یک نوصیه/۳۷

اعداد و ارقام را جدی بگیرید، آنها حرفها دارند!

واحدآموزش پانا: چنانچه در یک خبر،نشست خبری، در یک مقاله یا حتی در یک گزارش اداری ، با عدد و رقم مواجه شدید؛ به آنها توجه کنید! از کنارش بی تفاوت نگذرید!

کد مطلب: ۵۶۶۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد

بسیاری از اعداد و ارقام، نمودارها و جداول به رغمِ ظاهرِ خشک خود، در روزنامه نگاری مهم و کاملا کاربردی اند که می توانند مبنای فعالیتهای رسانه ای شما باشند آنها را جدی بگیرید، زیرا :

1-ارزش خبری می دهند

مطلب رسانه ای شما را دارای ارزش خبری فراوانی و گاه شگفتی می کنند.این ارزش خبری برای مخاطب جذاب و قابل توجه است و مطلب شما را خواندنی می کند.

2- بسیاری از اوقات اعداد،"سوژه سازند"

مثل:"هر 21 دقیقه یک کشته جاده ای در ایران"؛این عبارت به شما تکلیف می کند که به سراغ چرایی ها و چگونگی ها و بخشها و لایه های زیرین این آمار و رقم بروید، وبراحتی می تواند مبنای سوژه و گزارش شود.

بدین ترتیب شما هیچوقت بدون سوژه نخواهید ماند.

3- مطالب رسانه ای را مستند و موثق می کند

گزارش، مصاحبه یا یادداشت خود را بر اساس آمارهای منابع رسمی تهیه ، مستند و جذاب کنید .

4-آمارها هزار حرف ناگفته دارند

به شرط آنکه آنها را تحلیل و بررسی کنید. اول تحلیل و بررسی های کارشناسان را در مورد آنها بخوانید؛آنگاه با زاویه ای دیدی متفاوت به آنها بپردازید.اعداد و امارو تحلیل های کارشناسی پس از آن، مبنای ده ها سوال برای یک مصاحبه حرفه ای می شوند و شما را نیز به عنوان "یک روزنامه نگار تحلیل گر" ارتقا می دهند .

****نکات مهم :

  1. قبل از هر چیز از صحت آمار و ارقام مطمئن شوید! نکند؛ در یک دام بیفتید! و اتلاف وقت و انرژی و هزینه کرده باشید و برای خود هم دردسر درست کنید!

تکذیبیه ها اعتبار شما را زیرسوال می برد از صحت آمار از منابع رسمی مرتبط مطمئن شوید.

  1. کاربرد آمار و ارقام در هر مطلب رسانه ای باید هوشمندانه، هنرمندانه و با ظرافت باشد که موجب خستگی و دلزدگی مخاطب نشود.

منظور از هوشمندانه آن است که به کار بردن آنها، مطابق با نوع مطلب (گزارش، مصاحبه، خبر) و نوع هر یک از حوزه ها (اقتصادی، اجتماعی، هنری و ..) متفاوت است دقت کنید.

***از امروز نگاهی دیگر به ارقام و آمار داشته باشید !

---------------------------------------------------------------------

منبع: واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار