نامه 630 نفر از پژوهشگران در اعتراض به طرح عقیم‌سازی آسیب‌دیدگان+اسامی

630 نفر از پژوهشگران اجتماعی، فعالان مدنی و شهروندان در اعتراض به طرح موضوع «عقیم سازی آسیب دیدگان اجتماعی» در یک ماه اخیر، با امضای نامه‌ای سرگشاده خطاب به نهادهای متولی ساماندهی وضعیت آسیب‌دیدگان خواستار رسیدگی به وضعیت کارتن‌خواب‌ها و آسیب‌دیدگان اجتماعی شدند.

کد مطلب: ۵۹۳۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، سندی از جمع آوری امضاها متن نامه و اسامی در اختیار روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی قرار گرفت و همین طور این نامه به دبیرخانه نهادهای مورد خطاب مثل مجلس و نهاد ریاست جمهوری ارسال شد.

متن این نامه به این شرح است:

طرح موضوع «عقیم‌سازی آسیب‌دیدگان» به هر عنوانی محکوم است

چندی است در پی انتشار تصاویر دهشت‌بار گورخوابی بی‌خانمان‌ها، با توجیه جلوگیری از بازتولید فقر و آسیب، موجی مبنی بر «عقیم‌سازی آسیب‌دیدگان شهری» به راه افتاده است؛ امری که گاه از سوی مسوولان، مدیران و نمایندگان نیز طرح و یا حمایت شد. پس از اعتراض بسیاری از مردم، کارشناسان اجتماعی و رسانه‌ها، هواداران این پیشنهاد غیرانسانی سعی‌کردند با افزودن قید«اختیاری» خود را دلسوزانی جلوه دهند که به فکر توقف روند بازتولید آسیب‌دیدگان هستند. ما طرح چنین مباحث ضد انسانی ای را حتی اگر با حسن نیت انجام شود مضر و خطرناک می‌دانیم. راه جهنم با حُسن نیت سنگ‌فرش شده است. آن‌‌هایی که با افزودن قید «داوطلبانه» مدعی ارائه راهکار برای این آسیب اجتماعی اند باید پاسخ دهند اگر کارتن خوابی حاضر شود به ازای یک پرس غدای سیر یا یک حمام گرم یا مقداری پول یا حتی عدم بازداشت و زندان عقیم شود آیا «داوطلبانه» است؟ برای درماندگان و مستاصلان چه چیزی و کاری داوطلبانه است که پذیرش پیشنهاد عقیم شدنشان باشد؟ آیا طرح چنین موضوعی داغی دیگر بر پیشانی این آسیب دیدگان نخواهد بود و طرد اجتماعی آن‌ها را بیشتر و بیشتر نخواهد کرد؟ آیا با طرح چنین پیشنهادی در واقع به آن‌ها اعلام نمی‌کنیم که بدبختی‌تان ابدی است و به جای حمایت اجتماعی، آخرین امیدهای آن‌ها را هم نابود نمی‌کنیم؟

شاید یادآوری چنین نکاتی به طراحان چنین پیشنهادهایی ضروری باشد:

1) پیش و بیش از همه، بنیادی‌ترین شکل حقوق بشر، حق بر تن است. هیچ امری توجیه‌گر نفی این حق بنیادین نیست. هر گونه تصرف تن، بدون میل فرد و با ابزارهای تهدید، تطمیع و تحمیق وی، توسط هر شخص و نهادی، از مصادیق شکنجه محسوب می‌شود و نقض صریح ماده پنجم اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

2) چنین نگرشی، نفی صریح حق تشکیل خانواده و حق مادری است. هیچ‌کس را نمی‌توان مبتنی بر هیچ برهانی از این حق بنیادین محروم نمود. این امر، نقض صریح ماده شانزدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر است: «مردان و زنان، بدون هیچ‌گونه محدودیتی ...... حق دارند که با یکدیگر زناشویی کنند و خانواده‌ای بنیان نهند.» این امر در ماده 51 منشور حقوق شهروندی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

3) این دیدگاه، به جای آن‌که به وظایف دولت در برابر کودک و مادر بپردازد، خواستار پاک کردن صورت مساله و نفی شرایط ایجاد تکلیف برای دولت است؛ حال آن‌که ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر «دوره مادری و کودکی» را «سزاوار توجه و مراقبت ویژه» دانسته است و اصل 21 قانون اساسی نیز «حمایت از مادران، به‌خصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند» را از وظایف دولت دانسته است.

4) این رویکرد، فرض را بر این می‌گیرد که خود فرد عامل فقر و آسیب‌پذیری خویش است و به انکار نقش جامعه و سیاست‌های دولت در ایجاد وضع موجود می‌پردازد. گویی جامعه مجموعه‌ای از اتم‌های مستقل و منفرد است که هر یک به انتخاب خویشتن، مسیر و مدار زندگی خود را به استقلال انتخاب کرده‌اند! و خود به تنهایی مسوول تمام شرایط زیستی خویش هستند!

5) چنین دیدگاهی، به جای توجه به علل موجده‌ی وضع موجود، تنها حذف و پاک نمودن معلول را مدنظر دارند. این دیدگاه، منجر به انکار وظیفه‌ی دولت در «ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی» و «برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه، مسکن، کار و بهداشت» (اصل سوم قانون اساسی) می‌شود.

بتنی بر توضیحات فوق، ما امضا‌کنندگان این بیانیه خواستار آنیم که:

الف) دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی به وظیفه‌ی قانونی مصرح خود در اصل 31 قانون اساسی عمل نماید. این اصل بیان می‌دارد که «داشتن مسکن مناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است.» این موضوع در ماده 73 منشور حقوق شهروندی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس، ما خواستار آنیم که به احداث و تامین مسکن اجتماعی به عنوان یک برنامه فراگیر و ساخت و تأمین سکونتگاه های سیار یا موقت یا پیش ساخته برای کلیه‌ی بی‌خانمان‌ها پرداخته شود.

ب) بورس‌بازی، دلالی، زمین‌خواری و تصاحب زمین، عوامل بنیادین ناتوانی خانوارها در تامین مسکن و در نتیجه، بی‌خانمانی آنان است. قوه‌قضاییه باید با قاطعیت با هرنوع زمین‌خواری و دلالی زمین مقابله کند و قوه مقننه نیز با اصلاح قوانین موجود، امکان هر نوع خاصه‌خواری در اراضی کشور را از میان ببرد.

ج) وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی، مطابق صراحت اصل 43 قانون اساسی «تامین نیازهای اساسی: مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش» بی‌خانمان‌ها را بر عهده گیرند. بر این اساس، راه‌اندازی درمانگاه‌ها و مدارس سیار، بیمه درمانی کامل و رایگان آنان و تامین غذای سالم و کافی و پوشاک مناسب در این مکان‌ها از اقدامات اجرایی لازم است.

د) هرگاه و به هر دلیل (از جمله، درگیری والدین با موارد آسیب‌زا) نگهداری کودک توسط والدین «مغایر با منافع عالیه‌ی کودک» باشد، سازمان بهزیستی باید ضمن بر عهده گرفتن نگهداری کودک «حفظ روابط شخصی و تماس مستقیم و منظم با هر دو والد» را مطابق ماده 9 پیمان‌نامه حقوق کودک را فراهم آورد.

ه) در زمینه‌ی بی‌خانمان‌های آسیب‌پذیر، منطبق بر ماده 91 منشور حقوق شهروندی، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و شهرداری نسبت به درمان جسمانی و روانی آنان در مراکز مجهز و در دسترس اقدام نمایند و در طول دوره‌ی درمان، امکان سکونت موقت و انتخابی آنان در کمپ‌ها را فراهم نمایند. تمامی این مراحل باید با حفظ شان انسانی آنان، به صورت کاملا رایگان و مبتنی بر ایجاد شرایط بازگشت به اجتماع طراحی و ایجاد شود. هرگونه اقامت اجباری و انفکاک افراد از جامعه به منزله حبس غیرقانونی و نقض صریح ماده 9 اعلامیه جهانی حقوق بشر محسوب می‌شود.

و) وزارت کار و رفاه اجتماعی برای بی‌خانمان‌های غیرشاغل و بهبودیافتگان آسیب‌های اجتماعی دوره‌های مهارت‌آموزی برگزار نماید و در ادامه، با تشکیل تعاونی‌های تولیدی و تامین سرمایه‌ی لازم، امکان اشتغال گروهی و تعاونی آنان و فروش محصولات را فراهم آورد. باید تمام برنامه‌های شبه‌مهارتی موجود که مبتنی هستند بر سوء استفاده از نیروی کار این افراد متوقف گردند. همچنین لازم است دولت(وزارت های تعاون،کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت،معدن و تجارت و سایر وزارتخانه های امور اقتصادی و اجتماعی) تسهیلات لازم را جهت تشویق برای استخدام بهبودیافتگان تأمین نماید.

ز) وزارت بهداشت کلیه‌ی وسایل پیشگیری از بارداری را به رایگان و با آموزش کافی در اختیار این افراد قرار دهد. استفاده از این وسایل، باید کاملا اختیاری و با تشخیص خود فرد و بدون هیچ شرطی، اعم از شرط برخورداری از دیگر امکانات حمایتی باشد.

ح) شهرداری در محلات مختلف و در دسترس شهر، گرمخانه‌هایی به تعداد کافی و با امکانات رفاهی و شرایط انسانی مطلوب که پذیرش واقعیت و شرایط واقعی بی خانمان ها(از جمله اعتیاد) ایجاد نماید. این گرمخانه‌ها باید به گونه‌ای باشند که شرایط استقرار دایم مادران و کودکان در آن‌ها فراهم باشد و مددکاران حرفه‌ای به آسیب‌دیدگان یاری رسانند.

ط) سازمان بهزیستی و اداره کار و رفاه اجتماعی نیز منطبق بر مواد سوم و نودم منشور حقوق شهروندی، مادران را تحت پوشش کامل قرار دهند و مراکز اسکان ویژه‌ای به همراه نیازهای ضروری درمانی، خوراک و پوشاک در اختیار آن‌ها بگذارند.

ی) دولت حمایت ها و تسهیلات و آزادی عمل لازم جهت مشارکت سازمان های مردم نهاد برای کمک به بی خانمان ها و روند بهبود و بازگشت آسیب دیدگان به جامعه را فراهم سازد.

در نهایت، فراموش نکنیم که «هر انسانی سزاوار زندگی با استانداردهای قابل قبول برای تامین سلامتی و رفاه خود و خانواده‌اش، از جمله تامین خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اجتماعی ضروری است و همچنین، حق دارد در زمان‌های ...... فقدان منابع تامین معاش، تحت هر شرایطی که از حدود اختیارات وی خارج است، از تامین اجتماعی بهره‌مند گردد.» (ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 2 و 85 منشور حقوق شهروندی).

امضاها:

حمید رحیمی مهربان دکتری تخصصی معماری
شهناز اکبری - مشاور زنان آسیب پذیراجتماعی
مصطفی میرزایی دانشجوی دکترای جامعه شناسی
وحید صباغی کارشناس اقتصاد عضو هیئت مدیره کانون دانش آموختگان اقتصاد
سولماز شمشیری_ معمار و طراح شهری
امیر رضا خانی دکتر عمومی
بهزاد کاظمی - مشاور حقوقی-فعال مدنی
محمد جمادی پژوهشگر محیط زیست اجتماعی
فاطمه گلابی-کارشناس خدمات اجتماعی
داریوش نوروزی دانشجوی دکترا علوم ارتباطات
زهرا دولو دانشجوی مدیریت بحران و امداد و نجات
پروانه سالمی- مدیرعامل انجمن پیشگیری از آسیب های اجتماعی قروه.کردستان
فرشید هکی - دبیر تشکل پیشتازان عدالت و حقوق ایرانیان
شراره عظیمی دانشجوی دکترای شهرسازی
محمد سالاری پژوهشگر اقتصادی و اجتماعی
مریم آقایی روزنامه نگار و طنزنویس
ثریا باباخانی مددکار کودکان مشغول به کار
محمدرضا حق جو برنامه ریز شهری و منطقه ای
مهسا نشاطی زاده فعال گردشگری و میراث فرهنگی
محمد خیابانی ارشد جامعه شناسی
سمیرا هاشمی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری
علی خورانی
سولماز حسینیون طراح شهر و پژوهشگر شهر و معماری
مینا دارابی خبرنگار
علیرضا جبار دارستانی روزنامه نگار
قاسم عاشوری کارشناس ارشد برنامه ریزی رفاه
آیدین گوهری دانشجوی دکتری زمین شناسی
محمود رضا مددی دانشجوی دکتری زمین شناسی
غزاله حسینی . ارشد جامعه شناسی.
مهرناز عطاران، طراح شهری
مریم ایثاری- دانشجوی جامعه شناسی
نیما حسن بیگی - نویسنده و فیلمساز
فرشید ساکی فعال در NGO
مریم محمدی از ندای زنان ایران
مولود ترکمان بازنشسته آموزش و پرورش
آذر طاهر آبادی خبرنگار و فعال مدنی
پریسا مختاباد
راضیه رفیعی
فرزانه برزگر
لاله درختی
حسام حسين زاده
حسام سلامت
محبوبه داودی فر - کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی و مطالعات فرهنگی
محمد حسن شفیعی. پژوهشگر اجتماعی و مطالعات فلسفی
الناز فاطمی، دانشجوی مردم شناسی
سماء اورياد
زهرا نقیبی
ليلا اليكايي
محمدکریم آسایش
زهرا افراز
عادله اقایی
نسترن شکوه روان شناس
نژلا رضوی
سعید معنوی- برنامه ریزی شهری
کاوه اسدپور _ شهرساز
آرمان براری
رامین کریمیان
کیانوش بنائی بروجنی
فريار سادات حسيني
بهار مختاری
سماء نوبر
زهره دودانگه
سیدحامد موسوی
عباس شهرابی فراهانی
فرحناز شمس
زهرا نقش بند
سارا بختياري
زينب بهرامي
پروانه قاسمیان
هادی علایی
تیبا بنیاد
زهرا روستا
علی مظفری
معصومه شعبان زاده
مسلم قماشلویان
مهرداد محمدی
مهسا صباغی‌
نگار دشتی مقدم
آنیتا صدیقی
هانیه کلهر
بنفشه چراغى
شیرین احمدی
سحر طالبی
منصور منصور نژاد
شروین منصورنژاد
منیژه فروزنده
بیژن نجفی
فاطمه فتوگرافی
رضا اسکندری
مهسا عبدالملکی
نازلي فرخي
نوشین صفائیان
سپهر ساغری، پژوهشگر
صبا معینی
مهناز شاه زیدی
سپهر فولادوند
بهزاد شالویی
فاطمه فقیهی
زهرا فرهادی
محمدعلى فيروزان
میثم صالحی
سونیا شامحمدی
امیر قاسم شامحمدی
ياسمن محبوبي متين
ژاله روح زاد
عباس علیدادی
داریوش محمدی مجد
نگار گراوند
پیمان زینتی
محبوبه فرح زادی
محمد امین اصانلو
افسانه عظیم زاده
لادن خالدی،روان شناس
پدرام پذیره
امید زمانی-پزشک
آریاناز گلرخ
کامران گشنیزجانی
پوران احمدی
رضا خسروانی
محمد جواهری
پیمان احمدی
صبا قدیمی
منصوره کاشانی
نسیم بهمنیان
علیرضا کاویانی
علی شمسی
الهه پژوتن- طراح شهري
فائزه عبدی پور . علوم سیاسی علامه
صدیقه بختیاری
سیما عابدی دانشجوی رشته جامعه شناسی
محمدمهدی نجفی‌خواه
نسیم ریگی
عطيه نيكوكار
مازیار گیلانی نژاد
منصوره فرح زادی
عنایت وثوقی
مریم عسکری
نیلوفر فولادی
ریحانه شهبازی
پری اسدی
ولی عظیم زاده
اسماعیل ایزدی
سپیده یادگار
محمد صابریان
مریم امیری
مریم پورمحمود
اشرف زارع
مهری تبریزی
داودبیگدلی
مهسا کلامرج الیاسی
على غرقى
اعطم مقدسخو
حمید رضا رضایی ، دانشجوی شهرسازی
نادره نظری
وجیهه کریمانی
فاطمه بدرى
رضا اسدآبادی
علی فتحی تبریزی
آریا سلگی
فرانک جواهری
امید خاتمی
مرجان نمازی
آرين حاتم
محمد شریفی مقدم ریابی
مونا مكي نژاد
شكوه افيونى
الدار صداقت پرست
انیسه بوستانی
روزبه آقاجری
بهنام تهرانی شریف
صفا روشندل
گلنار ابراهیم پور.مطالعات فرهنگی
مریم جعفریان
صدف معینی
آرزو نوري
فاطمه برزگر
نگار رامش
محمد کاظم وکیل زاده
حسام مناهجی-گروه شهر انجمن جامعه شناسی
نیما نریمانی
مهیار بشردوست
كيوان اميري الياسي، مهندس صنايع
آذر موسوی
گل آسا حاجی میرزایی
بهنام ذوقی
سميرا كريمي دانشجوي MBA
بهنوش یزدیزاده
عاطفه کاظمی
نسیم کاظمی ،معمار
پریسا رفیعی
رستم باباقلی
فاطمه سیمرغ
آزاده صمدی
امید مجابی
سید علی الوندی_مددکاری اجتماعی
الهه وفایی دانشجوی کشاورزی دانشگاه تهران
روژین شکری
فهیمه شافعی
میلاد طاهرخانی
فرح اصغرپور
لیلا ابراهیمیان-روزنامه نگار
پوریا اوتادی - دانشجو مکانیک
مهرسا لطانی
علی صفدر خوشبخت
غزل اسبقی، کارشناسی روزنامه‌نگاری علامه
زهیر نوع‌پرست
سینا غفاری
بیتا گلشنی
زهرا آیت اللهی
اميرحسين سعادت _ ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی
نیما فردوسی
الهه بیننده
الهام قاسمي
مجید ابراهیم پور
سعید سهرابی - ارشد برنامه ریزی رفاه
محمد پوراصغر
نازنین جهان بین
بهاره خیرخواه
مرتضی لطفی نژاد - دانشجوی معماری
محمدقرباني
امیرحسین شریفی- ارشد کارافرینی
حورا حسنی دانشجوی صنایع
احسان کریمی
مهرشاد ملكى دانشجو مهندسى صنايع
سعید محمدی مجد
سينا ملكيان دانشجوي مهندسي برق
دريا مجلسي
سجاد مولوی، دانشجوی روانشناسی
فریده شاهگلی
عفت نوری دانشجوی پزشکی
پوریا ثائری
علي اكبر مومني ملكشاه
فریبا قاسمی ارشد طراحی شهری
نرگس حسن‌لی
هانیه جعفری دانشجوی دندانپزشکی
سید شهاب حسینی
گلاره مستشاری
مجتبی رستمی قادی بیوتکنولوژی
ياشار قوي پنجه
امیرحسین ولیان MBA
مهسا مؤمنی ملکشاه
فریباالهایی کارشناسی علوم کامپیوتر
امید امن زاده مهندسی شیمی
سيد پدرام اميرخاني
سارا شاهماری
صادق داوودی زاد مهندسی برق
سحر شاهماري
سيد پرهام الله اميرخانى
سعید طاهری
امين شريفى
حسن مطهری
معين شيرمحمدي
باران بارانی
کوثر حسینی.مهندسی توسعه
سمیرامقبلی
سيروس بهرامي
محمدزارع دانشجو مهندسی مکانیک
دانشجوى علوم فقهى
سعید نوروزی
مهتا مهدی‌زاده
مینو حبیبی
درسا زندیه
فرناز غلامی کارشناسی ارشد مهندسی معماری
آنیا افشار
کامران آذری
یوسف سرافراز
سید علی داعی کارشناسی جامعه شناسی
محمدحسین صدیقی برق
ممرضا ندرلی
علیرضا تکلو .طلبه
كيوان مختارپور
علی کاظمی مهندسی شیمی شریف
رئیسی اردلی
مسعود قزلباش
امين سيه چهره مهندسي برق
پریسا عابدی _ ارشد جامعه شناسی
محمد ایزدی ارشد آبخیزداری
نويد كرباسى
مهشید شهیدی
مهدی مقدسی
محمود براری
مهرداد داوودی
ساغر وثوق ، روانشناس كودك
نگین بیتی
مهسا جوادى
معصومه ستاره صبح،مددکار
ایوب تولا
فرشته عطارزاده،علوم سیاسی
محمد حسین سیفی
مهدیه صادقی
حميدرضا محمدي پزشكي عمومي كرج
مرتضی سیدنژا مهندسی مکانیک
پیمان کریمی محمودی دانشجوی دکترای برق
رامین حمیدیان کارشناسی ارشد اگرواکولوژی راهنمای گردشگری
محمدجواد قدیانی مهندسی هوا و فضا
محمدرضا ندرلی مهندسی انرژی هسته ای
امین مهدوی
علی دانشیان روزنامه نگار
محمدرضا تهمک ارشد جامعه شناسی
حمیده ترکمندی مهندسی شیمی
ویدا فرزانه
میلاد قدریجان مخابرات نوشیروانی
میلاد شهرکی
منوچهر شیرازی
محمد طالبی کارشناس گروه دانشکده عمران
بابونه راستگویان
میثم منیعی
نسیم سلطان بیگی روزنامه نگار
سمانه شریفی ارشد مطالعات فرهنگی
آریان یوسفیان ارشد ماکترونیک
امیر ابوالفتحی کارشناس مهندسی مکانیک
نگین پولادی کارشناسی طراحی فرش
لیلا ستاره صبح وکیل دادگستری
معین اقچه لی دانشجوی مهندسی برق مخابرات
احمد فرحی کارشناس ارشد مهندس شیمی
احمد اقبال مشاور ازدواج
شهیندخت ده بزرگی
سید محمد حسین اردلی دانشجوی کامپیوتر نرم افزار
توانا مجیدی
احمد حسین فرح جانسایی
علیرضا همدست
سمیرا شریفی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی
فاطمه رشیدی اقتصاد علامه طباطبایی
علی ابوطالبی
سید اباذر چاشیان مهندسی شیمی
نسرین پوری
کاوه اخوان
نوشین نیک پور
احمد فرح بیگلو مدیریت کسب و کارهای کوچک
مرضیه پور تسوجی دانشجوی ارشد جمعیت شناسی
مهیار ادهمی ارشد علوم سیاسی
فاطمه عبداللهی کارشناس ارشد طراحی شهر
بهنام اکبری
محمد حسین دهفانی عمران خواجه نصیر
باران متقی کارگر
محسن شالینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت
ماه منیر هاشمی کارشناسی برنامه ریزی و تعاون رفاه
سارا کلهر
محمدرضا نوروزیان
محمدرضا جعفری
زهرا صداقت گو
مسعود ثابت
امیر زلالی مهندس عمران
نفیسه سیدی مهندسی صنایع
مهدی شیخ مولایی دانشجو دانشگاه تبریز
حسین رییسی مهندسی مکانیک
پیمان بختیاری دانشجو
احسان رضایی
محسن شمس
احسان رشید
فاطمه افخمی ارشد مدیریت اطلاعات
آناهیتا عباسی دانشجو
کیارش فروهرنیا
ملیحه پویا بهار
رویا هاشمی زاده ارشد ادبیات
فاطمه میرزایی کارشناسی مدیریت آموزشی
آرمین ساعی دانشجوی پزشکی عمومی
گلاره مرادی دانشجوی شهرسازی
محدثه کریمی دانشجو رشته حقوق
محمد مهدی علی کرمی دانشجو مدیریت
سارا فداکار کارشناسی ارشد حسابداری
محمد اعتمادی دانشجو حقوق
فرزین احمدی
پروانه یاوری
محمدرضا جمشیدی دکترا آی تی
یونس فلاحی ارشد برنامه ریزی رفاه
مهرشاد عسگری کارشناسی ارشد علوم گیاهی و عمران
مونا ایمانی
نجمه کریمی
سپیده صمدی ارشد صنایع
سیاوش باغبان آقایی
مجید میرزایی مددکار
عبدالله رضایی کارشناسی ارشد جامعه شناسی
اکبر خلفی
آرام ابراهیمی ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین
وانکو احمدی کارشناس ارشد GIS&RS
اشکان کلهر کارشناس مهندسی برق
ابوذر بحرانی دانشجوی بیوتکنولوژی
امیررضا انصاری مهندسی برق
منیره گلابی شهرساز
زهرا رحیمی دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه تهران
امیر فکری مهندسی مکانیک
علی فروغی مهندسی مکانیک زنجان
سپیده ثقفیان-کارشناس ارشد جامعه شناسی
علی طلب کارگر
جعفر پور طیب کارشناس
سهیب شکری الکترونیک
ساجده خلیفه
پویا جانی پور دانشجو
محمد امین حسینی دانشجو
حمیدرضا واشفانی فراهانی
عارف رحیمی ارشد ادبیات
سید محمد حاج سید نصرالله دندانپزشک
علیرضا ناظم زاده دانشجوی پرستاری
کیوان علیقلی دانشجوی دکترای مهندسی تخریب دانشگاه صنعتی امیر کبیر
سمیرا حاتمی
بهناز بابایی
حدیقه ابراهیمی
بشیر بلگیوند کارشناسی تربیت بدنی
نیلوفر عدنانی
عابد توانچه
علی غلامی دانشجو
هانیه رجبی
شهره عشقی دانشجوی پزشکی مشهد
سپهر نوربخش دانشجوی حسابداری مالیاتی
ناهید پرویزی
عاطفه انصاری
آرش نجفیان
الهه میرزاده
سیده سارا حسینی
مهسا سادات عابدی
پوریا ماندی صنم MBA دانشگاه شریف
عباس مظفری
نسیم بختیاری
زهرا شوروزی
علیرضا حسینی
محمدحسین افخمی
ابراهیم طالبی
فرزاد رضایی
امید خلج
سید مجتبی شجاعی
فروغ عزیزی
شکوفه اکبری
خسرو صادقی بروجنی
مرتضی لایقی
جواد قربانی
سامان محمودی
نوح منوری
محمدصادق بیرجندی
سینا حسینی
مرضیه لهراسبی
سیده زهرا میرحسینی
سرا غریبی دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی
آمنه زمانی
نازی پناهی مدیر مالی
مسعود امینیان
مسعود گلی
فواد شمس
شیده رضایی
مانی معمارصادقی
شهربانو دادور
رزا جلودارزاده
مهرداد توحیدی
آذر اخوت
رحمان ورداری
دنیا صدقیانی
رئوف عاشوری
محمدجواد ذوالفقاریان دانشجوی ارشد مکانیک دانشگاه تهران
حامد حسین پور
محسن کیوان فر
لیلا یوسف آذر
فروزان افشار
سودابه معصومی
نیایش قربان دولتی
معین حشمتی
سید علی مرتضوی زاده
عارفه افجه ای
مهدی صابری
زهرا فتحی
سارا کریمی
ارغوان کاظم زاده
روزبه رستمیان مهندسی برق مخابرات
مهتاب حقیقی
سید ریحانه احمدی دانشجوی روان شناسی
حسن زاهدی دانشجو
الناز خجسته خبرنگار
معصومه زمانی
نگار رئیسی
امیر صیامی
نیلوفر نقاش
مرضیه مهاجر
تارا سوری
رویا بلوری
امید گوهری
زهرا احمدی
مهدی محمدیان
صنم مرادی کارشناس علوم تربیتی
سعید جعفری
مرضیه محمود آبادی کارشناس علوم تربیتی
مینا نجف زاده کارشناس علوم تربیتی
فرناز حسین پور
سحر عارف
آرزو باهر

مژده یعقوبی
زهره صابری عکاس مستند اجتماعی
محمد آقازاده
فرهاد تهرانی
سهیل نوروزی
عباس حق پرست حسابدار
سپیده ثفقیان
مریم روستا
متینه سلامی
فائزه گرزین دانشجو
محمد عزیزی مترجم و دانشجو
رومینا محسنی رجایی
خیزران اسماعیل زاده
محمد لطفی کارشناس ارشد حقوق بین الملل
میترا ستاره صبح مدرس خوشنویسی
مهرداد کیائی پور کارشناس مکانیک
پروانه شعبانی
کیا طاهری
محمد قلی زاده کارشناس مترجمی زبان انگلیسی
رضا رضایی
مهسا آزاده
نرگس ص. بیران
سرور مطیعی
ابراهیم چراغی کارشناس برنامه ریزی علامه طباطبایی
منظر سادات زارع
نرگس جهانفرد
اکرم عظیمی
مارال لطیفی
سمیه حقیقی کارشناس ارشد بازسازی پس از سانحه
امینه انصاری منفرد
راحله رضازاده فعال مدنی
مسعود حیدری نتورکر
میلاد محمدی
بهرنگ محمدی
نگار ابوالقاسم
نیما اسماعیل پور دام پزشک
مهناز مقدم
آریا وقایع نگار
فرشید مهدیکار فعال مدنی
آیدا جودکی
هادی رحیمی
نسیم بنی کمال
معین احمدی
حمید محمدی
زهرا میرزایی
مهدی لطفی کارشناسی معماری
مهدی نعمتی مطلق کاردانی نرم افزار
سعید شاهی وند
زینب کارگر
کیوان مهتدی
مریم مساح
یاشار قره داغ لی
نادر جلادت
نوید غلامی
امیر شریفی
خوشبو قربانی
احمدرضا قدسی
سید محمدرضا ثانی
افسانه علی پور
وحید صدرایی فر
امیر نومیری
مهوش لطفی پژوهشگر اجتماعی
محمدجواد قودجانی
حانیه سادات نصراللهی دانشجوی اقتصاد
مهشاد مهاجرانی
امیر مصباحی
محرم صادقی
علی صالحی
چینی فیظی
آرش مرادی
کمال ملکی
پیمان کرمی
نگار صالحی
شقایق یوسفی
غلام حسنی اصل قره قوزلو
امیر فرجی
فائزه جعفریان
محمد حسینی مهندس مخابرات
ستار امینی کارگر بازنشسته
نوش آذر عبدی
شهربانو قادرنیا
شیخ حسین عبدی
منیژه دهکردی
بهار مجلسی
فواد فتحی
پیمان کرمی
آرش مرادی
الهام استوار
فردین حیدری کارشناس مکانیک جامدات
بهنام فیضی دانشجو مکانیک
شهین غلامی
رهام یگانه
محمدامین ادریسی مهندسی برق شریف
الهام آل غفور روانشناسی چمران
مهسا نادری
پانته آ علیپور شهرسازی
حمیده امیرفخریان
سارا یگانه
شیدا افضلی
نجمه مصیبی
اکرم نصیریان ندای زنان ایران
محمد علی پناه
کیانا معتقدی
مهدیار زمزم
غزاله واحدی
سارا آرین نژاد
زهرا اصغری
حسین حاجیانی
مرتضی صیدی
زهرا صادقی
علی اصغر شفقت معمار
آزاده عباسی
امجد ساعدی
اشکان جباری
هادی رحیمی
سمانه عابدینی
سمانه خیبری
جهانبخش زمانی دبیر آموزش و پرورش
شهپر معرفت
شکیبا فائزی پور
جواد محمدی مجد
آنا محمدی مجد
سارا مساح
آرزو جمال لیوانی
هادی زمانی دانشجو
ریحانه احمدلو روانشناسی شهید بهشتی
کمال نوذری
کیوان زند
ساسان روشناس
سمیه میرزایی روزنامه نگاری دانشکده خبر
شیما عاکف
حسام الدین بیانی فر دانشجو
محمدرضا همتی کارشناسی پیوسته معماری
فرحناز چراغی
ریحانه سلطانی
ریوار کامرانی پور
آرش موسوی
منیژه نجم عراقی
ابوالفضل پیوندی
کیوان مهتدی
لاله عنبری
مهدی رحمانی
نیما اکبری
بهمن تقی زاده وکیل دادگستری
فاطمه وفایی
فرشید سلیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار