اختصاصات آموزش وپرورش تهران وتحليل لايه علتها
جلسه شوراي معاونين و روساي آموزش و پرورش شهر تهران با حضور دکتر دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش , کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران , شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و مدیران مناطق 19 گانه تهران در محل سالن کنفرانس آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
به گزارش پانا شهر تهران،جلسه شوراي معاونين و روساي آموزش و پرورش شهر تهران با حضور دکتر دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش , کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران , شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و مدیران مناطق 19 گانه تهران در محل سالن کنفرانس آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد .
در ابتدای این نشست, کمرئی ضمن تبريک دهه فجر انقلاب اسلامي و تقدير از وقت گذاري وزير محترم به تشريح رويکردهاي مديريتي آموزش و پرورش تهران پرداخت و اظهارداشت: حدود 10 درصد دانش آموزان کشور در شهر تهران مشغول به تحصيل هستند كه حدود 7 درصد نيروي انساني آموزش و پرورش در شهر تهران به ارائه خدمات آموزشي به آنان مشغولند
وي پنح رويكرد محوري اداره كل شهر تهران مبتني بر اسناد تحولي نظام و برنامه هاي وزير محترم آموزش و پرورش را تشريح كرد :
الف - رويكردهاي حوزه مديريتي (توسعه و بهبود) شامل :
- تقويت و توسعه برنامه محوري و تمركز بر استراتژي هاي محوري سازمان
- گسترش كار تيمي و تقويت اقتدار حوزه هاي مديريتي
- طراحي سيستم در سطوح مختلف سازماني بمنظور كنترل و نظارت مستمر بر فرايندها و پيامدها
- تفويض اختيار واگذاري اختيارات به مناطق و مدارس و بهبود كيفيت نظارت
- حركت در مسير تبديل شدن به سازمان يادگيرنده و محيط يادگيرنده
- يكپارچه سازي سيستم هاي اطلاعاتي
- تأكيد و تمركز بر توسعه حرفه اي معلمان و مديران آموزشگاهي
- استقرار نظام مديريت عملكرد
- كيفيت بخشي به جلسات و بهينه سازي مديريت جلسات
- استقرار سيستم مديريت دانش بمنظور بهره گيري از تجارب حرفه اي كاركنان
ب- رويكردهاي حوزه مديريتي (سلامت اداري) شامل :
- اجراي قوانين و مقررات مالي و محاسباتي (حاكميت قانون ) و توجه به شاخصه هاي سلامت اداري
- حاكميت اخلاق و تأكيد بر روابط انساني در سطوح مختلف سازماني
- شفافيت اداري و مالي با بهبود سيستم گزارش دهي و گزارش گيري
- عارضه يابي فرهنگ سازماني و تمركز جهت اصلاح عناصر سازماني نا مطلوب در جهت سلامت اداري
- مستندسازي اقدامات و عملكردها
- تقويت پاسخگويي سيستم ( ظرفيت و اطلاع رساني (
ج- رويكردهاي نيروي انساني و فضاي فيزيكي شامل :
- ساماندهي نيروي انساني ( توزيع و به كارگيري بهينه منابع انساني)
- تحليل و پيش بيني شاخص كليدي نيروي انساني با رويكرد آينده پژوهانه
- تحليل و پيش بيني شاخص كليدي فضاي فيزيكي ( مدرسه و كلاس ) با رويكردي آينده پژوهانه
- ساماندهي املاك و تعيين تكليف مالكيت مدارس تهران
د- رويكردهاي حوزه رفاهي شامل :
- تلاش در جهت استقلال مالي مناطق آموزشي ( افزايش درآمدهاي اختصاصي (
- توسعه خدمات رفاهي و افزايش بهره وري مراكز
ه- رويكردهاي حوزه مشاركت شامل :
- تأكيد بر سه برنامه ملي ؛ گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي ، آسيب هاي اجتماعي و محيط زيست
- بهره گيري از مشاركت خيرين ، تفاهم نامه ها و ظرفيت تشكل هاي صنفي در جهت اهداف سازماني باشند .
مدير كل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به تشريح اختصاصات و ويژگي هاي متمايز كننده آموزش و پرورش شهر تهران با ساير استانها پرداخت و گفت: براي شناخت و تحليل مساِيل آموزش و پرورش, گاه جنبه هاي شكلي و جغرافيايي را مد نظر قرار مي دهيم كه براي اين حد از شناخت كافي است به شناخت جغرافياي محل بپردازيم .
وي ادامه داد: در برخي اوقات به شناخت مسايل در سطح عميق تري مي پردازيم كه براي اين منظور از تحليل شاخص هاي كمي و كيفي استفاده مي كنيم اما من مايلم لايه هايي مكتوم تر و شرايط زمينه اي آموزش و پرورش شهر تهران را مورد نظر قرار دهم كه عناصر اصلي تمايز بخش به اين سازمان در شهر تهران است و توجه به آن نگرشي متفاوت و رفتارهايي متناسب را ايجاب مي كند و درك صحيح و عميق و رعايت ملاحظاتي در مورد آن سبب تقويت بيشتر سيستم مديريتي خواهد شد .
كمريي در تبيين اين ويژگيها ، تاثير ملاحظات زمينه اي زير را بر آموزش وپرورش تشريح كرد :
- تنوع قومي و جمعيتي در شمال و جنوب و مناطق حاشيه اي سبب تنوع انتظارات شده است
- با توجه به اينکه تهران پايتخت کشور است حساسيت هاي سياسي و حاکميتي در آن بالاست, و هر فعاليت مثبتي مي تواند انعکاس ملي پيدا کند
- مرکز استقرار وزارت خانه ها , مجلس و مراکز ملي و سياسي است اين امر انتظارات تعاملات تاثيرگذار را افزايش مي دهد و همچنين وقوع محل سکونت مسئولين در آن ممكن است سبب شود هر رخدادي در مدرسه , در بالاترين سطح به خبري مهم وقابل ارزيابي تبديل شود .
- کانون تمرکز و اجراي برنامه هاي وزارتي است كه به منظور آزمايش و بازخورد گيري اجرايي مي شود
- هزينه هاي بالا در پايتخت ممكن است سبب تنگناهاي معيشتي بيشتري براي فرهنگيان باشد .
- سازماني براي مساعدت در اجراي انتخابات در اداوار مختلف مي باشد
- مشارکت آن در برگزاري همايشها , گردهمايي ها , راهپيمايي ها اغلب انعکاس ملي وبين المللي دارد .
- داراي بالاترين تعداد مدارس غير دولتي و مراکز آموزشي و بيشترين دانش آموز غيردولتي است كه علاوه بر كمك به نظام آموزشي مي تواند سبب شكل گيري جريانهاي مثبت ومنفي در اين حوزه شود .
- کانون تمرکز جريان هاي سياسي و صنفي , اجتماعي و فرهنگي است كه دامنه تاثير پذيري آن مي تواند از رصد تا کنترل و از تاثير تا بازدارندگي وسعت يابد .
- دسترسي همگاني به حوزه ستادي سبب نظارت هاي دائمي مناسب وگاه نامناسب مي گردد .
- مجاورت مكاني فرصت مناسبي در جهت دسترسي استان به اطلاعات كاري حوزه ستادي فراهم مي آورد
- بدليل علاقه مندي ستاد به ارتباط بي واسطه با مناطق استان و نيروهاي آن ،کنترل سلسله مراتب سازماني و رعايت عرف و مقررات رايج نظام اداري را با چالش روبرو مي نمايد .
- عناصر فرهنگ سازماني اغلب به نحوي نهادينه شده است كه تغيير واصلاح آن نيازمند زمان طولاني است .
- علاقه مندي به مشارکت در خانواده ها فرصتي مناسب است اگر چه عبور از مشارکت به مداخله هاي مادي و معنوي ممكن است نامناسب تلقي شود .
- مشاركت مالي تثبيت شده ميان خانواده ها و مدارس نيازمند ضابطه مند ي بيشتر است .
- زمينه تعاملات ناهم سطح بين اداره کل با سطوح بالاي سازماني (مجلس, وزارت خانه ها و قوه قضاييه) فراهم است .
- گستردگي حوزه و وسعت كار سبب تحميل حجم بالايي از فعل و انفعالات نيرو در فرايند سالانه ساماندهي نيرو است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی , و تلاش براي افزايش دانش محيط زيستي را از سياست هاي محوري استان خواند و گفت: آموزش وپروش سعي دارد در اين سه حوزه از مشاركت همه دستگاهها بهره مند شود .
گفتني است در ادامه اين نشست 8 نفر از مديران مناطق آموزشي شهر تهران به ارائه نقطه نظرات خويش پرداختند و در خاتمه وزير آموزش وپرورش به تبيين ديدگاه هاي آموزشي و تربيتي پرداخت كه مشروح آن متعاقبا منتشر خواهد شد.
ارسال دیدگاه