سرپرست معاونت اداری مالی وزارت علوم خبر داد

توافق وزارتخانه‌های «علوم» و «نیرو» برای ایجاد اکوپارک‌ها

سرپرست معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از امضای توافقنامه‌ای بین وزارت علوم و وزارت نیرو برای تاسیس اکوپارک‌ها در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۵۹۴۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، امید در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز، با اعلام این خبر اظهار کرد: در حوزه مدیریت سبز، دانشگاه‌ها می‌توانند کارهای خوبی انجام دهند و تفاوت ما با دستگاه‌های اجرایی این است که ما به توسعه پایدار اعتقاد و باور داریم و اگر حمایت شویم حتما در این حوزه حرکت و عمل می‌کنیم و نمونه این مساله اقداماتی است که دانشگاه‌ها در این مدت کوتاه انجام داده‌اند.

وی افزود: برنامه وزارت علوم این است که تمام اقداماتی که در این وزارتخانه انجام می‌دهیم بدون مصرف انرژی و رفت‌وآمدهای پرهزینه باشد که در حال حاضر این کار با سیستم یکپارچه وزارت علوم در سطح دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است.

سرپرست معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مجموعه‌ای از یک مدیریت سبز و توسعه پایدار موجب کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری می‌شود و این اتفاق در وزارت علوم در حوزه‌های مختلف در حال انجام است و در حوزه آموزشی سامانه‌ای راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده که تمام فعالیت‌های مالی که مهمترین بخش این قسمت است را انجام می‌دهد.

وی افزود: در سه سال گذشته اقدامات زیادی برای استقرار دولت الکترونیک در زمینه پروژه‌های عتف انجام شده که برخی به نتیجه رسیده و بسیاری از کاغذبازی‌ها حذف شده و به مصرف کاغذ به حداقل رسیده و بسیاری از جلسات حتی بدون حضور فیزیکی در حال انجام است.

دکتر امید با اشاره به طرح‌های انجام شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: با سرمایه گذاری وزارت نیرو در دانشگاه‌ها "اکوپارک‌"هایی ایجاد می‌شود و این ظرفیت وجود دارد که وزارت نیرو نیز تسهیلاتی را به این امر اختصاص داده و انرژی خورشیدی را با نرخ‌هایی مناسب خریداری کند.

وی ادامه داد: بر اساس توافقی که اخیراً با پژوهشگاه نیرو داشته‌ایم به زودی توافقنامه‌ای بین وزارتخانه های علوم و نیرو برای تاسیس این اکوپارک‌ها در کشور امضا می‌شود.

سرپرست معاونت اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دانشگاه‌ها این ظرفیت وجود دارد و زمینه اجرای آن نیز فراهم است چراکه دانشگاه‌ها نیاز به انرژی دارند و در توافقنامه‌ای که بین وزارت علوم و نیرو برقرار خواهد شد این مساله مورد توجه قرار گرفته، البته در گذشته نیز فعالیت‌هایی نیز در این زمینه به طور مثال در دانشگاه اصفهان اتفاق افتاده که امیدواریم این تجربیات به دانشگاه‌های دیگر نیز انتقال پیدا کند و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین برای کاهش تلفات آب برای فضای سبز دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

امید ادامه داد: در کنار این مساله حمایت از طرح‌های مدیریت سبز در دانشگاه‌ها مد نظر بود که در لایحه بودجه سال 96 برای حمایت از این طرح‌ها ردیفی اختصاص داده شد. سه‌شنبه هفته جاری پروژه زمین‌گرمایی در برخی دانشگاه‌ها شروع می‌شود و البته در دانشگاه‌های دیگر نیز قبل از این انجام شده است. بر این اساس استفاده بهینه از انرژی خورشیدی و منابع خدادادی و پساب‌ها در این پروژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار