ابتکار خبرداد:

شناسایی سواحل پاک/نگرانی از فروچاله های دشت میناب

‌معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از طرح شناسایی سواحل پاک و استاندارد خبرداد.

کد مطلب: ۵۹۷۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، معصومه ابتکار در نشست با فعالان زیست محیطی هرمزگان، عنوان کرد: مسائل مرتبط با ساماندهی زیست محیطی صنایع در سطح استان هرمزگان در حال انجام است و همه فعالیت های صنعتی باید در چارچوب ضوابط زیست محیطی صورت گیرد.

وی ادامه داد: پایش مستمر و ارزیابی وضعیت صنایع باید صورت گیرد و باید به موضوع مهم پسماندهای صنعتی توجه ویژه‌ای شود و فعالیت‌های صنعتی باید همگام با ملاحظات زیست محیطی پیش رود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای استان هرمزگان باید برنامه مقابله با آثار تغییرات اقلیمی را داشته باشیم، تصریح کرد: آب شیرین کن ها مسئله مهمی در استان هرمزگان است و ارزیابی جامعی باید از تاثیرات آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست با همکاری وزارت کشور برنامه پرچم آبی را در سواحل اجرایی می‌کند، اظهار کرد: در این طرح سواحل پاک و استاندارد شناسایی می شوند و این پرچم در آنها نصب می شود و این طرح به بهبود کیفیت سواحل کمک می کند.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سمن ها می توانند نقش موثری در برقراری ارتباط با مردم و فرهنگ سازی داشته باشند و رویکرد دولت نیز بهره گیری از توان تشکل های مردم نهاد برای حفظ محیط زیست است.

ابتکار با بیان اینکه انتظار می رود سمن ها از قدرتی که توسط دولت به آنان داده شده بر رفتار سازمان ها و اجرای پروژه ها تاثیر گذار باشند، تصریح کرد: حرکت ها برای حفاظت از محیط زیست باید دانش بنیان بوده و با ارائه آموزش، فرهنگ سازی، اصلاح الگوهای غلط و تغییر رفتارهای اشتباه زیست محیطی، کار کرد.

وی عنوان کرد: اگر برنامه ریزی های توسعه ای شوراهای روستا و شهر به عنوان برنامه ریزان محلی با رویکردهای زیست محیطی باشد بسیاری از مشکل هایی که امروز گریبان گیر شهرها شده قابل حل است.

ابتکار با اشاره به توسعه شتابان هرمزگان، ادامه داد: اکنون بارگذاری سنگین توسعه ای بر روی این استان که در برخی زمینه‌ها ظرفیت های زیستی خود را گذرانده، وجود دارد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: اگر ملاحظه های زیست محیطی پروژه های توسعه ای از هم اکنون دیده نشود به محیط زیست منطقه آسیب وارد می شود که نشانه های آن قابل مشاهده است. از جمله این پروژه ها می توان به اعطاء مجوز آب شیرین کن های متعدد در منطقه محدود، با گردش اندک آب و پسماندها اشاره کرد.

وی به موضوع فروچاله های میناب اشاره کرد و گفت: دولت حساسیت جدی نسبت به این موضوع داشته و امید می رود با برنامه ریزی بتوان مسئله فروچاله های میناب را حل کرد.

رئیس سازمان محیط زیست عنوان کرد: در دو سفری که به دعوت تشکل‌های میناب به این شهرستان داشتم مطالبه‌گری تشکل‌ها در خصوص فروچاله‌های دشت میناب که اکنون به یک موضوع ملی تبدیل شده است را در هیات دولت همراه با تصاویر گزارش داده‌ام، هرچند مسئولیت این موضوع با وزارت نیرو است و این مساله در شورای عالی آب کشور مطرح است که امیدواریم هرچه زودتر این مشکل مرتفع شود.

وی افزود: اگر بدون توجه به مدیریت زیست‌محیطی رفتار کنیم بدون شک در آینده سرنوشتی که برای دشت میناب به وجود آمده است در انتظار سایر شهرها و مناطق کشور نیز خواهد بود.

معاون رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: با ظرفیتی که در استان هرمزگان وجود دارد با توسعه پایدار یقینا در کنار تمام مشکلات با نگاه جدی و علمی و رویکرد جامع دولت یازدهم در موضوعات مختلف فضا برای بهبود شرایط و سیاست‌ها در استان فراهم می‌شود که ما هم در سازمان حفاظت محیط زیست تلاش داریم در کنار مردم نقش اصلی را در تحول زیست‌محیطی کشور ایفا کنیم و روزهای بهتری را برای مردم کشور عزیزمان ترسیم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار