در نشست خبری نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی:

500 جشن قصه گویی برای 43 هزار نفر /جام جهای قصه گویی در ایران

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: حضور نوجوانان ویژگی جشنواره نوزدهم محسوب می‌شودهمچنین تا پیش از این در مرحله استانی بیش از 570 جشن قصه‌گویی در کشور داشته‌ایم که بیش از 43 هزار نفر در آنها قصه شنیده‌اند.

کد مطلب: ۵۹۷۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز با حضور علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد.
دربخشی از این نشست علیرضا حاجیان زاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان با اشاره به بخش های مختلف جشنواره بین المللی قصه گویی گفت: در سطح ملی 747 قصه‌گو شرکت کردند که پس از گذر از مرحله استانی سه نفر در بخش نهایی برگزیده خواهند شد همچنین 446 مادربزرگ و پدربزرگ در همین بخش شرکت کرده‌اند که 10 نفر از آنها به بخش بین‌المللی راه یافته که از میان این 10 نفر 2 برگزیده معرفی خواهد شد.
حاجیان زاده در ادامه با اشاره به اینکه نوجوانان بسیاری در این رویداد هنری حضور داشتند؛ گفت: در سال جاری با افزودن بخش نوجوانان سعی کردیم که از حضور آنها نیز در قصه‌گویی استفاده کنیم که در همین راستا 1736 نوجوان قصه‌گو شرکت کردند که 11 نفر آنها از استان‌ها به بخش نهایی راه یافتند که در پایان جشنواره از هر 11 نفر تقدیر به عمل خواهد آمد، همچنین در بخش قصه‌گویی رضوی 179 نفر شرکت کردند که 8 نفر به بخش نهایی راه یافته که از این بین 3 نفر برگزیده خواهند شد.
وی تصریح کرد: در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی 72 قصه‌گو از 38 کشور جهان شرکت کردند که 13 نفر آنها منتخب شده که 11 نفر آنها در بخش قصه‌گویی شرکت کرده و 2 نفر نیز در بخش داوری همکاری دارند. شرکت‌کنندگان در این دوره از کشورهایی نظیر کلمبیا، کاستاریکا، آرژانتین، هند، فرانسه و استرالیا بوده‌اند.هیأت انتخاب از میان قصه‌ها، قصه‌هایی که در مرحله استانی شرکت کرده بودند 42 قصه را در بخش ملی و 15 قصه را در بخش بین‌المللی انتخاب کردند که با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
به گفته مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان در این دوره بخشی را تحت عنوان بخش مقاله‌نویسی در نظر گرفته‌ شده است که اکرم قاسم‌پور،‌حسن دولت‌آبادی و غلامعلی افروز داوران آن هستند و از میان 162 چکیده مقاله‌ای که به دبیرخانه رسیده بود، 82 چکیده برگزیده شد که 3 اثر در مرحله پایانی معرفی خواهند شد. همچنین در بخش داستان‌نویسی رضوی 253 اثر شرکت کردند که 3 اثر برگزیده خواهیم داشت.
حاجیان زاده در ادامه با اشاره به این موضوع که جشنواره قصه گویی در فرهنگسراهای و شیرخوارگاهها برگزار می شود؛ یادآور شد: در طول زمان برگزاری جشنواره قصه‌گوها به فرهنگ‌سراها، شیرخوارگاه‌ها، بیمارستان کودکان، مدارس اتباع افغان و ایتالیایی و ... به منظور ترویج قصه‌گویی رفته و در آنجا به اجرای قصه می‌پردازند. در ایام جشنواره از سه کتاب ویژه جشنواره نیز رونمایی خواهد شد که یکی از آنها کتاب خود جشنواره با عنوان «آی قصه قصه قصه» دیگری کتاب «مقالات جشنواره»‌ و سومین کتاب «پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)» خواهد بود.
وی : آثاری که در جشنواره شرکت کرده‌اند در سه محور بوده‌اند که در یک محور به زندگی به سبک ایرانی ـ اسلامی می‌پردازند، همچنین بخش رضوی و بخش آزاد نیز در این دوره دارای آثار هستند که در بخش آزاد درون‌مایه آثار تربیتی و پرورشی است.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تا پیش از این قصه‌گویی‌ها منحصر به بزرگ‌ترها بوده، گفت: حضور نوجوانان در این دوره ویژگی جشنواره نوزدهم محسوب می‌شود همانطور که در دوره هجدهم حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را به جشنواره اضافه کردیم تا به واسطه آنها قصه‌گویی وارد خانواده‌ها شود. قصه‌های دوره‌های قبل را در پرتال کودک و نوجوان به مرور منتشر می‌کنیم و تا کنون 116 قصه بارگذاری شده و این روند ادامه خواهد داشت. همچنین دبیرخانه دائمی قصه‌گویی در دوره نوزدهم تقویت شده و امیدواریم نتیجه آن را در جشنواره شاهد باشیم. علاوه بر این دبیرخانه‌های استانی را نیز راه‌اندازی کردیم تا در استان‌ها شاهد رشد قصه‌گویی باشیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنان خود درباره شیوه گزینش آثار گفت: علاوه بر اینکه متن برای ما مهم است اجرا نیز اهمیت دارد از این رو قصه‌گوهای ایرانی به صورت حضوری برای هیأت داوران اجرا می‌کنند و شرکت‌کنندگان خارجی نیز فیلم اجرای خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند. گفته می شود فرهنگ قصه‌گویی به گسترش فرهنگ شفاهی کمک می‌کند اما مانع گسترش فرهنگ خواندن می‌شود، ما در مراکز کانون در سطح کشور به واسطه مربیان خود قصه‌ها را برای کودکان بیان می‌کنیم و پس از آن کتاب آن قصه را معرفی می‌کنیم تا کودکان قصه را کامل بخوانند. ما راه‌های گوناگونی برای کتاب‌خوان کردن کودکان داریم که یکی از آنها استفاده از فرهنگ شفاهی است.
حاجیان‌زاده همچنین درباره تعداد افرادی که در جشن های قصه گویی شرکت داشتند افزود: ما با همکاری رسانه‌ها و همچنین مراکز کانون دست به توسعه قصه‌گویی زده‌ایم در جشنواره‌های استانی خانواده‌ها از اجراها بازدید کردند و برای دوره نوزدهم با همکاری شبکه دوم سیما برنامه قصه‌گویی خواهیم داشت. البته قصه‌گویی از انحصار مربیان کانون درآمده و همین که بخش نوجوان را در این دوره فعال کرده‌ایم به معنی این است که می‌خواهیم از همه گروه‌ها برای ترویج قصه‌گویی بهره ببریم. ما تا پیش از این در مرحله استانی بیش از 570 جشن قصه‌گویی در کشور داشته‌ایم که بیش از 43 هزار نفر در آنها قصه شنیده‌اند.
یادآور می شود؛ افتتاحیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 27 بهمن در تهران آغاز به کار خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار