یک توصیه/۴۱

مقابل فشارهای مصاحبه شونده تسلیم نشوید! مگر...

واحد آموزش پانا: پیشتر در مورد درخواست مصاحبه شوندگان؛ برای مشاهده ی متن مصاحبه قبل از انتشار، به شکل مبسوط و در قالب یک درس، توضیح دادیم. این بار با توصیه های "سالی آدامز" در این مورد و نیز اعمالی که مصاحبه گران قبل از انتشار متن مصاحبه باید انجام دهند شما را آشنا خواهیم کرد.

کد مطلب: ۵۹۱۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد

هر قاعده ای استثناهایی هم دارد!

اغلب روزنامه نگاران به ویژه " نو خبرنگاران" در معرض انواع فشارهای مصاحبه شوندگان برای مشاهده متن آماده شده ، قبل از انتشار هستند و حتی ممکن است قبل از مصاحبه به شما بگویند؛ به شرطی مصاحبه می کنندکه متن آن را قبل از انتشار ببینند. قبلا گفته ایم که این خواسته را حتی الامکان نپذیرید و با پاسخ ها و ترفندهایی که ذکر کردیم به شما یادآور شدیم که تسلیم نشوید؛ چون این کار غیر حرفه ای است.

اما بالاخره هر قاعده ای استثناهایی هم دارد. و هنر روزنامه نگاری همین پایبندی به اصول و قواعد و تشخیص استثنائاتی است که ارزش عبور از مرزهای قاعده را دارد.

سالی آدامز-سردبیر و استاد و مولف روزنامه نگاری- تاکید می کند که خبرنگاران باید از این کار اجتناب کنند؛ لیکن می افزاید: البته در برخی شرایطِ استثنایی، لازم است خبرنگار تصمیم به بازخوانی نقل قول ها برای مصاحبه شونده بگیرید که عبارتند از :

1-هنگامی که خبرنگار می خواهد مطمئن شود که آنچه را مصاحبه شونده گفته، به درستی فهمیده و پیاده کرده است.

[در واقع در اینجا انجام یک کار حرفه ای (صحت و دقت در ارائه مطالب) باعث انجام یک کار غیرحرفه ای می شود. در واقع با خواندن و یا انتخاب بخش های مدنظرتان این انتخاب را به خود می دهید نه مصاحبه شونده. یعنی همه متن را در اختیار او قرار نمی دهید. حتی الامکان نقل قول های انتخابی را برایش بخوانید تا تایید کند . گرچه تاکید می کنیم در همان موقع نوشتن یا طی مصاحبه ابهامات را بپرسید و با دقت یادداشت کنید که مجبور به این کار (خواندن نقل قولها برای مصاحبه شونده) نشوید].

2-وقتی بخواهید مصاحبه شونده ای را که اطلاعی از کارهای رسانه ای ندارد، مطمئن سازید.

[آدامز در اینجا به طور تلویحی می گوید که درخواست برای مشاهده متن قبل از انتشار هم غیرحرفه ای و غیررسانه ای است و چه خوب است که شما خیلی محترمانه و با ترفندهای ارتباطی ملایم مصاحبه شونده را نسبت به این مساله آگاه کنید]

3-وقتی می خواهید مطمئن شویدکه موضوعات پیچیده و فنی در علم، تکنولوژی یا تجارت، به درستی گزارش شده است .

4-زمانی که ضرورت دارد اطمینان مصاحبه شونده ای مهم، اما ناراضی را جلب کنید.

[در واقع باید یک کار غیرحرفه ای را هزینه کنید تا دل مصاحبه شونده ای که گفته هایش ارزش خبری زیاد دارد را بدست آورید.

دقت کنید! در اینجا خود مصاحبه شونده (ارزش خبری شهرت) ملاک نیست بکله ارزشهای خبری در دل گفته های او مهم است.]

***همچنین سالی آدامز توصیه هایی نیز در مورد کارهایی که روزنامه نگار قبل از انتشار مصاحبه خود باید انجام دهد، دارد ؛ او می گوید:

1 -نقل قول های برتر را مشخص کنید.

2-همه وآنچه را که تحت عنوان زمینه، فضا و آهنگ مصاحبه گفته می شود را مطالعه کنید.[رکن مشاهده در مصاحبه]

3-حساب کنید چه کسان دیگری باید برای کامل کردن اطلاعات رویداد خبری تان باید مورد مصاحبه قرار گیرند .

4-زاویه ورود به خبرتان(angle) را مشخص کنید.

مطمئن شوید که آن را به گونه ای انتخاب کرده اید که به سرعت بتواند میان خبر و مخاطب ارتباط برقرار سازد.

درباره سالی آدامز

"سالی آدامز"؛ روزنامه نگار انگلیسی از چهره های سرشناس این حرفه است. او پیشینه طولانی در تحریریه های بزرگ دارد. تدریس می کند و کتاب و مقاله می نویسد.

وی سردبیر و استاد روزنامه نگاری است که سالها با عناوین گزارشگر، دبیر و سردبیر در مجله های معروف کار کرده است.

آدامز بیشتر در آماده کردن متن ها برای چاپ و تدارک تیترهای صفحه اول تخصص دارد. او در دهه های اخیر برای روزنامه های معروف و تراز اول انگلستان کار کرده است .

------------------------------------------------------------------------

1.بزودی مطلبی در مورد "دیدگاه خبری"--angle منتشر خواهیم کرد.

منابع :1.روشهای مصاحبه خبری/دکتر محسنیان راد

2.نوشتن برای روزنامه نگاران/ترجمه علی اکبر قاضی زاده

با اضافات و تغییرات در واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار