یک مقام سازمان غذا و دارو هشدار داد؛

تولیدات شرکت‌های دارویی دارای خطاهای بحرانی متوقف می‌شود

مدیرکل نظارت دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، گفت: وضعیت خطاهای بحرانی در خطوط داروسازی خوب نیست اما ناگفته نماند که شرکت‌های خصوصی داروسازی در زمینه اصلاح خطوط بهتر عمل کرده‌اند.

کد مطلب: ۵۶۷۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، اکبر عبداللهی اصل در گردهمایی مدیران عامل صنایع داروسازی کشور، افزود: در حال حاضر انتظار مردم و نظام سلامت از صنعت داروسازی کشور در حوزه کیفیت بسیار بالاتر از وضعیت موجود است. لازم است شرکت های داروسازی با اصلاح و ارتقای سیستم های مدیریت کیفیت خود، بهانه مصرف کنندگان برای اقبال به داروهای خارجی را سلب نماید.

وی گفت: سازمان غذا و دارو خود را ملزم می داند برای صیانت از کیفیت داروهای مصرفی بیماران و همچنین آبروی صنعت داروسازی کشور، خطوط تولیدی دارای خطاهای بحرانی را متوقف نماید.

عبداللهی اصل ادامه داد: در حوزه قیمت گذاری اداره کل نظارت و ارزیابی دارو با همراهی کمیسیون قیمت گذاری دارو توانست به رغم تمامی فشارهای وارده قیمت داروهای زیان ده را در حد مقدورات اصلاح نماید و همچنین با اخذ مجوز قیمت گذاری داروهای OTC (بدون نسخه) را به خود شرکت ها واگذار نماید.

وی گفت: متاسفانه تعداد معدودی از شرکت های داروسازی با استفاده از این تسهیلات در حق مصرف کنندگان احجاف نموده و قیمت برخی داروهای خود را غیرمنطقی افزایش داده اند که سازمان غذا و دارو از طریق ابزارهای قانونی با آنها برخورد نموده است.

عبدالهی اصل اظهار داشت: اداره کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر از سال ۹۳ برای ارتقاء خدمات دارویی در داروخانه ها، شرکت های داروسازی را موظف به اصلاح بسته بندی نموده است. در این مقررات داروها باید به نحوی و به تعدادی بسته بندی شوند که داروخانه ها امکان باز کردن و خرده فروشی داروهای بسته بندی شده را نداشته باشند. این ضابطه با همکاری داروخانه ها و شرکت های تولیدی باعث ارتقاء کیفیت خدمات دارویی و کاهش خطاهای دارویی و عوارض ناشی از آن خواهد شد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدرسازمان غذا و دارو، ادامه داد: نظام دارویی برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران در زمان مناسب نیازمند آمار و اطلاعات بازار دارویی کشور در سطوح تبادلات کالایی بین شرکت های پخش، تولید کنندگان، وارد کنندگان و داروخانه ها است. این آمار که ابزار برنامه ریزی دقیق تر و ممانعت از کمبود داروهای مورد نیاز مردم است هم اکنون به علت کندی انطباق پخش ها به سختی جمع آوری و دارای دقت مناسب نیست.

عبدالهی اصل افزود: در حوزه مواد اولیه دارویی همینکه موانع تعرفه ای و کیفی برای واردات مواد اولیه مشابه وضع نموده و شرکت های داروسازی فقط با پرداخت تعرفه امکان واردات مواد اولیه از منابع معتبر را دارند.

وی با توجه به محدودیت های دولت در تامین منابع مالی و نیروی انسانی لازم برای اصلاح ساختار و تسهیل و تسریع فرآیندهای اجرایی از مردم و شاغلین حرف پزشکی تقاضا نمود که به عنوان بازرسین فعال درسطح جامعه با ارسال مشاهدات، پیشنهادات و تخلفات خود به این اداره کل، برای ایجاد یک نظام و بازار دارویی سالم و منطقی تلاش نمایند. همچنین شرکت های داروسازی با استفاده بهینه و جدی از سامانه های طراحی شده و عدم مراجعه حضوری، این اداره کل را در تسریع امور یاری نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار