در گفت‎وگو با پانا مطرح شد؛

فعالیت300 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور/برخورد با مراکز مشاوره بدون مجوز

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت حدود 300 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور گفت: بهزیستی فعالیت مراکز مشاوره ژنتیک را رصد می کند و با مراکزی که به مشاوره ژنتیک بدون مجوز اقدام کنند برخورد خواهد شد.

کد مطلب: ۵۹۶۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد

مجید رضازاده در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه سازمان بهزیستی به دنبال آگاه ‌سازی خانواده ها برای انجام مشاوره ژنتیک است، گفت: سعی می شود با برنامه ریزی بتوانیم خانواده هایی که دارای مشکلات ژنتیکی هستند، شناسایی ‌کنیم و در این زمینه آگاه سازی خانواده ها درباره معلولیت و راه ‌های پیشگیری از آن انجام می شود.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تولد فرد معلول هزینه ‌های اجتماعی، اقتصادی به بار می آورد، گفت: مشاوره ژنتیک توسط پزشکان آموزش دیده انجام و در تلاش هستیم بتوانیم مشاوره ژنتیک را رایگان کنیم.

نیمی از معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است، خاطرنشان کرد: درصد زیادی از معلولیت‌ ها را می‌ توان با مشاوره‌ های به هنگام ژنتیک جلوگیری کرد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور درباره بهترین زمان انجام مشاوره ژنتیک بیان کرد: بهترین سن برای انجام مشاوره های ژنتیک پیش از 30 سالگی است که در مراحل پیش و پس از ازدواج و همچنین پیش از بارداری و حین بارداری انجام می شود.

رایزنی با وزرات رفاه برای تامین اعتبار

وی درباره تأمین اعتبارات برای طرح مشاوره ژنتیک نیز گفت: با رایزنی صورت گرفته با وزارت رفاه اعتباراتی را برای انجام مشاوره های ژنتیک در نظر گرفته شده است که امیدواریم این اعتبارات جوابگوی نیازها باشد.

برخورد با مراکز متخلف

رضازاده در ادامه با بیان اینکه انجام مشاوره ژنتیک توسط پزشکان آموزش دیده انجام می شود، گفت: بهزیستی فعالیت مراکز مشاوره ژنتیک را رصد می کند و با مراکزی که به مشاوره ژنتیک بدون مجوز اقدام کنند برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود 300 مرکز مشاوره ژنتیک فعال در کشور وجود دارد، گفت: هزینه آزمایش ژنتیک بسیار زیاد است و قشر متوسط جامعه قادر به پرداخت آن نیستند که امیدواریم هر چه سریعتر طرح رایگان شدن مشاوره ژنتیک به طور سراسری اجرا شود.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی در پایان یادآور شد: پس از انجام مشاوره های ژنتیک، غربالگری نوزادان از بدو تولد در راستای پیشگیری از ناشنوایی، نابینایی و... انجام می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار