گزارش پانا از تبعات آنفلولانزای پرندگان بر تولید گوشت مرغ :

آنفولانزای حاد پرندگان تولید گوشت مرغ را کاهش نمی دهد

صادرات گوشت مرغ به برخی کشورها متوقف شده و این نگرانی وجود دارد که تولید گوشت مرغ متاثر از آنفولانزای پرندگان با کاهش مواجه شود اما آنگونه که رئیس انجمن تولید کنندگان مرغ گوشتی کشور می گوید آنفولانزا تنها پرندگان تخم گذار را درگیر کرده و تولید گوشت مرغ کاهش نخواهد یافت .

کد مطلب: ۵۹۷۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا آنفولانزای پرندگان برخی استانهای کشور را درگیر کرده است از جمله استان اصفهان و با شیوع بیماری آنفوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان، مرغداران از اقدام برای جوجه ریزی کلیه طیور تا شعاع 10 کیلومتری کانون های آلوده منع شده اند و دامپزشکی کلیه مجوز های قبلی خود را در این باره باطل کرد.

محمد یوسفی رئیس انجمن تولید کنندگان مرغ درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به اینکه به دلیل آنفولانزای حاد پرندگان که در واحدهای تخم گذار کشور ایجاد شده است صادرات مرغ متوقف شده است ،اظهار کرد: به طور معمول او آی ای صادرات به کشورهای دیگر را توسط کشورهایی که درگیر آنفولانزا شده اند متوقف می کند وایران نیز به طور قطع تا 2 ماه آینده صادرات مرغ نخواهد داشت .

وی عنوان کرد: آنفولانزا در واحدهای گوشت مرغی نبوده و حتی یک مورد در کل کشور وجود نداشته که واحدهای تولید مرغ گوشتی درگیر آنفولانزا شده باشند و تنها در بخش مرغ های تخم گذار بوده که آنفولانزای حاد پرندگان مشاهده شده است .

رئیس انجمن تولید کنندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: هر واحد مرغ تخم گذار مرغی که آلوده شده است را معدوم می کند و سازمان دامپزشکی نیز توصیه های بهداشتی مکرری بر رعایت موارد بهداشتی در واحدها دارد .

یوسفی عنوان کرد: هر جایی که یک واحد تخم گذار و پرورش بوقلمون آلودگی داشته باشد دام و نهاده های تولید آنها را معدوم می کند که البته خسارت سنگینی دارد که بخشی از آن توسط بیمه پرداخت و بخش دیگر آن توسط اعتباراتی که تامین می شود جبران خواهد شد .

وی افزود: مطابق قوانین موجود تا شعاع سه کیلومتری واحدهای آلوده اجازه فعالیت داده نمی شود و قرنطینه رعایت می شود تا زمانی که دامپزشکی مطمئن شود که منطقه پاک شده است بنابراین نگرانی از شیوع آلودگی در واحدها وجود ندارد .

نگرانی برای تولید مرغ وجود ندارد

یوسفی گفت : ممکن است تولید تخم مرغ کاهش یابد اما تولید مرغ گوشتی به هیچ عنوان کاهش نخواهد داشت و نگرانی از بابت تولید گوشت مرغ به ویژه در هفته های پایانی سال وجود ندارد .

وی افزود: ضمن آنکه شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره مناسب در اختیار دارد و اگر در شب عید افزایش قیمتی وجود داشته باشد ذخایر استراتژیک وارد بازار خواهد شد .

براساس این گزارش و به گفته رئیس سازمان دامپزشکی 6 میلیون قطعه پرنده طی این مدت برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم شده‌اند که البته این رقم در مقابل یک میلیارد و 400 میلیون جوجه‌ریزی در کشور عدد بزرگی نیست.

گفتنی است طی سه ماه اخیر 14 تا 15 استان موردی از بیماری آنفلوانزا گزارش کرده‌اند، اما حدود 8 استان بالغ بر یک ماه است که موردی از بیماری نداشته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار