مشاور وزیر علوم در امور زنان عنوان کرد؛

سهم 16.2 درصدی زنان در هیأت علمی/ هرم هیأت علمی مردانه است

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با اعلام اینکه سهم اعضای هیأت علمی زن در آموزش عالی 16.2 درصد و سهم مردان حدود 84 درصد است، گفت: این به معنای عدم کامل تعادل جنسیتی است. آمارها بیان کننده این است که هرم هیات علمی و مدیریتی در آموزش عالی کاملا مردانه است.

کد مطلب: ۵۹۱۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، حجازی در نشست مشاوران روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده که امروز در محل وزارت علوم برگزار شد، اظهارداشت: میزان مدیریت زنان در آموزش عالی بین 14 تا 24 درصد است.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده افزود: هدف ما تغییر موقعیت زنان است که با ایجاد بسترهای قانونی برای بهره مندی زنان برای ظرفیت های یکسان ایجاد می شود. توانمندسازی به معنای ارتقای سطح آگاهی افراد به اهمیت مشاوره و امور خانواده است. در واقع توانمندسازی یکی از شاخصه های توسعه است.

وی ادامه داد: اینکه چرا در وزارت علوم دنبال تغییر موقعیت زنان هستیم به دلیل اهمیت جایگاه زنان است. روندی از پیش از انقلاب بود که موجب شکاف تعداد دانشجویان زنان و مردان بود این شکاف تغییر کرده به طوری که امروز 54 درصد مردان و 46 درصد زنان را داریم.

حجازی در ادامه سخنان خود افزود: نسبت ورود دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی به تعادل جنسیتی در این زمینه می رسیم حتی در زمینه دکتری تخصصی در زمینه گروه های تحصیلی هم باز هم به همین ترتیب است در علوم پایه، کشاورزی و مابقی قسمت ها به تعادل رسیده ایم و حتی در علوم پزشکی شاخص ها بالاتر از مردان است.

وی اضافه کرد: اعضای هیأت علمی در وزارت علوم و سایر دستگاه های زیر مجموعه 16.2 درصد است و سهم مردان حدود 84 درصد است که این به معنای عدم کامل تعادل جنسیتی است. کمترین میزان استاد زن، دانشیار و مربی را داریم. از طرفی وضعیت دانش آموختگان در دکتری تخصصی 42 درصد فارغ التحصیل زن داریم که با آمار اعضای هیأت علمی همخوانی ندارد.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با بیان اینکه آمارها بیان کننده این است که هرم هیات علمی مردانه است، گفت: هر چند هرم دانشجویی به تعادل جنسیتی رسیده اما هرم مدیریتی هم کاملا مردانه است. از طرفی سهم زنان در هیأت علمی تناسب ندارد و برنامه ریزی در این حوزه ضرورت دارد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای توان افزایی بالابردن نسبت تولید علم زنان گفت: حضور زنان در مناصب و نقش مهم تر آنان در اقتصاد کشور و رساندن ایران 1404 به وضعیت علمی منطقه است برای تبدیل این ضرورت به عمل چند اقدام صورت گرفته است که می توان به تقویت جایگاه مشاور وزیر در امور زنان خانواده، انتخاب مشاور در امور زنان و خانواده در دانشگاه های سطح یک و دو، تشکیل شورای سیاست گذاری زنان و خانواده و در نهایت تهیه سند اهداف و وظایف مشاوران در امور زنان است که بر اساس سند شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و ابلاغ خواهد شد صورت گرفته است.

حجازی همچنین با اشاره به تفاهم نامه سه جانبه در حوزه فعالیت مشاوران زنان گفت: تلاش هایی برای فعال کردن تفاهم نامه سه جانبه میان وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت زنان تدوین شده است. این سند برای 3 گروه هدف(دانشجویان، هیأت علمی و کارکنان زن) تهیه شده که امیدواریم هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

وی خطاب به مشاوران روسای دانشگاه ها در امور زنان گفت: با کمک مشاوران ترسیمی از وضعیت زنان را خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم اولویت ها را در زمینه رفاهی از جمله احیای مهدهای کودک، خوابگاه دختران، اولویت های فرهنگی، قوانین و مقررات، بحث مدیریتی آموزشی و پژوهشی و شناسایی زنان توانمند در دانشگاه ها را دنبال کنیم.

مشاور وزیر علوم در امور زنان گفت: شعار ما در سال آینده توسعه شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد زنان است که امیدواریم با کمک مشاوران روسای دانشگاه ها در امور زنان محقق شود.

حجازی در پایان با بیان اینکه مسایل زنان بی شمار است و یک شبه حل نمی شود، خاطرنشان کرد: با هدف گذاری مناسب می توان در مدت کوتاهی به اهداف رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار