی نیز برخودار است.

وی در ادامه افزود: در آزمایش‌های طراحی شده از این زیست حس گر، جهت تعیین مقدار توالی DNA هدف در سرم از خون انسان استفاده شده که نتایج قابل قبولی در پی داشته است. لذا در صورت تکمیل مطالعات و دستیابی به تولید انبوه، این زیست حس گر در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کاربرد خواهد داشت. همچنین، می‌تواند نقش مهمی در تشخیص‌های بالینی بیماری‌های توارثی و عفونی، برای شناسایی ارگانیسم‌های آلوده کننده‌ مواد غذایی، بررسی‌های زیست محیطی و تحقیقات جنایی نیز داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار