قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

جزئیات مصوبه جدید مجلس درباره پرستاران/ نگرانی از نحوه تعیین تعرفه‌ها

قائم مقام سازمان نظام پرستای با تشریح جزئیات مصوبه جدید مجلس درباره بکارگیری گروه پرستاری در خدمات مراقبت در منزل گفت: در رابطه با بحث مصوبه خدمات مراقبت در منزل، یک نگرانی در بخش تعرفه ها وجود دارد که امیدواریم تعرفه هایی که تعریف می شود، واقعی باشد.

کد مطلب: ۵۶۷۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص جزئیات مصوبه مجلس برای بکارگیری گروه پرستاری در خدمت مراقبت در منزل اظهارداشت: موضوعی درباره بکارگیری پرستاران در خدمات مراقبتی در منزل در برنامه ششم توسعه مطرح شده بود که به تصویب مجلس رسید و عنوان بکارگیری گروه پرستاری برای ارائه خدمات مراقبت در منزل به سایر خدمات اضافه شد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه خلاء حضور پرستاران در خدمات مراقبتی در منزل احساس می شد، افزود: نمایندگان مجلس نیز این خلاء را احساس کردند و با رأی موافق نمایندگان این موضوع به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: امروز در دنیا بحث مراقبت به سمت مراقبت در منزل رفته است. 60 سالی می شود که موضوع خدمات مراقبتی پرستاران در منزل در دنیا رایج شده اما این موضوع در ایران وجود نداشت. با توجه به اینکه کشور به سمت سالمندی پیش می رود نیاز داریم تا سالمندان خدمات خود را در منزل بگیرند که این موضوع باید قانونمند می شد.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: البته موضوع خدمات پرستاری در منزل پیش از این در آئین نامه پرستاری مصوب سال 78 وجود داشت که به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد اما از آنجا که مورد حمایت قرار نگرفت، مراکزی هم که مجوز گرفته بودند جمع آوری شد.

شریفی مقدم در ادامه با بیان اینکه ارائه خدمات مراقبتی پرستاران در منزل مطالبه مردم است، خاطرنشان کرد: اگر این نیاز از راه قانونی برآورده نشود، راهکار غیرقانونی پیدا می کند و مردم از خدمات ایمن و سالم محروم می شوند. لذا با حمایت بیمه ها و وزارت بهداشت از این مصوبه بخشی از مشکلات مردم حل خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون وزارت بهداشت هم نظر مثبتی بر مصوبه بکارگیری گروه پرستاری در خدمات مراقبت در منزل دارد که امیدواریم راهکارهای قانونی تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل در شورای عالی بیمه تصویب شود و مردم بتوانند از خدمات ایمن و سالم در جامعه و در منازل استفاده کنند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تأکید کرد: در رابطه با بحث مصوبه خدمات مراقبت در منزل، یک نگرانی در بخش تعرفه ها وجود دارد که امیدواریم تعرفه هایی که تعریف می شود، واقعی باشد. آنچه که الان در دستور کار شورای عالی بیمه است باید مدت زمانی که پرستار برای ارائه خدمات می گذارد، لحاظ شود. لذا نگران هستیم که پیشنهادات تعرفه های این بخش واقعی نباشد.

شریفی مقدم در پایان ابراز امیدواری کرد که با ساماندهی تعرفه های خدمات پرستاری، از فعالیت مراکز غیرمجاز این خدمات جلوگیری شود.

محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان این خبر افزود: با مصوبه روز شنبه هفته جاری مجلس که در قالب بند ه ماده ۸۹ برنامه توسعه ششم کشور تصویب شد، نظام ارجاع با اولویت پیشگیری و پزشک خانواده با بکارگیری گروه پرستاری و مراقبت‌های پرستاری در سطح جامعه و منزل اجرا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار