امام جمعه اردبیل:

اتقلاب اسلامی ایران مدیون رشادت های جوانان،مردان و زنان این سرزمین است

نماینده فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: اتقلاب اسلامی ایران مدیون رشادت ها و فداکاری های جوانان ،مردان و زنان این سرزمین است که در دوران انقلاب در برابر ستم و ظلم ساواک ایستادند.

کد مطلب: ۵۹۵۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، آیت ا...سید حسن عاملی در آئین افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران که با حضور استاندار ، فرماندار، ،مدیران دستگاه های اجرایی و جانیازان و آزادگان برگزار شد،گفت: اتقلاب اسلامی ایران مدیون رشادت ها و فداکاری های جوانان ،مردان و زنان این سرزمین است که در دوران انقلاب در برابر ستم و ظلم ساواک ایستادند و با تحمل شکنجه و زندان پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زدند .

وی افزود: همه ما مدیون افرادی هستیم که در دوران انقلاب در زندان ها متحمل شکنجه شدند تا این انقلاب بدست یاغیان نیفتد و اگر نبود فداکاری و جانفشانی اقشار مختلف مردم امروز از استقلال و امنیت ایران خبری نبود .
امام جمعه اردبیل برگزاری نمایشگاه موزه عبرت را کاری شایسته و ماندگار دانست و افزود: ما محتاج این چنین موزه ها هستیم تا نسل حاضر با اقدامات شنیع و زشت رژیم پهلوی آشنا شده و بدانند که این انقلاب به آسانی بدست نیامده است .
عاملی افزود: لازم است اقشار مختلف از این نمایشگاه دیدن کنند تا جنایت های رژیم پهلوی که دست پروده اسرائیل و انگلیس و امریکا بود بیشتر برملا بشود .
قاسم حسن پور مدیر موزه عبرت ایران نیزدر این آئین گفت: در این نمایشگاه که به مدت یک ماه از 20 بهمن تا 20 اسفند دایر است ساختمان بازداشتگاه کمیته مشترک خرابکاری ساواک و شهربانی شبیه سازی شده و صحنه های مربوط به شکنجه زندانیان در سال های 50 تا 57 بازسازی شده است .
وی یادآورشد: کمیته مشترک ساواک و شهربانی در سال 1311 به دستور رضاشاه تشکیل و ساختمان آن در سال 1316 به بهره برداری رسید و ساختمان بازداشتگاه این کمیته چندلایه حفاظتی داشته و افراد به هیچ عنوان امکان فرار از این ساختمان را نداشتند زیرا دیوارهای بلند این ساختمان امکان فرار زندانیان را به صفر رسانده بود .
حسن پور اضافه کرد : این نمایشگاه شامل اتاق افسر نگهبان، درب اصلی موزه عبرت ایران، غرفه فساد خاندان پهلوی، اسلحه خانه، اسامی زندانیان سیاسی قبل از انقلاب روی پلاک های نصب شده، محل نگهداری البسه زندان، اتاق پانسمان، اتاق ملاقات، عکاسخانه، غرفه یادگاری های دوران زندان، سلول عمومی، دور دایره، اتومبیل‌های روسای ساواک و حمام است .
مدیر موزه عبرت ایران بیان کرد: ساختمان اصلی این بازداشتگاه در تهران میدان امام خمینی (ره) قرار دارد و بازسازی صحنه های آن با استفاده از خاطرات زندانیان سیاسی قبل از انقلاب از این بازداشتگاه مخوف انجام شده است .
وی ادامه داد: ساختمان طوری طراحی شده است که هیچ صدایی از داخل به بیرون نمی‌رود ضمن اینکه در تابستان هوا به شدت گرم و در زمستان نیز هوا به شدت سرد است .
حسن‌پور گفت: بیش از 90 نوع شکنجه در این زندان انجام می‌شد که ساده‌ترین آن، کابل‌های قطوری است که به کف پا می‌زدند .
وی افزود: از سال 50 تا 57 گزارش‌ها نشان می‌دهد که هشت هزار و 442 نفر در این زندان بازداشت شده و تحت شکنجه قرار گرفته بودند بطوریکه 57 نفر در این زندان در اثر شکنجه کشته شدند .
مدیرکل اطلاعات استان اردبیل نیز در این آئین گفت: دوران رژیم پهلوی دوران ظلم و ستم به مردم و ایران اسلامی بود که مردم این سرزمین این دوران را تحمل نکردند وبا فذاکاری ها و ایثارگری های خود انقلاب اسلامی را به پبروزی رساندند .
وی افزود: کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک گواه و نماد شرارت حکومت پهلوی است که در این کمیته آزادی خواهان کشورمان انواع و اقسام شکنجه و عذاب را متحمل شدند اما با لطف الهی و با فداکاری مردم و رهبری امام خمینی این انقلاب به پیروزی رسید .
بر اساس اسناد و عکس های ارائه شده در این نمایشگاه لگد زدن بر شکم زن حامله، لگد زدن، با مشت کوبیدن بر دهان و شکستن دندان‌ها، مشت زدن ( کوبیدن)، دوانیدن بر روی برف و یخ با پای زخمی، زدن لگد به زانو، شکم و زیر شکم زندانی، بستن به نرده‌های حیاط و دیوارها، بر روی شکم خوابانیدن و با زانو بر پشت فشار آوردن و سر متهم را به سوی بالا کشیدن، سوزانیدن لب متهم، وصل کردن جریان برق به زندانی، حبس کردن در یک سلول متعفن، آزار دادن بچه‌های شیر‌خواره برای گرفتن اقرار از مادر و پدر، نمک پاشیدن روی زخم، گذاشتن پا لای در و شکستن آن، انداختن در داخل حوض آب، دستبند قپانی ،شکنجه روحی و روانی جهت شکستن مقاومت زندانی از جمله روش های شکنجه زندانیان در این بازداشتگاه بوده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار