مریم حیدرزاده:

چند کتاب برای انتشار دارم ولی جرئت انتشار آن ها را ندارم

مریم حیدرزاده گفت: تصور دوستان بر این است که چیزی که منتشر شده، می شود هر کاری با آن کرد، در صورتی که این طور نیست. انتشار نوعی اعتماد است که متاسفانه حقوق استفاده از آن رعایت نمی شود. من چند کتاب برای انتشار دارم ولی جرئت انتشار آن ها را ندارم حتی به دو بیت هم که در اینستاگرام منتشر می شود هم رحم نمی کنند.

کد مطلب: ۵۹۷۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد

مریم حیدرزاده ترانه سرا و شاعر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، گفت: این روزها به صفحات پروفایل اینستاگرام هرکسی که نگاه می کنیم یا ترانه سراست یا شاعر ولی متاسفانه اگر به کارها و آثاری که منتشر می کنند نگاه کنیم به قدری با ایرادات فنی و عدم رعایت آرایه های ادبی مواجه می شویم که تعجب برانگیز است. وقتی یک ترانه را بررسی می کنیم می توان هر بیت آن را جدا کرد و هیچ اتفاقی برای آن رخ ندهد، هر بیت کاملا مجزاست و امکان قطعه قطعه کردن آن وجود دارد و آسیبی هم نمی بیند.

کارگاه های ترانه برای رفع اشکال مفید است نه آموزش ترانه سرایی

وی درخصوص برگزاری کارگاه های ترانه، اظهار کرد: برای کسانی که می خواهند آموزش ببیند که چطور ترانه سرایی کنند و شعر بسرایند، عملا کارگاه ها کمک زیادی نمی کنند، بیشتر در این کارگاه ها ادیت و ویرایش آثار صورت می گیرد که البته این خوب است چون برخی کارها نیاز به رفع کردن مشکلات و ایرادات خود دارند ولی اینکه این کارگاه ها آموزش دهند که چطور می شود ترانه سرایی کرد اصلا چنین چیزی به عقیده من امکان پذیر نیست. می شود قواعد فنی را از آن ها آموخت اما ترانه به اندازه قواعد فنی و چه بسا بیشتر نیاز به احساسی دارد که بر اثر حاکم است و نمی شود فقط با رعایت کردن اصول و صنایع ادبی یک ترانه خوب سرود، قطعا بدون احساس چنین امکانی وجود ندارد. در تعریف ارسطو اولین عنصر شعر تخیل است ولی تخیل منهای احساس در شعر یا ترانه متبلور نمی شود.

این ترانه سرا درباره ترانه هایی که در آلبوم های موسیقی به گوش می رسند، عنوان کرد: خواننده هایی که کنسرت های بیشتری برگزار می کنند و طرفداران بیشتری دارند به نسبت بقیه دقت شان نسبت به انتخاب ترانه های شان بیشتر است و دوستانی که تازه شروع کننده کار هستند شاید به دلیل اینکه اسپانسر یا حمایت کننده مالی ای ندارند و فکر می کنند کمیت اهمیت بیشتری دارد خیلی به ترانه های شان توجهی ندارند. تولید یک اثر خوب فقط صرف یک ترانه خوب نیست تنظیم و ملودی و همه عناصر در کنار هم قرار می گیرند تا یک اثر خوب تولید و منتشر شود. من فکر می کنم اگر تنها یک کار تولید شود ولی تمام عناصر آن درست و فکر شده باشد خیلی بهتر است تا اینکه من 6-7 کار تولید کنم و یک شناسنامه کاری با تعداد آثار زیاد داشته باشم ولی کارم خروجی نداشته باشدف زمان هم ثابت کرده که دوستان از این طریق موفقیتی نتوانسته اند کسب کنند.

90 درصد دوستان تنها خواننده خوبی هستند نه خواننده و ترانه سرای خوب

وی درخصوص خواننده هایی که ترانه های آثارشان را خود می سرایند، گفت: به نظر من اگر کسی دانش و حس ترانه سرودن را داشته باشد ایرادی ندارد ولی ،90 درصد دوستان تنها خواننده خوبی هستند نه خواننده و ترانه سرای خوب آنهایی که در این عرصه موفق هستند کسانی هستند که تنها خوانندگی شان را می کنند و به عرصه های دیگر ورود نمی کنند. من خودم شاگرد استاد انوشیروان روحانی هستم و نزد ایشان پیانو می نوازم ولی 90 درصد به خودم اجازه نمی دهم که روی کارم ملودی بگذارم. در چند کار هم اشتباهی این اتفاق افتاد ولی هیچوقت نمی شود اسم آهنگساز یا کسی که ملودی روی یک کاری می گذارد را با کسی که تازه آن را فراگرفته مقایسه کرد. اگر هرکسی در زمینه کاری خودش حرکت کند و به آن قانع باشد و تنها در همان تخصص فعالیت کند، در همان زمینه به حد اعلا رشد می کند و شکوفا می شود. اگر هر کسی حد اعلای کار خود را دریابد خیلی بهتر است تا جسته و گریخته در هر زمینه ای فعالیت کند و به هر شاخه ای ورود کند.

حیدرزاده در مورد عکس این قضیه، ترانه سرایانی که رو به خوانندگی می آورند، گفت: نمی شود در مسند قضاوت بود ولی در خوانندگی فکر می کنم اولین چیزی که باید داشت این است که به اندازه صحیح خواندن، داشتن صدای زیبا مهم و تاثیر گذار است. ممکن است کسی بسیار ترانه سرای خوبی باشد ولی خواننده خوبی نباشد و برعکس آن. فرقی نمی کند همان طور که گفتم هرکسی اگر در همان عرصه خود فعالیت کند بهتر است، البته داریم اشخاصی چون مازیار فلاحی که علاوه بر صدای خوب شان قلم زیبایی هم دارند و به خوبی ترانه می نویسند و آقای خواجه امیری که پهنای صدای خیلی خوبی دارند و در انتخاب اشعار و ترانه کارهای شان هم همیشه به خوبی عمل کرده اند.
انتشار نوعی اعتماد است که متاسفانه حقوق استفاده از آن رعایت نمی شود

انتشار نوعی اعتماد است که متاسفانه حقوق استفاده از آن رعایت نمی شود

وی در ادامه درباره دکلمه اشعار خود و عدم رعایت حق مولف تصریح کرد: در این زمینه فقط باید سکوت کنم چون باورتان نمی شود هر بار که اینستاگرامم را چک می کنم می بینم بدون توجه به کپی رایت و قوانین رعایت حق مولف قسمت هایی از کتابم توسط دوستانی دکلمه می شود و از کار خودشان رضایت هم دارند، متعجب می شوم. اگر قرار باشد این رفتارها را پیگیری کرد و قانونی عمل کرد فکر می کنم به سال ها زمان احتیاج است اما بهتر است که این قضیه فرهنگ سازی شود تا این کار را انجام ندهند.

این شاعر خاطرنشان کرد: تصور دوستان بر این است که چیزی که منتشر شده، می شود هر کاری با آن کرد، در صورتی که این طور نیست. انتشار نوعی اعتماد است که متاسفانه حقوق استفاده از آن رعایت نمی شود. من چند کتاب برای انتشار دارم ولی جرئت انتشار آن ها را ندارم حتی به دو بیت هم که در اینستاگرام منتشر می شود هم رحم نمی کنند. این اتفاق غم انگیز است امیدوارم کمی ابتکار و خلاقیت داشته باشیم و خودمان یکسری قوانین را رعایت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار