رییس سازمان دامپزشکی کشور:

هشت استان ازآنفلوانزای پرندگان پاکسازی شد

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که امسال 15 استان درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند، اعلام کرد: تاکنون بیماری در هشت استان کنترل شده است.

کد مطلب: ۵۹۴۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهدی خلج درباره آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزود: این سازمان در عرصه مقابله با بیماری های واگیردار به ویژه ویروس آنفلوانزای فوق حادپرندگان اقدام های لازم را برای آگاه کردن پرورش دهندگان طیور، آحاد مردم و اعلام به موقع به سازمان جهانی بهداشت دام انجام داده است.

وی از استان های گلستان، آذربایجان شرقی، البرز، لرستان، قزوین و اردبیل از جمله استان های پاکسازی شده نام برد و گفت: برای نمونه استان البرز 44 روز و قزوین 35 روز است که پاکسازی شده اند.
خلج ادامه داد: در استان اردبیل یک مورد پرنده مهاجر و یک واحد روستایی آلوده گزارش شده بود که از 25 روز گذشته، این استان پاکسازی شده است.
به گفته وی، طبق قوانین زمانی که 21 روز از کنترل بیماری در یک استان می گذرد، باید آن استان را پاک اعلام کنیم اما به دلیل وجود ویروس در کشور تمامی استان ها تا پایان فصل سرما و اواخر امسال برای مقابله با این بیماری آماده باش هستند.

** معدوم سازی 6 میلیون قطعه مرغ در پی شیوع بیماری آنفلوانزا
این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی کشور درباره تلفات طیور ناشی از این بیماری گفت: طبق آخرین آمارها تاکنون 6 میلیون قطعه مرغ تخم گذار و گوشتی به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شده است.
وی اضافه کرد: البته یک میلیارد و 400 میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور انجام می شود و معدوم سازی این تعداد طیور، تاثیری در بازار عرضه و مصرف نداشته است.

** ویروس H5N8 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خسارت زاترین در جهان
رییس سازمان دامپزشکی کشور این نوع تیپ جدید ویروس در گردش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (H5N8) را از نوع خسارت بار ترین ویروس ها در جهان برشمرد و تصریح کرد: اکنون نه تنها ایران بلکه کشورهای آسیایی، برخی کشورهای خاورمیانه و 100 درصد کشورهای اروپایی حتی بلژیک به تازگی با این بیماری درگیر شده است.
وی مخزن اصلی انتقال دهنده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را پرندگان مهاجر دانست و اضافه کرد: تمامی کشورهای دنیا عامل اصلی انتشار و انتقال این بیماری را به طور 100 درصد وجود پرندگان مهاجر وحشی می دانند.

** 9 زیستگاه پرندگان مهاجر وحشی شناسایی شد
خلج تصریح کرد: امسال 9 زیستگاه ورود پرندگان مهاجر وحشی در تالاب ها، مخازن نگهداری آب بخش کشاورزی، اطراف رودخانه ها، تصفیه خانه ها و سدها شناسایی شد و انتظار می رود مردم برخی الزامات بهداشتی را برای کنترل بیماری رعایت کنند.
به گفته وی، پرندگان مهاجر اواسط مردادماه از مناطق شمالی کشور وارد و از مناطق جنوبی به سمت آفریقا مهاجرت می کنند و پس از زمستان گذرانی اوایل اردیبهشت ماه به ایران باز می گردند.
وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور هر ساله پیش از آغاز فصل سرما و انتقال بیماری اقدام به پایش آن می کند به طوری که امسال در یک هزار و 800 نقطه بازار عرضه پرندگان، روستاها، مراکز پرورش طیور صنعتی 43 هزار نمونه مختلف برداشت و بالغ بر 120 هزار آزمایش سلولی و مولکولی انجام شد که بر اساس نتایج آن ویروس در گردشی در کشور وجود نداشت.
وی اظهار داشت: اما 20 آبان ماه امسال بیماری در یکی از مزارع پرورش مرغ تخم گذار تهران گزارش و تایید شد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور شرایط ایران را از لحاظ تراکم واحدهای طیور صنعتی، طیور پرورشی روستایی، توزیع دوره گردی، بازار عرضه پرندگان و عادات نامناسب صید و شکار پرندگان مهاجر و همچنین ذبح و عرضه و خرید آن در بازار با هیچ کشور اروپایی قابل مقایسه ندانست و تاکید کرد: تمامی این عوامل سبب پایداری و انتقال ویروس در کشور می شود.
خلج اضافه کرد: انتظار می رود پرورش دهندگان در بازسازی و اصلاح واحدهای پرورشی خود اقدام کنند تا بیماری پایداری کمتری داشته باشد.

** دامپزشکی استان ها تا پایان فصل سرما آمادگی مقابله دارند
وی با بیان این که برای مبارزه با این بیماری تمامی دامپزشکی استان های کشور تا پایان فصل سرما در آماده باش هستند، گفت: سازمان دامپزشکی به طور مستمر دارای کمیته فنی دائمی پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در زمان های رخداد بیماری، ستاد ملی پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز در سطح ملی به ریاست معاون اول ریاست جمهوری و در سطح استانی به ریاست استانداران فعال می شود.
سازمان دامپزشکی کشور با شروع فصل سرما در اطلاعیه ای بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در دو واحد پرورش طیور در یکی از شهرستان های استان تهران اعلام کرد.
با نمونه گیری ها مشخص شد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از نوع H5N8 شایع شده است؛ بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N1 ویروسی و بین انسان و طیور مشترک است.
در آغاز ماه ژوییه سال 2005 میلادی (تیرماه سال 1384) گزارش های رسمی از مسوولان دولتی چندین کشور در مورد همه گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) داده شد.
در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان هم گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.
از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه شیوع آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد به طوری که در قزاقستان چندین روستای مجاور مناطق آبی نخستین مناطقی بودند که شیوع این ویروس را تجربه کردند.
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) انجام شده است.
چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی اعلام شد، یکی از مزارع پرورش طیور آلمان در مکلنبورگ با بروز بیماری آنفلوانزای مرغی مواجه شد و بلافاصله ستاد بحران تشکیل شد. همزمان این بیماری در چند کشور دیگر نیز مشاهده شد.
پیش از این نیز مقام های فرانسه، اقدام به ممنوعیت سه ماهه تولید «فوا گرا»، به دلیل امکان گسترش آنفولانزای مرغی در جنوب غرب این کشور کرده بودند.
به گفته برخی کارشناسان در سال 2014 -2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2.3 میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش بیاید، از نظر اقتصادی و از منظر سلامت، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار