• تاریخ انتشار: 18 دی 1395 - 10:13
  • سرویس: آموزش - روزنامه نگاری
روزنامه نگار خوب؛ مخاطب شناسی/10

یک توصیه/ 36

روزنامه نگار خوب؛ مخاطب شناسی/10

بزرگترین تفاوت بین روزنامه نگاران در رسانه های سنتی و روزنامه نگاران آنلاین، تعامل و نحوه ارتباط آنها با مخاطب است. وروزنامه نگار خوب مخاطب را مهمترین سرمایه خود می شمرد.که به هر قیمتی باید آن را حفظ کند.


 

جایگاه ویژه مخاطبان

   روزنامه نگار آنلاین نمی تواند از دست مخاطبان خود فرار کند و البته چنین قصدی هم ندارد: مخاطب بزرگترین مشوق و راهنما برای روزنامه نگاران و بزرگترین سرمایه آنان در ادامه راهشان هستند.مخاطبان در روزنامه نگاری آنلاین گویی در اتاق های تحریریه ظاهر می شوند و به جای خبرنگاران تیتر می زنند خبر را تغییر می دهند و...از همه مهمتر یک ارزیاب خبر هستند و دائما اظهار نظر می کنند. پس در اینجا مخاطبان رابطه فعالی با اخبار دارند. و همین  باعث می شود که روزنامه نگاران در نگارش خود بیشتر دقت کنند . دقت و صحت از عناصر بسیار مهم خبرنویسی ،در اینجاست. 

 مخاطبان در فضای آنلاین  تنها منتظر دریافت خبر نیستند. آنها بیشتر از ظاهر و پوسته خبر از شما می خواهند. پس باید بدنبال تحلیل و چرایی و چگونگی خبر بروید . بیشتر از خبر، با شماست!   

  بنابر آنچه گفتیم؛ لزوم مخاطب شناسی از سوی روزنامه نگاران، دوچندان می شود. باید مخاطبان  را شناخت، آن ها را دسته بندی و طبقه بندی کرد، به نیازها و سلایق و علاقمندی های آنها از راه های مختلف پی برد و خوراک سالم خبری برایشان فراهم کرد و باز هم از راههای مختلف از نظرسنجی کرد و به نقاط ضعف و قوت رسانه پی برد تا مخاطبان را از دست ندهیم .

 

  • نکات مهم

آنلاین نویسان باید مطالب زیر را به خاطر داشته باشند:

1-از زبان روزمره استفاده کنند(زبان روزمره البته زبان محاوره و کوچه بازار نیست بلکه زبان روز جامعه شان است؛ ساده و بی پیرایه و بدون پیچیدگی)

 

2- به سراغ اصل مطلب بروند.

 

3- از بکاربردن کلمات بلند، بندهای وابسته یا زبان دست و پا شکسته پرهیز کنند.

 

4- جملات و پاراگراف های کوتاه به کار برید.

 

5- به جای متن های تکراری، نکات مهم خبر را در کنارِ گوی های سیاه ردیف کنید.

 

6-  و اظهارات غیرمعمول در متن بکار ببرید، زیرا خوانندگان از شگفت زده شدن خوششان می آید.

 

7- مستقیما خواننده را مخاطب قرار دهید.

 

8- برای موضوع های چندوجهی به جای چندپاره کردن اطلاعات به صفحات متعدد از پیوندها استفاده کنید.

 

 ------------------------------------------------------------------------------

منبع : همان پیشین با تغییرات و اضافات واحد آموزش

 

 

اشتراک گذاری

captcha